Spørsmål ang trimming av 10vt og deler til Audi 80 quattro B2 Type 81

Anbefalte innlegg

Skal til å små trimme en 10vt (200) motor jeg har nå:) Har hørt rykter om at dyser ifra Volvoturbo med k.jet gir mer bensin enn Audi dysene som sitter på denne motoren. Noen som kan bekrefte det?

 

Om noen har andre tips så er jeg takknemlig for det:) Planene er forøvrig tillegsprut med to stk trykkbrytere, innsug ifra urq og intercooler ifra urq. Satser ikke skyhøyt på effekt, men vil ha det litt arti til sommeren.

 

Mvh

Stig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nevnt noen ganger tidligere, jeg har summert litt generelt på hjemmesiden min for 10VT motorene,

se under 10V Mehrleistung i menyen.

 

Men ja, 740 Turbo(?) dyser er vel de som går rett på Audi femmer, fåes hos Mekonomen f.eks.

Tilleggssprut, tenker du da ekstra styring, eller bruk av kaldstartsdysa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har volvodyser:) Selger de ikke da. Skal begynne så smått med 10v trimming nå rett rundt hjørnet.

Men de dysene koster endel nye. Du kan også shimse opp trykket og bensinmengden på k-jetten.

 

Mvh Jesper Graff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info:) Så da skal jeg se etter 740 turbo dyser? Veit du hvordan man shimser opp tyrkket eller?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info:) Så da skal jeg se etter 740 turbo dyser? Veit du hvordan man shimser opp tyrkket eller?:)

 

Vet ikke 100% da jeg ikke har planer om å gjøre det. Men er en av de innkommende på mengdefordeleren. Har et bilde jeg fant her en gang:

Trykkskru.jpg

Er vel bare å legge på en passe tynn/tykk skive og prøve seg fram. Men ikke skyld på meg om det ikke funker:P har bare lest endel om dette, aldri prøvd det sjøl: rolleyes.

Trur det er 740 T dysene kommer fra ja. Hør med Geir Tony Strand her på forumet om hvor dysene kommer fra og delenummer på mekonomen. Han vet litt om de!

 

Mvh Jesper Graff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset:)

Har sendt han en PM nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har endel mer 20v trim erfaringer enn 10v, men morro noen også koster på så mye kr og masse stress for og få lyd : smil :

 

Jeg hadde aldri satt en 10v i en 80q, klart en 20v pga hvor lett den er og trimme, deler og erfaringen som mange her i klubben her!

 

MEN, dysene til K.jet'en er fra volvo turbo ja.

Bosch 0 437 502 020

 

Disse dysene gir jo mere bensin på samma regulator og pumpe.

 

*Dyser

*WG fjær og fjærene blomberinga(samma fjær som 20v) Trykk, 1 bar +/- ca

*Større ic

 

og evt noen grader lavere tenning!

 

Da har man det k-jet klarer, 230hk +/-

 

Neste blir hiddensprut, råder, stempel, porting, kam, grenrør, turbo +++

 

Eller man kan hive i anne turbo, dyser og 7a kammer i en 20vt og få 400hk :)

 

LYKKE TIL!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster disse dysene da? noen som har en eksakt pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kloke ord Geir Tony:D Vil ikke "ødelegge" denne bilen med 20v, selv om den har alle ods på sin side når det gjelder trimming. Syns 10v kler denne bilen best. Er ikke lenge siden jeg kjøpte bilen, og motoren hadde jeg fra før så det her er bare første skritt i et mer omfattende prosjekt:) K-jet styret håper jeg at jeg har gått lei innen neste sommersesong er over, men innen da så får jeg gjøre så godt jeg kan. Vil hovedsaklig bare ha bilen oppe å gå med 10vt i første omgang, og samtidig få igang det lille ekstra som sitter sjult i motoren uten for mye arbeid så jeg har litt å prøve meg på utover vårparten. Har ikke ratta så mye quattro enda, så trenger ikke et 400hk monster:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kloke ord Geir Tony:D Vil ikke "ødelegge" denne bilen med 20v, selv om den har alle ods på sin side når det gjelder trimming. Syns 10v kler denne bilen best. Er ikke lenge siden jeg kjøpte bilen, og motoren hadde jeg fra før så det her er bare første skritt i et mer omfattende prosjekt:) K-jet styret håper jeg at jeg har gått lei innen neste sommersesong er over, men innen da så får jeg gjøre så godt jeg kan. Vil hovedsaklig bare ha bilen oppe å gå med 10vt i første omgang, og samtidig få igang det lille ekstra som sitter sjult i motoren uten for mye arbeid så jeg har litt å prøve meg på utover vårparten. Har ikke ratta så mye quattro enda, så trenger ikke et 400hk monster:D

 

HAdde du klart å få motoren til å lade 0.9-1.1 så hadde du nok fått en lille 80'n din til å gå. Jeg syntes selv at min 100Q gikk greit med 10VT'n min og den var jo 1400kg. 80'n er jo en del lettere! Gå for 10V'n du:klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir 10v, det er avgjort:D Den skal også skremmes opp ytterligere etterhvert med MS og mye godsaker, men hiddensprutet må komma etter vi har vert gjennom stoffet om motorstyringer på skula:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir 10v, det er avgjort:D Den skal også skremmes opp ytterligere etterhvert med MS og mye godsaker, men hiddensprutet må komma etter vi har vert gjennom stoffet om motorstyringer på skula:p

Denne tråden får meg til å mimre litt. I 1990 satt jeg en 10vt motor fra en skrotet 200, inn i min 86 Quattro Coupe. Ønsket som du litt ekstra piff. Dette var jo før man fikk alle de sofistikerte innsprutsystemer man har i dag. Dog fantes en liten svart boks som ble levert med en dyse, som ble sveist på innsuget, etter intecooleren. Dysene hadde forskjellig farge, alt etter ønsket kapasitet.

Dysene ga tilleggsbensinbensin etter ladetrykk. Dette fungerte ypperlig og bilen dro til hundre på 5 sekunder når som helst.

Produsenten av systemet i England er desverre for lengst gått konkurs, som er synd. Systemet var enkelt, billig, ca. 1800.-NOK den gang, og ikke minst lett å montere.

Hvis du bruker orginalt drivverk, så er vel bilen din gearet til rundt 200km/t. Dette vil også bidra betydelig til en raskere aksellerasjon, hvis du tar ut 250-300hk av motoren.

Jeg vet ikke hvor mye hester jeg hadde, men jeg klarte å få trykket opp i 1,1 bar. Monterte også justerbart ladetrykk, med egen switchnøkkel for å aktivisere. Bugatti Veyron har visst kopiert dette:-)

Kjører i dag en 07`A3 2,0TQ, tilsatt litt MTM krutt. Kjekt, men ingenting mot de opplevelsene min gamle Quattro Coupe ga meg. Du har noe å glede deg til. Lykke til.

Hilsen

Rolf:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Rolf:D Det tillegssprutet hørtes genialt ut. Har noe lignende på gang selv, så får se hvordan det funker:) Har et par tanker jeg vil sette til livs. Håper det blir litt skyv på bilen etterhvert: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Rolf:D Det tillegssprutet hørtes genialt ut. Har noe lignende på gang selv, så får se hvordan det funker:) Har et par tanker jeg vil sette til livs. Håper det blir litt skyv på bilen etterhvert: smil :

Håper du gir oss litt fremdriftsrapporter fra tid til annen.: rock :Rolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal intercooleren tåler hvertfall ikke så mye. dette fikk jeg erfare i dag..! volvo dyser har jeg hørt skal funke.

Tips 1: få en orntelig intercooler

tips 2: er det MC motoren du har så invester i chip så ikke hjernen sperrer på 0,65 i trykk(evt bleedoppsett)

tips 3:Gå over ALT av vacuum og sjekk at det ikke lekker noenvei.

tips 4:Få på ett litt friskere eksos anlegg + filter

Er mer eller mindre detta jeg har gjort med min og den går temmelig godt nå i forhold til det den gjorde orginalt!

Men legg ut det du gjør med bilen din her så følger jeg spent med da jeg har noe av de samme planene som deg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare å sende en pm visst det er noe du lurer på, jeg har akkurat satt sammen hele motoren min fra bunnen av nå så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden får meg til å mimre litt. I 1990 satt jeg en 10vt motor fra en skrotet 200, inn i min 86 Quattro Coupe. Ønsket som du litt ekstra piff. Dette var jo før man fikk alle de sofistikerte innsprutsystemer man har i dag. Dog fantes en liten svart boks som ble levert med en dyse, som ble sveist på innsuget, etter intecooleren. Dysene hadde forskjellig farge, alt etter ønsket kapasitet.

Dysene ga tilleggsbensinbensin etter ladetrykk. Dette fungerte ypperlig og bilen dro til hundre på 5 sekunder når som helst.

Produsenten av systemet i England er desverre for lengst gått konkurs, som er synd. Systemet var enkelt, billig, ca. 1800.-NOK den gang, og ikke minst lett å montere.

Hvis du bruker orginalt drivverk, så er vel bilen din gearet til rundt 200km/t. Dette vil også bidra betydelig til en raskere aksellerasjon, hvis du tar ut 250-300hk av motoren.

Jeg vet ikke hvor mye hester jeg hadde, men jeg klarte å få trykket opp i 1,1 bar. Monterte også justerbart ladetrykk, med egen switchnøkkel for å aktivisere. Bugatti Veyron har visst kopiert dette:-)

Kjører i dag en 07`A3 2,0TQ, tilsatt litt MTM krutt. Kjekt, men ingenting mot de opplevelsene min gamle Quattro Coupe ga meg. Du har noe å glede deg til. Lykke til.

Hilsen

Rolf:)

 

Var vel ikke en rød sp-registrert vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for alt av svar folks:D Hjelper på dette. Skal slevfølgelig komme med innlegg ettersom ting skjer. Men tåler ikke intercooleren noe? Er på tur til å kjøpe en av Kai Roger og han sa den tålte en del? Bygger foresten på en motor ifra 200.

 

Men hva har du av oppgraderinger Stian Wang? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel ikke en rød sp-registrert vel?

 

Stemmer det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt WB lamda på flere 10VTmotorer, og du skal ikke mye over 1bar før alt blir farlig magert.

Jeg har også shimset trykkregulatoren, uten at de ga noe særlig utslag på lamda verdien på full trykk og litt turtall, så jeg tror grensen ligger omtrent der...

Vet ikke hvordan det er med Volvo dyser da.....

En tilegg dyse fungerer den, men om en bare har en simpel bryter som slår den inn ved eksempel 1 bar må den jo bli litt feit med det samme, men passe bedre rundt 1.2 bar...

Problemet er vel kanskje å få fordelt bensinen på alle cylindere?

 

Når du først er igang så riv av K-Jet'en og montert Megasquirt : rock :

En helt annen respons i motoren da :-) og MS hjernen koster ikke mer en tilegg sprutet : vinke :

Jeg hadde ikke gått for seperate coiler, men beholdt fordeleren, og 1Vindu til Hall sensor som kan sync

Monter en MSD blaster coil

Monter 60-2 trigger hjul og Audi A4 VR sensor på veiven (reimhjulet forran, 034 har triggerhjul men er dyre på braketter (som er enkle å lage selv)

Da har du stabil tenning, og det er meget enkelt å lage

 

Kjører med samme oppsett på min 20V 3B motor i GT Syncro passaten min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det.

 

Var sikkert den som gikk her i Ålesund i mange år.Gikk meget godt når den gikk. Var også montert justerbar bensintrykksregulator på den.Virket som det funket bra,for den ladet rundt 1,4 bar uten tenningsbank.

Er en på forumet her som har den nå. Har en prosjektråd om den her:

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=88720

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MS er på ønskelisten og har tenkt å montere det neste vinter:D Har et prosjekt ved siden av Audien så må begrense hva jeg setter igang med nå. Men du kan gjerne komme med så mye info du bare orker om montering av MS og tenningsoppgraderingene:D Har ikke drivi alt for mye med sånt enda så hadde vert fint for hvertfal meg og muligens andre her om du tok utgangspunkt i det: rolleyes

 

Jeg har kjørt WB lamda på flere 10VTmotorer, og du skal ikke mye over 1bar før alt blir farlig magert.

Jeg har også shimset trykkregulatoren, uten at de ga noe særlig utslag på lamda verdien på full trykk og litt turtall, så jeg tror grensen ligger omtrent der...

Vet ikke hvordan det er med Volvo dyser da.....

En tilegg dyse fungerer den, men om en bare har en simpel bryter som slår den inn ved eksempel 1 bar må den jo bli litt feit med det samme, men passe bedre rundt 1.2 bar...

Problemet er vel kanskje å få fordelt bensinen på alle cylindere?

 

Når du først er igang så riv av K-Jet'en og montert Megasquirt : rock :

En helt annen respons i motoren da :-) og MS hjernen koster ikke mer en tilegg sprutet : vinke :

Jeg hadde ikke gått for seperate coiler, men beholdt fordeleren, og 1Vindu til Hall sensor som kan sync

Monter en MSD blaster coil

Monter 60-2 trigger hjul og Audi A4 VR sensor på veiven (reimhjulet forran, 034 har triggerhjul men er dyre på braketter (som er enkle å lage selv)

Da har du stabil tenning, og det er meget enkelt å lage

 

Kjører med samme oppsett på min 20V 3B motor i GT Syncro passaten min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare fyre løs med alt dere veit om oppgradere K-jet, montering av MS og oppgraderingsalternativer til tenninga:D

 

Kan også lufte hva jeg har tenkt til å gjøre. Planen er å erstatte org dysene med Volvo dyser å montere to stk kaldstartdyser forran gasspjeldet styrt av to trykkbrytere. Lurer på en ting ang ekstra dysene. Hadde det vert en mulighet å lodde inn motstander forran dysene for å forandre bensin mengden de avgir? Eller er de enten stengte/åpne?

 

Skal også få opp ladetrykket. Har ikke drevet noe med separate wastegater så om noen vil forklare hvordan man får opp trykket så hadde det vert fint. Har skjønt at man kan/må skifte ei fjær? Har en eldre 10vt motor ifra 200 så sliter ikke med hjernen i sammenheng med økt trykk. Går det ann å bruke boostcontroller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare fyre løs med alt dere veit om oppgradere K-jet, montering av MS og oppgraderingsalternativer til tenninga:D

 

Kan også lufte hva jeg har tenkt til å gjøre. Planen er å erstatte org dysene med Volvo dyser å montere to stk kaldstartdyser forran gasspjeldet styrt av to trykkbrytere. Lurer på en ting ang ekstra dysene. Hadde det vert en mulighet å lodde inn motstander forran dysene for å forandre bensin mengden de avgir? Eller er de enten stengte/åpne?

 

Skal også få opp ladetrykket. Har ikke drevet noe med separate wastegater så om noen vil forklare hvordan man får opp trykket så hadde det vert fint. Har skjønt at man kan/må skifte ei fjær? Har en eldre 10vt motor ifra 200 så sliter ikke med hjernen i sammenheng med økt trykk. Går det ann å bruke boostcontroller?

 

Vil anbefale en turbo XS boost kontroller. Det funker kanon :-)

Men du må passe på at du kjøper den med ventil som er helt stengt opp til ditt valgte trykk, så åpner den.. og ikke modellen som bare er "blødeventil"

Er dyrt å kjøpe i Norge, men billigere på Ebay :-)

 

Når det gjelder dyser, så kan kaldstart dysene kjøres med av/på rele, men det kan ikke vanlige dyser. De styres ikke med spenning, så det med motstanden blir feil.. De styres av åpningstider.. så pulsene til dysene blir korte/lange etter hvor mye bensin de skal gi...

Dersom du skal tyre mer avansert trenger du derfor en eller annen hjerne for dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så man kan boost kontroller uten å skifte fjær?:) Hva er den mekaniske forjellen på de to ventilene? Blødeventil kontra den andre. Denne som monteres på den slangen som går ifra innsuget og inn på toppen av wastegaten eller?

 

Om noen har bilde av de to modellene og kan fortelle hvor de selges så hadde det vert fint : vinke :

 

Har også et spørsmål ang wastegaten. Hva gjør det litt tykkere røret som kommer inn ca midt på?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.