Nivåregulering på Allroad 2001

Anbefalte innlegg

Har akkurat anskaffa meg ein Allroad 2001 2.5 tdi med manuellgir og lavserie. Er særs fornøgd, men får opp ei feilmelding på nivåregulering. Ved sammenligning mellom nivåreguleringspanelet på en 2001 og en 2003 såg vi at på min 2001, i tillegg til dei fire diodane som viser nivået, står bokstavane "m a n" på nivåindikatoren og har ei diode på øvresida av bokstavane. Dette manglar 2003 fullstendig. Den har berre dei 4 diodane som viser nivået. Det er fristande å sei at "m a n" må stå for manuell.

Nokon som har greie på kva som skiller dei to variantane? Funksjon osv? Har ei instuksjonsbok, men min ungdomskuletysk strekk ikkje til her.

Typisk feilmelding kjem når eg prøver å heve bilen. Nivå nr 1 (diode 1) lyser, mens diode to blinker. Slik står den i et minutt, før nivå nr 2 slutter å blinke og eg får opp ei feilmelding i form av eit gult symbol av ein bil med ei pil opp og ei pil ned.

Dersom eg held inne oppknappen eit par sekund, begynner "m a n"-dioden å lyse. Da går den i samme blinkeprosedyra som nevnt over.

Samtidig har vi enkelte gonger klart å heve den opp på øverste nivå uten problem. Med andre ord kjem feilmeldinga periodisk.

Enkelte gonger kjem feilmeldinga etter nokre minutt med køyring uten at eg har rørt nivåreguleringa.

Kort oppsummert er eg særs usikker på om noko er gale og på korleis heile systemet fungerer, hadde satt stor pris på om nokon kunne sei noko om funksjonen.

På forhånd takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få noen til å kjøre diagnose på bilen din. Har ikke peil på Allroad, men kan høres ut som lekkasje på systemet slik at kompressoren slår seg av. Den går bare en viss tid for ikke å overopphetes tror jeg. Luftbelgene på disse bilene er vel så som så er min erfaring, desverre. Til A6en koster de over 4000,- stk.

Sikkert noen i nærheten som har Vagcom som kan hjelpe deg. Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedlagt manual fra 2001 mod.

Som du fant ut "man" er manuell modus, dvs den holder seg i det modus som er valgt. Ved automatisk så går den opp og ned som en "pogo stick" ved fartsforandringer og når bil låses. Kjører selv kun i manuelt for å spare på kompressor og luftbelger, har ikke behov for å senke og heve bilen hele tiden ved normal kjøring. Vær obs på å låse i jekk modus når hjula skal av bakken noe som også mange verksteder ikke er klar over, sies at en kan ødelegge nivåsystemet hvis ikke. Har ikke erfaring med nyere system.

Hvis bilen synker helt ned "på felgen" over natta så er det mulig ved lekasje i belger eller andre steder. For sjekk av lekaskje anbefaller jeg at du setter den i alle manuelle modus over tid (natta) da det er typisk lekasje i bretten på belgen. Så f.eks så kan du ha lekasje når den er i nivå 3, mens i nivå 1 er den tett da bretten er "rullet" litt ned og det blir tett. Hvis kompressor jobber hele tiden hvis bil er i samme nivå så er det mulighet for lekaskje. Hvis den holder på lufta så mulig det er enten kompressor (kr 13000) eller styreenhet (kr5500) som er problemet, som sagt VAGCOM kan gi en pekepin på hva som er galt med disse komponentene. Hvis du (eller forrige eier) har brukt startkabler er det stor mulighet for at styreenhet kan være defekt da de tåler lite hvis bilen får strømsjokk. Det at du får feilmeldiger når du kjører uten å røre knappene er muligens relatert til at bilen er i automatisk modus og fart har trigget nivåforandring.

Dette systemet er ikke helt enkelt å feilsøke så kan være litt frustrerende. Ligger ellers noen tråder på forumet her som kan gi deg en pekepin på feilene...

allniv2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den gule lampa begynner å lyse, så er nok en eller flere av høyde sensorene dine røket. Denne skal kun lyse når bilen står i "jekkemodus". Denne lampa vil ellers begynne å lyse om det er avvik mellom innstillt høyde og faktisk høyde. Ved feil på disse sensorene mener jeg å ha lest at bilens høyde justering kan bli låst i posisjon 2, og nye referanse målinger må gjøres med vagcom for å få den ut av denne låsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd og fyldige svar! Godt å sjå.

Kjem nok til å sende bilen til Audi for å få diagnosen.

Eg har ihvertfall no ein viss forståelse av korleis systemet faktisk fungerer.

TAKK!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd og fyldige svar! Godt å sjå.

Kjem nok til å sende bilen til Audi for å få diagnosen.

Eg har ihvertfall no ein viss forståelse av korleis systemet faktisk fungerer.

TAKK!

Heisan

hvor holder du til, har selv allroad og vag-com. har justert bilen opp og ned selv. senker alle trinnene 40 mm på sommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

held til i Bergen, men reiser til Sunnmøre i juleferien.

Fins det eit slags register på forum om kven som har vag-com og lika å bruke det :)

Nils

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se under navnet til de som poster, en del av de med vagcom har dette under avataren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

held til i Bergen, men reiser til Sunnmøre i juleferien.

Fins det eit slags register på forum om kven som har vag-com og lika å bruke det :)

Nils

Hvis du ikke får hjelp før nyttår så skal jeg til Bergen 2 uka i januar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er i Bergen, og har vag-com... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode greier!

Bestilte meg deg billigversjonen av vag-com igår, kosta vel 400 kr på bilkabel.com. Skal teste den først, så kan vi heller ordne eit treff om den ikkje skulle fungere bra nok.

Takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei, har samme problem som du har, nøyaktig samme lys og problemer, har vag-com ross-tech men får ikke opp feilkoder på nivå sensorene, kan du ikke sende en meld ang hva du har gjort/ikke gjort så går det kanskje å løse det sammen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8år siden han var pålogget så tvilsomt om du får noe snarlig svar....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vell bytta/solgt audien så treng ikke vacn mer, sliter noe jævlig ,med min, men prøver igjen og igjen, en dag lykkes jeg å få den rett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.