#1 Skrevet Desember 3, 2007 Sendte bilen til EU-kontroll idag. De skulle kontrollere bilen og justere hjulstillingen. Men så ringte de og sa at de ikke kunne godkjenne bilen med weitec-senkesettet og sportseksos. De hadde gått over bilen og traversforingene bak måtte skiftes, men ellers var bilen grei. Jeg måtte først på biltilsynet og ta få godkjent effektanlegget og coiloverene. Dessuten så de at turboen var relativt ny,og bilen føltes trimmet når de kjørte den inn i verkstedet.... Er dette vanlig at et verksted legger seg opp i? Det paradoksale her er at stedet jeg var på selv driver med trimming av audi. Skal utelate å nevne navnet på stedet enn så lenge. Jeg påpekte dette, og spurte hva som da skjedde hvis man fikk trimmet bilen der og samtidig foretok EU-kontroll. Nei, det var ikke noe problem, det la ikke de seg opp i. Det ble kun hvis bilen ble stanset i teknisk kontroll at det kunne være et problem. Men her måtte de altså skrive trimming med spørsmålstegn bak hvis de skulle foreta en eu-kontroll. Så de ba meg først dra på biltilsynet og få bilen eu-kontrollert der. Jeg sa at jeg ikke fikk weitec settet inn i vognkortet hos biltilsynet før hjulstillingen var justert. Han var klar over det, men hjulstillingen kunne ikke justeres før traversforingene bak var skiftet.... Så da må jeg altså først til biltilsynet, få mangellapp, tilbake til verkstedet og få det utbedret og bilen godkjent, og så inn til biltilsynet atter en gang og få weitec settet inn i vognkortet.... Han sa forøvrig at det med turbo som var skiftet ville nok ikke biltilsynet merke, og sportsluftfilter og effektanlegg var jo lov så lenge desibelkravene ble overholdt osv. Så der motsa han seg igjen.. Hva syns folk her jeg skal gjøre? Jeg vurderer å bare skaffe meg time på snapdrive eller lignende, få skiftet traversforinger, foretatt hjulstillingjusteringer og få bilen eu-godkjent. Og så heller bare drite i biltilsynet og godkjenninger frem til jeg EVENTUELT blir stoppet en gang i livet i kontroll. Har andre her opplevd å få problemer med eu-godkjennings verkstedet de bruker pga ting det normalt kun er biltrangsynet som henger seg opp i? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 3, 2007 Verkstedet må vel uansett kunne skifte de foringene og justere hjulstillingen selv om de ikke kontrollerer/godkjenner bilen samtidig? Det høres merkelig ut.. Ville hatt følgende fremgangsmåte: 1. Skifte foringer og ta hjulstillingskontroll 2. Bestille time og dra på trafikkstasjonen for godkjenning av senkesett m.m. 3. Etterkontroll for å få den EU-godkjent. Det kan også nevnes at om man bestiller en EU-kontroll hos trafikkstasjonen gir dette IKKE også mulighet til innføring av senkesett m.m. i vognkort, da må man bestille en egen time for dette.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 3, 2007 Verkstedet må vel uansett kunne skifte de foringene og justere hjulstillingen selv om de ikke kontrollerer/godkjenner bilen samtidig? Det høres merkelig ut.. Ville hatt følgende fremgangsmåte: 1. Skifte foringer og ta hjulstillingskontroll 2. Bestille time og dra på trafikkstasjonen for godkjenning av senkesett m.m. 3. Etterkontroll for å få den EU-godkjent. Det kan også nevnes at om man bestiller en EU-kontroll hos trafikkstasjonen gir dette IKKE også mulighet til innføring av senkesett m.m. i vognkort, da må man bestille en egen time for dette.. Jeg snakket med trafikkstasjonen her i Drammen ang. godkjenning av senkesett. Da sa hun at jeg gjerne kunne ta eu-kontrollen først på et verksted. Så lenge det bare var mangel på at senkesettet ikke var skrevet inn i vognkortet, kunne de ta etterkontrollen samtidig som de skrev inn senkesettet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 3, 2007 Jeg snakket med trafikkstasjonen her i Drammen ang. godkjenning av senkesett. Da sa hun at jeg gjerne kunne ta eu-kontrollen først på et verksted. Så lenge det bare var mangel på at senkesettet ikke var skrevet inn i vognkortet, kunne de ta etterkontrollen samtidig som de skrev inn senkesettet. bare husk å si ifra at du ønsker etterkontrollen i sammeslengen. har gjort dette selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 3, 2007 Men å satse på at et annet verksted ikke henger seg opp i senkesett osv er å dagdrømme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 3, 2007 Jeg tror at verkstedet jeg leverte bilen til ikke vil gå med på fremgangsmåten med at de godkjenner og gir mangellapp kun på senkesettet i frykt for at biltilsynet skal avdekke trimmingen og evt for høyt støynivå, og at verkstedet da skal få problemer pga dette. Men det gjør alt så forbanna tungvint og vanskelig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 3, 2007 Dropp hele det første flisespikkende verkstedet og finn noe sånn "Ronnys kvikkmekk" til å skifte foringer, stille hjulstilling, ta kontroll og gi feil på senkesettet, så gjør du som nevnt over og tar godkjenning og etterkontroll samtidig hos trafikkstasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 3, 2007 Det vil ikke da være fare for at "Ronnys kvikkmekk" e.l. og vil skrive trimming? på mangellappen da? Noen som har et verksted i bergen å anbefale? Som kan se litt igjennom fingrene med sportsluftfilter, effektanlegg, racekat, oljecatchtank og forge resirkventil?(Den og filteret fører til endel lyd ved oppslipp av gassen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 3, 2007 På EU-kontroll har dem ingenting å gjøre under panseret på bilen din uansett. Sportsfilter, effektanlegg, racekat eller resirkventilen din har dem ingenting med sålenge den består avgasskrav og støykrav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 3, 2007 Bilen din blir ikke godkjent FØR du har fått senkesettet i vognkortet. De "godkjenner" det de kan godkjenne og du vil få en 2er feil på EU-kontrollen. Om bilen din er trimmet er ikke noe de sjekker ved EU-kontroll og det er ditt problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 3, 2007 Merkelig at det skal være så vrangt noen ganger... hadde akkurat bilen min på EU, gikk rett gjennom uten problemer og er godkjent til 2010.. men jeg skal også få skrevet inn senkesett i vognkort om et par dager. (var ikke montert ved EU-kontroll) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 3, 2007 Sendte bilen til EU-kontroll idag. De skulle kontrollere bilen og justere hjulstillingen. Men så ringte de og sa at de ikke kunne godkjenne bilen med weitec-senkesettet og sportseksos. De hadde gått over bilen og traversforingene bak måtte skiftes, men ellers var bilen grei. Jeg måtte først på biltilsynet og ta få godkjent effektanlegget og coiloverene. Dessuten så de at turboen var relativt ny,og bilen føltes trimmet når de kjørte den inn i verkstedet.... Er dette vanlig at et verksted legger seg opp i? Det paradoksale her er at stedet jeg var på selv driver med trimming av audi. Skal utelate å nevne navnet på stedet enn så lenge. Jeg påpekte dette, og spurte hva som da skjedde hvis man fikk trimmet bilen der og samtidig foretok EU-kontroll. Nei, det var ikke noe problem, det la ikke de seg opp i. Det ble kun hvis bilen ble stanset i teknisk kontroll at det kunne være et problem. Men her måtte de altså skrive trimming med spørsmålstegn bak hvis de skulle foreta en eu-kontroll. Så de ba meg først dra på biltilsynet og få bilen eu-kontrollert der. Jeg sa at jeg ikke fikk weitec settet inn i vognkortet hos biltilsynet før hjulstillingen var justert. Han var klar over det, men hjulstillingen kunne ikke justeres før traversforingene bak var skiftet.... Så da må jeg altså først til biltilsynet, få mangellapp, tilbake til verkstedet og få det utbedret og bilen godkjent, og så inn til biltilsynet atter en gang og få weitec settet inn i vognkortet.... Han sa forøvrig at det med turbo som var skiftet ville nok ikke biltilsynet merke, og sportsluftfilter og effektanlegg var jo lov så lenge desibelkravene ble overholdt osv. Så der motsa han seg igjen.. Hva syns folk her jeg skal gjøre? Jeg vurderer å bare skaffe meg time på snapdrive eller lignende, få skiftet traversforinger, foretatt hjulstillingjusteringer og få bilen eu-godkjent. Og så heller bare drite i biltilsynet og godkjenninger frem til jeg EVENTUELT blir stoppet en gang i livet i kontroll. Har andre her opplevd å få problemer med eu-godkjennings verkstedet de bruker pga ting det normalt kun er biltrangsynet som henger seg opp i? Jeg tror verkstedet du har brukt har ikke ment det sånn som du fremlegger det her, jeg tror det beror seg på en misforståelse mellom deg og verksted, eller at DU taler med klyvd tunge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 3, 2007 På EU-kontroll har dem ingenting å gjøre under panseret på bilen din uansett. Sportsfilter, effektanlegg, racekat eller resirkventilen din har dem ingenting med sålenge den består avgasskrav og støykrav. skal de ikke under å sjekke chassinummer og sånt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 3, 2007 skjønner ikke at du er overasket over dette, senkesett må jo inn i vognkortet, rar ikke alle har fått med seg dette enda synes jeg. Og trim er også en grunn til å ikke få godkjent bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 3, 2007 skal de ikke under å sjekke chassinummer og sånt da? Ch.nr, bremsevæske, evt. oljelekasjer, feste av batteri, løse strømførende ledninger +++ Regner med de må ha opp panseret da ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 3, 2007 skjønner ikke at du er overasket over dette, senkesett må jo inn i vognkortet, rar ikke alle har fått med seg dette enda synes jeg. Og trim er også en grunn til å ikke få godkjent bilen. Jeg fikk godkjent senkesettet, og da la jeg bare TUV-papirene i passasjersetet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 3, 2007 Jeg fikk godkjent senkesettet, og da la jeg bare TUV-papirene i passasjersetet Da kan de ikke jobben sin.... bra for oss, dumt for dem om biltilsynet får snusen i det og kan ført til at de mister muligheten for eu godkjennelser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 3, 2007 Jeg var ikke klar over at jeg måtte til biltilsynet for å få senkesettet i vognkortet. Visste at det måtte inn i vognkortet, men jeg la og TÜV-papirene i setet sammen med bilen da jeg leverte den igår kveld, og spurte via en beskjed på et ark om de kunne føre det inn. Med vectraen jeg hadde gjorde jeg det samme etter å ha montert senkefjærer og skulle ha bilen på eu-kontroll. Ingenting ble nevnt engang da. Men nå ringte de altså for å si at det måtte biltilsynet skrive inn. Helt greit sa jeg da, det var jeg ikke klar over. Men da sier vi det sånn. Og så begynte han å mase om at han ikke kunne eu-kontrollere bilen uten å skrive at den kanskje var trimmet osv. Jeg diskuterte da litt med ham da jeg visste de driver med trimming selv, og da sluttet han etterhvert med de argumentene og begynte å snakke om at senkesettet måtte inn i vognkortet før bilen kunne godkjennes. Og at hjulstilling ikke kunne justeres skikkelig før foringene bak var skiftet. Dermed var det best om jeg først dro til biltilsynet og fikk eu-kontroll der, og at jeg så kom tilbake til dem med mangellapp og lot dem utføre arbeidet. Så nei Sigmund, jeg snakker ikke med kløyvet tunge her. Jeg påpekte at senkesett ikke kommer inn i vognkortet før hjulstillingskontroll er utført, og fikk da til svar at han var klar over det, og at jeg derfor skulle komme tilbake og få fikset den etter at første kontroll hos biltilsynet var utført. Og JA, jeg er enig i at senkesettet må inn i vognkortet, jeg trodde som sagt bare at det kunne gjøres på verkstedet så sant de hadde dokumentasjon og hadde foretatt hjulstillingskontroll. Når det da ikke går, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kunne skifte foringene, foreta eu-kontroll og så kun skrive som mangel at senkesettet ikke var godkjent. Da kunne jeg jo fått det godkjent hos biltilsynet og samtidig foretatt etterkontrollen der. Men de var vel redd for at biltilsynet skulle se at bilen ikke var i originalstand, og kritiserer verkstedet for å ikke ha påpekt dette? Men det er da jeg lurer på om det er vanlig praksis at verkstedene henger seg opp i dette? Det har jo ingenting med bilens sikkerhet, tekniske stand eller utslipp å gjøre, som jo er det som skal kontrolleres ved en EU-kontroll? Alt jeg har lest så langt på dette forumet angående folk som må vise bilen hos biltilsynet pga ikke godkjent senk, effektøkning osv har skyldtes at de har blitt stoppet i teknisk kontroll, ikke at verkstedet har påpekt det ved en EU-kontroll.... Å begynne å snakke om at effektanlegget må sjekkes for desibel osv.. De monterer jo slikt selv, og Milltek er kjent for å være det mest stillegående effektanlegget av de som produseres til denne bilen. Og jeg har katalysator, har oljeåndingen tilkoblet osv. Så utslipp skulle ikke være noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 3, 2007 På EU-kontroll har dem ingenting å gjøre under panseret på bilen din uansett. Sportsfilter, effektanlegg, racekat eller resirkventilen din har dem ingenting med sålenge den består avgasskrav og støykrav. er ikke helt riktig. selfølgelig har dem noe under panseret å gjøre. Dem går jo over motor og gir for oljelekkasjer og div. Tror det er 15% effektøkning som er lovligt før dem må godkjennes og vis det da er montert en monster turbo og filtrer og diverse så har dem vel nok ikke lov å godkjenne bilen. En del av eu kontrollen er jo også å prøvekjøre bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 3, 2007 ... Hvis det stemmer det du sier, så vil jeg tro det at det verkstedet du var hos er under lupen til Biltilsynet, at de holder ett våkent øye med dem, og hvis de gjør noen uregelmessig så mister dem retten til og ta EU kontroll, og da er det kroken på døra for det verksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 3, 2007 Sendte bilen til EU-kontroll idag. Dessuten så de at turboen var relativt ny,og bilen føltes trimmet når de kjørte den inn i verkstedet.... Det jeg lurer på er hvordan de kjører bilene inn verkstedet her!! Er det en runde ut på motorveien først eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 3, 2007 Det jeg lurer på er hvordan de kjører bilene inn verkstedet her!! Er det en runde ut på motorveien først eller? når golfen min var inne nå, så spant de ut av bremsetestern.. hehe.. vel vel.. MYE moment i GTI.. hehe haha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 3, 2007 Hehe, turboen min er ikke akkurat en monsterturbo nei. Er en K04-15. Så utenifra ser den identisk ut som original K03'en. Og det burde de på verkstedet se siden de selv sikkert monterer slike. Kun turbin og kompressorhjul er annerledes enn på K03. Så med mindre man kopler fra innsugs eller eksostilkobling og ser inn i turboen med et lite snake-cam så skal man ikke kunne identifisere den turboen som uoriginal. Det eneste mistenkelige i motorrommet er en olje-catchtank og sportsluftfilter. Og det er racepipe istedenfor katalysator. Men så finner man racekatalysator under bilen, så det er på det rene, og sportsluftfilter er da ikke forbudt. Og olje-catchtank ikke forbudt heller siden åndingen går videre fra den og til innsugsslangen som originalt. Altså samles bare overflødig oljedamp opp og kan helles av iblandt, men resten forbrennes i motoren som det skal. Og et effektanlegg er vel heller ikke forbudt? Ei heller at det kommer litt psssh lyd når man slipper opp gassen (Pga kombinasjon forge og åpent filter) Så jeg ser rett og slett ikke problemet. Jeg overstiger nok 15% effektøkning, regner med jeg har ca 230hk. Men hvordan skal de finne ut det? Ved å fukte fingeren og stikke den opp i luften? De har jo ikke akkurat rulle på de fleste verksted heller, og såå oppsatt skal de ikke være på å avdekke "overtrim" at de rapporterer inn noe som KAN være mer enn tillatt effektendring. Hvis 15% økning er tillatt kunne jeg hatt 172,5 hk. Så jeg har da ikke så veldig mye for mye heller. Men er det ikke noe slikt at på bil som er over ti år så blir det ikke hk-avgift for trimming? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 3, 2007 Opplevde nesten samme som deg da jeg var på EU-kontroll. Ble ikke godkjent pga senkesett, avgass, noen lys som manglet. Ble også nevnt støy. Jeg fikset småfeilene og monterte cat, og tok etterkontroll på verkstedet før jeg dro til Biltilsynet for å få godkjent senkesettet. Fikk også pratet bort anmerkningen om støy:) Et lite tips når du er hos Biltilsynet kan være og trekke ut noen ledninger så det ikke går så godt hvis de vil kjøre en runde med bilen;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 4, 2007 Napp av kontakta på N-75 og la de prøve bilen en tur. Da går den temmelig dass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...