Ettermontering av ryggesensor på A4 B6/B7?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvor mye arbeid dette innebærer og hva som må gjøres? Ca kostnadsramme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her som vet hvor mye arbeid dette innebærer og hva som må gjøres? Ca kostnadsramme?

Denne infoen søkte jeg etter i fjor, men fikk aldri noe vetuge svar.

Prismessig kan være fra ca 500,- til flere tusen kroner alt etter hvor flink du er selv. :)

Du må vel av med bakfangeren regner jeg med. Så må du trekke kabler til styreenheten som du plasserer inne i bagasjerommet en plass (f.eks. inne i et "hemmelig" rom). Strømmen henter du fra ryggelyset, slik at sensorene aktiveres når du setter bilen i revers.

Det jeg var ute etter var noen sensorer som kunne settes i den nederste delen av bakfangeren min (som ikke er lakkert ennå). Altså slik som på denne TT'en

AudiTTryggesensormasked.jpg

Dette var dog vanskeligere å finne enn antatt. Jeg ville heller ikke gjøre det så fryktelig dyrt. Biltema solgte et ryggesensor-kit for 500 kr eller noe sånn (men jeg kan ikke finne det nå). Dette kit'et hadde en minsteavstand fra bakken på 40 cm (om jeg ikke husker feil) og det betyr at sensorene må festes relativt høyt over bakken.

Jeg sendte også mail til Audi Senter Forus for å spør om de kunne sette inn original ryggesensor og hvor mye dette ville koste, men jeg fikk aldri svar. : klø :

Det ble aldri noe av ryggesensoren i min bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger Kristiansen tror jeg brukte ryggesensorene fra Skoda Octavia på sin Audi A3 for ettermontering. Tror ikke det var så dyrt heller. Sensorene så ganske like ut som TT bildet ovenfor (litt mindre og diskrete enn biltema sine).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer at jeg brukte sensorene fra Skoda. De finnes på delelageret hos din Skodaforhandler, og settet innholder alt du trenger. Det er bare å koble det til ryggelyssignaler. På min A3 lå det et kontaktpunkt med dette signalet på venstre side i bagasjerom.

Av utseende så er de mere diskret enn de på bildet der. Prisen på settet ligger på 2000-2500kr hvis jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer at jeg brukte sensorene fra Skoda. De finnes på delelageret hos din Skodaforhandler, og settet innholder alt du trenger. Det er bare å koble det til ryggelyssignaler. På min A3 lå det et kontaktpunkt med dette signalet på venstre side i bagasjerom.

Av utseende så er de mere diskret enn de på bildet der. Prisen på settet ligger på 2000-2500kr hvis jeg ikke husker feil.

Hvor i bagasjerommet fant du dette kontaktpunktet? Måtte du ut med lykten for å finne det?

Da har jeg sendt mail til min nærmeste Skodaforhandler og her er svaret jeg fikk:

Hei. Ja vi selger kit.

Er det en Skoda du skal ha det til?

Jeg har funnet pris på kit til Octavia 2.

Prisen er kr. 2850,- inkl.mva

Nå jeg sa jeg skulle ha det til en A4 b6 var han kjapp med å finne et sett til 3406,- (som da er det originale som skal i bilen).

Syns det blir for dyrt!

Skal undersøke litt mer om det Skoda-settet over helgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i bagasjerommet fant du dette kontaktpunktet? Måtte du ut med lykten for å finne det?

Da har jeg sendt mail til min nærmeste Skodaforhandler og her er svaret jeg fikk:

Nå jeg sa jeg skulle ha det til en A4 b6 var han kjapp med å finne et sett til 3406,- (som da er det originale som skal i bilen).

Syns det blir for dyrt!

Skal undersøke litt mer om det Skoda-settet over helgen.

Det var en av mekanikerne på Møller Bil Skøyen som monterte for meg, men jeg mener punktet fantes rett over hjulbuen på venstre side bak.

Vi tok av sidedekslene bare for å komme til punktet, og da var det et ledig punkt i ei kontakt der.

Jeg hadde settet fra Oktavia, ikke det originale. Jeg synes Skoda-settet var penere fordi sensorene var mindre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en av mekanikerne på Møller Bil Skøyen som monterte for meg, men jeg mener punktet fantes rett over hjulbuen på venstre side bak.

Vi tok av sidedekslene bare for å komme til punktet, og da var det et ledig punkt i ei kontakt der.

Jeg hadde settet fra Oktavia, ikke det originale. Jeg synes Skoda-settet var penere fordi sensorene var mindre.

Så du byttet ikke fanger, men lagde hull i den du hadde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du byttet ikke fanger, men lagde hull i den du hadde?

Jeg lagde hull i den jeg hadde ja, og det var forsåvidt ganske enkelt, for det var merket på hvor man skulle borre på baksiden av fangeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det ryggesensorer på deg Ronny?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kunne vært moro og ettermontert! Så håper du fant ut noe, Ronny :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet ikke bil, og den jeg har, har allerede ryggesensor. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar denne opp litt jeg.. Noen som har gjort dette på B6/B7?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.