Lambda-sonde - Hvordan virker den?

Anbefalte innlegg

Naboen har et problem til..på en annen bil av et annet merke...

 

Denne går ikke slik den skal og vi lurer på om det kan være lambdasonden.

 

Hva måler denne og hva korrigerer den hvis feil?

 

Vil fjerning av katalysator ha noen betydning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det den måler er blandingen av avgassene, og justerer deretter bensinblandingen fortløpende. Lambdaen står montert før katalysatoren så om katen er fjernet vil det ikke ha noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Naboen har et problem til..på en annen bil av et annet merke...

 

Denne går ikke slik den skal og vi lurer på om det kan være lambdasonden.

 

Hva måler denne og hva korrigerer den hvis feil?

 

Vil fjerning av katalysator ha noen betydning?

 

Oksygen mengden i eksosen ( 02 sensor )

 

Luft/bensin forhold

 

Ikke så lenge den sitter montert før katalysatoren orginalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, da er vi litt lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En defekt lambda vil også ofte ha stor innvirkning på bensinforbruket, da som oftest ved markant økt forbruk som følge av altfor fet blanding.

 

De finnes to typer sensorer, Smal bånd og bred bånd lambda. (og div modeller innenfor disse igjen, med varme element etc.)

 

Vil vel tro at de fleste modeller har smalbånd sensor, og denne har da et ut-signal på fra 0-1 Volt, hvor "Stioch" punkt da er 0,5 Volt dvs AFR på 14,7:1 (AFR=air fuel ratio). De aller fleste systemer bruker da også denne innfo svært enkelt ved og si at en verdi over 0,5 vil si at den går fet, og under 0,5 er magert. Hvor mye fet/mager gis det ikke noe innfo om.

 

Da er det en bredbånd sensor kommer inn, disse gir fra 0-5 Volt, og har et "stoich" punkt på 2,5 Volt. Men de virker motsatt av smalbånd sensor, dvs at høyere spenning er lik mager og lavere spenning er lik fet. Disse systemer gir også en indikasjon på hvor mye fet/mager blandingen er.

 

 

Enkelt kan vel en si at et system med smalbånd sensor som får melding om mager blanding, vil gi lengre åpnings tider på dysene helt til lambda igjen registrer "stoich" eller magert. Hvor mye lenger åpnings tid er satt i programmet, og er ofte basert på antall tenningsimpulser før ny måling blir satt gjeldende. Så om det da fremdeles er mager blanding vil dyse tidene fortsette og øke intill maks åpnings tid er nådd eller en normal/fet blanding.

 

Så da er det jo enkelt og se at en defekt lambda som ofte da gir 0 volt (som = mager) gir høyt forbruk og kanskje en snål gange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, da har jeg lært litt ekstra her...slett ikke dårlig.

 

Vil man merke det godt hvis lamdaen er ok og man kobler den fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, om en kobler fra kan det hende at motor bare gaar paa et "noed" prog. Er ofte bedre dette enn en tilkoblet defekt sensor..

Eller at motorstyring rett og slett bare ser bort fra sensoren totalt.

 

Men dere kan jo ta og maale spenningen fra sensoren med et multimeter. Om det er helt doedt er den nok ganske defekt. Ett eller annet sted rundt 0,5V burde den vel ligge paa rundt tomgang (1200-1500 kanskje). Er litt usikker her, men dere skal uansett kunne lese av en spenningsverdi om den er ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spenningsverdien skal løpe hele tiden,0-1,1-0 hele tiden(hvis smallbandsensor),er mulig den vill ligge på¨et konstant nivå¨på tomgang(kjenner ikke typen akkurat på denne bilen)

men hvis den varierer opp og ned på voltmeteret så skal den være i orden,den skal snu ganske raskt. når de blir gamle så kan de bli treige i reaksjonen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipsene, vi får teste litt å se hva om skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter jeg trimma bilen min hos ES kom Egil der frem til at min lambda-sonde var gåen. Har nå koblet fra den, og merker at bilen går litt fett. Det oser bensin av den når jeg stopper :D

 

Skal få den byttet og koblet til ASAP!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En defekt lambda vil også ofte ha stor innvirkning på bensinforbruket, da som oftest ved markant økt forbruk som følge av altfor fet blanding.

 

De finnes to typer sensorer, Smal bånd og bred bånd lambda. (og div modeller innenfor disse igjen, med varme element etc.)

 

Vil vel tro at de fleste modeller har smalbånd sensor, og denne har da et ut-signal på fra 0-1 Volt, hvor "Stioch" punkt da er 0,5 Volt dvs AFR på 14,7:1 (AFR=air fuel ratio). De aller fleste systemer bruker da også denne innfo svært enkelt ved og si at en verdi over 0,5 vil si at den går fet, og under 0,5 er magert. Hvor mye fet/mager gis det ikke noe innfo om.

 

Da er det en bredbånd sensor kommer inn, disse gir fra 0-5 Volt, og har et "stoich" punkt på 2,5 Volt. Men de virker motsatt av smalbånd sensor, dvs at høyere spenning er lik mager og lavere spenning er lik fet. Disse systemer gir også en indikasjon på hvor mye fet/mager blandingen er.

 

 

Enkelt kan vel en si at et system med smalbånd sensor som får melding om mager blanding, vil gi lengre åpnings tider på dysene helt til lambda igjen registrer "stoich" eller magert. Hvor mye lenger åpnings tid er satt i programmet, og er ofte basert på antall tenningsimpulser før ny måling blir satt gjeldende. Så om det da fremdeles er mager blanding vil dyse tidene fortsette og øke intill maks åpnings tid er nådd eller en normal/fet blanding.

 

Så da er det jo enkelt og se at en defekt lambda som ofte da gir 0 volt (som = mager) gir høyt forbruk og kanskje en snål gange.

 

Heisann!

 

Kan da en defekt lambda gi en jagende gange på tomgang, og en antydning til "lægging" ved gasspådrag (ved bensintrykk (grunntrykk) på 5 kg)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lærte litt om den lambda sonden i denne tråden, og det er bra. for i helga, pga. litt telehiv på en shitt`y grusvei så ble en liten ubetydelig rift i eksosen, plutselig til en noe bekymringsverdig rift i eksosen.....

Etter litt undersøkning fant jeg ut at rifta sitter i bakenden av katt`en, og da ble min umiddelbare beslutning klar: den Jæ...a Katt`en skal bort!

 

men så var det den lambda greia.

har lest litt om det før, og mener å huske det sto at jeg skulle ta ut sonden(!) bor hull i det nye røret. sveise på en mutter som passet overens med sonden sin dimmensjon, og skru sonden på. fiks ok ferdig.

 

kan noen korrigere meg om dette eventuelt er feil?

og

kan det skje noe med sonden i flyttingen som jeg må være oppmerksom på?

og

Er det noe som absolutt ikke må gjøres, da det vil skade/gjøre sonden uvirkbar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fint det, er helt vanlig det og bruke en mutter.

Bare sørg for at lamda'n ikke kommer lengre bak i systemet, heller lengre fram!

Den er avhengig av varme for og fungere ser du!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En lambda kan normalt ikke gi jagende tomgang, da motorstyring ikke tar hensyn til lambda verdier på tomgang. Ei heller ved full-gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hjertelig!

Da blr det nok Snitt og Svess i morgen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En grunn til at lambda ikke er i "bruk" på tomgang er at eksos temp. er for lav.

En EGO sensor er har ideel arb. temp ved 400 grader. På nyere modeller brukes det derfor sensor med innebygget varme-element. Dette gjør også at sensoren virker hurtigere ved oppstart av kald motor. Den er da i "drift" etter normalt ca 30-40 sek.

 

Mutteren du skal bruke er en 18mm med 1,5 gjenger (samme som 18mm tennplugger faktisk). Vanlig trekkmoment er 40Nm. Er og en fordel og sette inn gjengene med "godstoff" som tåler litt temp. Kobberpasta...er en ting.

 

Legger ved en tabell som viser veldig godt forskjell mellom en smalbånd og en bredbånd sensor. "stoich" eller AFR=14,7:1 er for smal=0,45 volt og for bred=2,5 volt.

En motor vil yte best (mest power) ved AFR=12,5:1 (på vanlig bensin!!) noe som tilsvarer akkurat 2,08V for en bredb. Mens for en Smalb. er dette alt mellom 0,8 og 0,95V.

 

Her ser en også veldig godt hvordan en smalb. stort sett bare kan gi enten fet eller mager mix, mens en bredb. gir et fint og jevnt signal som korresponderer med hvor mye fet/mager den går hele veien.

wbvolts.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan gi jagende tomgang da?

 

- Skitten/defekt ISV

- defekt tempgiver

- falskluft?

- ??

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan gi jagende tomgang da?

 

- Skitten/defekt ISV

- defekt tempgiver

- falskluft?

- ??

 

:)

 

 

ISV\tomgangsreg. er den jeg ville satset på første omg. er ganske klassisk denne når den drar litt på åra! prøv en kraftig rens. brakeclean,diesel etc....

 

ta en falsk-luft test selv, spray med startgass på\mot de steder hvor det kan tenkes at en luftlekk. kan oppstå. F.eks rundt dysene (stiv o-ring). Du vil høre umiddelbart om motoren drar inn gassen da den endrer gange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.