#1 Skrevet Desember 5, 2007 Sitter å leiter etter understell til einzermania... og er mye mer utvalg å få tak understell til mk2.. lurer derfor på å evt kjøpe det. Hva er egentlig den største forskjellen, spesielt foran ? I bunn er det vel likt, og forskjellen ligger i innfestningen i toppen ? Alt er vel mulig å forandre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 5, 2007 Med tanke på at du skal bygge om til 4 hjuls trekk, bør du ta en prat med Rune Andre. Da han har gjort dette på på Einser GTO`en sin. Han brukte golf 2 travers foran, samt at han har også modifisert fjærbeinsopphenget bak for å få fjæringsvei med den nye bakstillinga. Du burde først finne ut hvordan du løser 4 hjulstrekken mtp for- og bakstilling før du går å handler deg et understell. Men om du bruker golf 2 syncro deler i for og bakstilling, burde du kunne bruke golf 2 syncro fjærbein, men disse er det like eller dårligere utvalg av enn golf 1..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 5, 2007 Etter hva jeg husker brukte Frode Golf 2/Corrado-hjullagerhus på denne bilen. Den største "bøygen" for å få brukt G2-fjærbein er at innfesting mellom fjærbein og hjullagerhus har ulik størrelse. Frode modda hjullagerhuset i sin tid for å kunne fortsette å bruke Einser-fjærbein. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 5, 2007 Med tanke på at du skal bygge om til 4 hjuls trekk, bør du ta en prat med Rune Andre. Da han har gjort dette på på Einser GTO`en sin. Han brukte golf 2 travers foran, samt at han har også modifisert fjærbeinsopphenget bak for å få fjæringsvei med den nye bakstillinga. Du burde først finne ut hvordan du løser 4 hjulstrekken mtp for- og bakstilling før du går å handler deg et understell. Men om du bruker golf 2 syncro deler i for og bakstilling, burde du kunne bruke golf 2 syncro fjærbein, men disse er det like eller dårligere utvalg av enn golf 1..... Er "såååå" langt unna å handle meg komplett S3 gear/driverk nå.. men er jo mulig å både bruke den orginale bakramma til S3 haldex diffen, modifisert til å passe i bilen (da må gulvet nok bort..) , evt å lage en "custom" innfestning til haldex på den orginale bakstillinga, samt bygge den orginale bakstillinga om med spindler osv.. (kanskje bruke deler fra mkII synkro?) men det vil vøre VEL litt mye jobb.. ser på vwvortex hvordan de har lagd dette på en golf II, og mye sveising ja.. Etter hva jeg husker brukte Frode Golf 2/Corrado-hjullagerhus på denne bilen. Den største "bøygen" for å få brukt G2-fjærbein er at innfesting mellom fjærbein og hjullagerhus har ulik størrelse. Frode modda hjullagerhuset i sin tid for å kunne fortsette å bruke Einser-fjærbein. Det er Vento VR6 Spindler på denne, så dvs at han har frest innfestningen smalere da for å få på einzer fjørbein ? Da bør det vel være mulig å få på mk2 understell egentlig.. Hvordan er forskjellen i innfestingen i toppen da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 5, 2007 Det er Vento VR6 Spindler på denne, så dvs at han har frest innfestningen smalere da for å få på einzer fjørbein ?Da bør det vel være mulig å få på mk2 understell egentlig.. Hvordan er forskjellen i innfestingen i toppen da ? Mener å huske at det ble slipt en del på festene på hjullagerhusene, ja. Toppinfestinga kan jeg vanskelig se for meg er forskjellig, dersom det er snakk om å bruke gewinde. Det eneste som eventuelt ville kunne være forskjellig måtte være diameteren på stempelstanga og lengden på denne (der den går gjennom styrelageret). Dersom noen har en G2-gewinde er det bare å måle dette. Eventuelt prøvemontere et Einser-hjullagerhus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 5, 2007 Mener å huske at det ble slipt en del på festene på hjullagerhusene, ja. Toppinfestinga kan jeg vanskelig se for meg er forskjellig, dersom det er snakk om å bruke gewinde. Det eneste som eventuelt ville kunne være forskjellig måtte være diameteren på stempelstanga og lengden på denne (der den går gjennom styrelageret). Dersom noen har en G2-gewinde er det bare å måle dette. Eventuelt prøvemontere et Einser-hjullagerhus. Da kan jo muligheten være å kanskje sette på nye spindler ? Da bør vel innfestningen passe Ser slikt ut omtrent det understellet jeg har lyst å prøve. D2 Racing understell i annet navn. Ang dempere bak så tror jeg heller at det problemet får løses når evt driverk er på plass.. for vet jo ikke hvor mye som bygges om enda.. Men greit å ha planlagt ferdig foran iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 5, 2007 Etter hva jeg husker brukte Frode Golf 2/Corrado-hjullagerhus på denne bilen. Den største "bøygen" for å få brukt G2-fjærbein er at innfesting mellom fjærbein og hjullagerhus har ulik størrelse. Frode modda hjullagerhuset i sin tid for å kunne fortsette å bruke Einser-fjærbein. Samme patenten som Rakriste gjorde på GTO golfen det der... må slipe av noen mm på spindelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 5, 2007 Samme patenten som Rakriste gjorde på GTO golfen det der... må slipe av noen mm på spindelen. stemmer det.. jeg slipte ned innsfestningen på spindelen for at det skal passe. men dette angrer jeg litt på nå, for understellet fra golf 1 har for lav vekt kapasitet (ifølge papirene, med tanke på godkjenning) så jeg skal skaffe tilveie nytt vanlig mk2 senkesett og bytte spindlene. toppeninnsfestningen er bare å bytte om på fjørbeinet. bak har jeg tilpasset/høynet støtdempertårnene for at vanlig senkesett fra mk1/mk2 passer istedet for de uvanlige syncro demperne.. tips.. bakre festepunkt til bakstilling fra passat g60 syncro 35i er utskrubar og passer med litt mods mellom vangene på mk1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 5, 2007 tips.. bakre festepunkt til bakstilling fra passat g60 syncro 35i er utskrubar og passer med litt mods mellom vangene på mk1 Hmm.. hørtes ikke dumt ut Noen bilder av en slik løsning ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 5, 2007 Hmm.. hørtes ikke dumt ut Noen bilder av en slik løsning ? nei dårlig med bilder da jeg ikke har fått tilpasset og montert dette enda. idag sitter det bare ett burrør sveiset fast direkte i vangene, med store festeplater. dette var ikke biltilsynet veldig klar for. men orginal deler fra en annen bil fungerer. ergo orginalbjelken fra passat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 5, 2007 nei dårlig med bilder da jeg ikke har fått tilpasset og montert dette enda.idag sitter det bare ett burrør sveiset fast direkte i vangene, med store festeplater. dette var ikke biltilsynet veldig klar for. men orginal deler fra en annen bil fungerer. ergo orginalbjelken fra passat tror jeg må ta meg en tur innom verkstedet ditt en dag hvis det er greit å myse litt Trenger litt inspirasjon, samt hadde vært hyggelig med en prat Ja, skjønner at Biltilsynet ikke liker slikt, men min skal ikke godkjennes, blir kun for banebruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 5, 2007 det går finfint det. er jo ikke langt unna der du bor så. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 6, 2007 Litt OT. men passer mk2 spindler på mk1 bærekule og endeledd? Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 6, 2007 Litt OT. men passer mk2 spindler på mk1 bærekule og endeledd? Jan Brede Nei, du må bruke G2-bærekule. Om jeg ikke husker feil brukte Frode disse delene: G2-bærekule med omborra festehull (slik at de fikk likt mønster som på Einser-bærearmen), G2/Corrado hjullagerhus, VR6-nav og Einser-fjærbein. Med denne løsninga har jeg lest på div. tyske forum at man skal få ugunstig styregeometri. Jeg tror ikke Frode brukte bilen nok til at han merka noe spesielt til dette. Her kan nok Pål Andre Fredriksen uttale seg mer presist, ettersom han hadde en lignende løsning på den ikke veldig treige Einser-løpsbilen sin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...