#1 Skrevet Desember 4, 2007 Min mor kjøpte seg en A4 med originale bixenon hovedlys. Her var lysene justert fryktelig lavt, i tillegg var pærene dårlige (helt hvite innvendig), så i dag monterte jeg nye pærer og tenkte jeg skulle justere lysene oppover. Jeg koblet til Vag-Com og fulgte prosedyren som beskrevet hos Ross-Tech, men jeg bare skrur og skrur på justeringene uten at lysene flytter seg det minste. Er det noe jeg har gjort galt? Jeg kan ikke se noen grunn til at justeringsskruene ikke skulle fungere? Gode tips mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2007 Hei! Er de ikke selvregulerende etter hvor mye last det er i bilen? Har en 2002 A4B6 og da regulerer lysene seg opp og ned ved oppstart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 4, 2007 regner med at du stiller på de store plastikkskruene som står på oppsiden av hovedlampene? atle: det stemmer, men det er en grunnjustering som må gjøres manuellt, med vag-com i "læremodus" slilk at lyktene går i samme posisjon som dem blir justert til neste gang... jeg har selv gjort dette etter at bilen er blitt senket og lysbildet blir alt for lavt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 4, 2007 Hei! Er de ikke selvregulerende etter hvor mye last det er i bilen? Har en 2002 A4B6 og da regulerer lysene seg opp og ned ved oppstart. Jo, de er selvregulerende (påbudt ved xenon nærlys), men likevel må lysene justeres på "gamlemåten" når de ikke lyser korrekt. Da må man sette elektronikken i en "justeringsmodus" med Vag-Com, slik det er beskrevet på siden jeg linket til i første innlegg. På Mors A4 lyser ikke lysene korrekt, og da hjelper det ikke med noen automatisk høyderegulering når de lyser rett ned i bakken! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 4, 2007 regner med at du stiller på de store plastikkskruene som står på oppsiden av hovedlampene? Jepp, og som jeg skrev der oppe, jeg skrur og skrur, men ingenting skjer med lysbildet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 4, 2007 Kjempe Morten! Mye kunnskap på forumet her så jeg takker for tilbakemeldingene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 4, 2007 Tipper du skrur på feil skruer. Du må skru på de ytterste skruene på lykta. de står nedi noen hull ytterst på skjermkanten. om du skrur på de innerste justerer du spredninga på fjærnlyset/nærlyset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 4, 2007 Den ytre skruen er høyden, den indre er både høyde og sidelengs justering. Har forsøkt begge to, men ingen forandring, uansett hvilken jeg forsøkte. Lysstrålen beveget seg ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 4, 2007 Satt og leste i ELSA selv, og der står det at den ene er både høyde og bredde (height/lateral) mens den andre er bare høyde. Videre skriver ELSA at for å justere høyden skal begge skrues like mye, mens for å justere bredden skal bare den ene justeres. Jeg har, som sagt allerede, forsøkt å gjøre dette etter boka, men det skjer ingenting med lysbildet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 4, 2007 Ingen endring på begge sider? Kanskje mekanismen i lykta er ødelagt og de bare ligger i nederste stilling? Det er relativt enkelt å ta ut lyktene. 2 stk T30 torx på toppen som tas av og T30 torx på bak og på innsiden av lykta som skal løsnes. Da er det bare å dra lykta pent ut rett frem (+ koble av kontakten). For å åpne lykta så er det mindre torx, T10 el T15 på lokket i bakkant. På passasjersiden så må du ta av luftrøret inn til luftfilterboksen også (midtdelen dras av, men frammerste del sitter i 2 skruer - skrus av med stjernetrekker). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 4, 2007 Hørtes rart ut, men da er det flere typer lykter ute å går. mine går kun inn ut på den innerste. men skal ikke krangle med deg:) Har du sett etter om taggene på det lille plasthjulet er i inngrep? kan det være at de er "dårlig kontakt" mellom justeringsskuren og tappen som går inn i lykta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 4, 2007 I min bentley manual så står det samme som Per sier: Main headlight (right)Adjusting screw on right headlight: Placement on left headlight is similar. To adjust height, turn adjustment screws - 1 - and - 2 - with same number of revolutions. To adjust laterally, turn only adjustment screw - 2 - . (2 er skruen nærmest midten av bilen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 5, 2007 Jeg må nok ta ut lyktene igjen og inspisere justeringsmekanismen tenker jeg, for noe er merkelig siden det er likt på begge sider, dvs. at ingenting skjer på noen av lyktene. Her er forøvrig bildet i ELSA (vedlegg). dette er riktignok av en enkel xenon og ikke bixenon, så den ene justeringsskruen står på et annet sted, men funksjonen skal selvfølgelig være den samme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 5, 2007 Tok en tur innom lokale forhandler'n i dag og prata med en mekaniker om dette. Han sa at det ikke var noe spesielt med bixenon kontra vanlig xenon eller halogen, annet enn plasseringen på justeringsskruen. Han virket forøvrig forbløffet over at jeg hadde Vag-Com for å gjøre det samme som de gjør med VAS5051 Tok ut den ene lykta av mor's bil og kikket nærmere på den, og justeringene fungerer utmerket. Jeg tror problemet jeg opplevde i går var stjernetrekkeren i plastskruene, for når jeg kikket på lykta i dag brukte jeg heller en 6 mm unbraco (begge passer) og jeg fikk tydelig flyttet reflektoren opp og ned, og ut og inn til ytterpunktene. Mekanikeren sa at hvis jeg ikke hadde fått hiddenen til å sette lyktene i grunnstilling, så ville jeg tydelig se (og høre?) det på den måten at lysbildet "hoppet" litt opp eller ned, alt ettersom hva jeg forsøkte på. Jeg får ta en kikk på dette til kvelden igjen, litt vanskelig å forsøke å justere i dagslys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...