#1 Skrevet September 9, 2004 Hei... Jeg holder nå på og pusser på rs front'n min, den skal opplakkeres. Så det jeg lurer på er, trenger jeg å grunne den før jeg skal lakkere den, den er jo lakkert fra før av. Har pusset den med pussepapir (240) Trenger jeg bare å pusse bort klar lakken for at den nye lakken skal feste seg?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 9, 2004 Er ikkje sikker.., men du burde kanskje pusse med eit finare papir enn 240? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 9, 2004 Dersom du har pusset igjennom klarlakken, noe du sannsynligvis har gjort med 240-papir, så bør du grunne igjen. Bør ikke bruke grovere papir enn 800 har jeg fått høre. Enkelte bruker 1200. Et lite tips er å tilsette farge i grunninga, slik at du slipper alle hvite prikkene ved steinsprut. Jeg tror han som solgte deg bilen også kan svare på dette, han driver jo å pusser opp biler (spes audi). mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 10, 2004 men hvis det er sprekker i lakken eller sår fra steinsprut å lignende så må du kanskje dypere enn bare å fjerne klarlakk...da vil grunning lønne seg tror jeg. Det å blande farge i grunninga hørtes heller ikke dumt ut. Bruk finere papir...brukte 1200 på min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Dersom du har pusset igjennom klarlakken, noe du sannsynligvis har gjort med 240-papir, så bør du grunne igjen. Bør ikke bruke grovere papir enn 800 har jeg fått høre. Enkelte bruker 1200. Et lite tips er å tilsette farge i grunninga, slik at du slipper alle hvite prikkene ved steinsprut. Jeg tror han som solgte deg bilen også kan svare på dette, han driver jo å pusser opp biler (spes audi). mvh EW Jeg har vel pusset gjennom klarlakken ja vil jeg tru! Da må jeg vel gå over en gang til med litt finere pussepapir da sikkert. Tiller på lade blander vel sikkert farge i grunninga? Har ikke snakket med han som solgte meg bilen, men han vet sikkert hva som må gjøre han ja, var han som hadde byttet panser på bilen jeg kjøpte! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 11, 2004 Bare for å ha en ting klart... Man pusser sølvtøy. Man sliper bil. Og når det er unnagjort så kan det være en fordel å få lagt litt slipefyller på fangeren. Ripene som kommer fra 240 papir "kan" synes hvis du ikke er god på å slipe. Og en annen kjekk regel er at man aldri må gå opp mer enn 100 i korning av gangen. Jeg sliper ofte med 180 på deler som skal sparkles eller 240 hvis det bare skal fyller. Fylleren slipes først lett med 240 og så 320 etterpå. Så går jeg over med 400 på pute for å ikke få noen skarpe kanter. (240 og 320 sliper jeg ofte med kloss, 400 på rondell) Ser noen har skrevet om 800 og 1200 papir. Regner med det er for vannsliping? Det er unødvendig om du ikke har en bil som er sølvfarget. Du kan lakke på overflater slipt med 320 korning, men det er vanskelig å si noe nøyaktig ettersom jeg ikke har sett hvordan fangeren ser ut. Annbefaler deg å vise den til noen som kan gi råd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Kenneth Jensen [b Ser noen har skrevet om 800 og 1200 papir. Regner med det er for vannsliping? [/b] Det er nok for vannsliping ja. En slektning er lakkerer, og han kommenterte at det var brukt for grovt papir da jeg slipte ned gamlebilen for lakkering. Var da brukt 600-papir. Å vise fangeren for en lakkerer er nok å anbefale, så man kan få noe førstehåndsinfo. Både Tiller og PPG på Lade blander nok farge i grunninga til deg om du vil. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 20, 2004 Bruk 800 eller mer. Og legge fyller så slipper du muligens synkninger i lakken etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 20, 2004 600 i vann blir for grovt, men hadde det vært tørt hadde det vært mer enn nok. 320-400 går om det er tørt, men sølv bør alltid vannslipes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 20, 2004 Jeg har nå slipet med 400 tørt, og den er nå ferdig gunnet og klar for lakkering. Den skal lakkeres svart, så da trenger jeg ikke og vannslipe da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...