Anbefalte innlegg

Hei,

Da er det problemer me a6'en igjen : gråter :

Fruen har bilen mens jeg er på jobb ute i havet, så jeg har ikke helt klart hva symptomene først var. Men det første som skjedde var at når hun skulle starte opp, så etter noen sekunder stoppet den med et puff av svart røyk fra eksos. Etter det startet den ikke. Starter ble kjørt så lenge at batteri ble tappet, så det ble ladet. Etter dette startet bilen og gikk i et par dager. Men nå er den plutselig helt død igjen.

Har lite kunnskap om disse motorene, men hvis noen har noen tips til feilsøking hadde det vært supert. er det noen følere/signalgivere som kan være defekte eller noe slikt?

Håper noen kan komme med tips

 

PS det er en V6 2,5 tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være problem med det spjeldet som stenger når du slokker bilen. Hadde det problemet på den jeg hadde, kjørte den hjem funka helt fint for så å nekte å starte igjen. Dette spjeldet ligger på innsugningsrøret på høyre side (sett forfra) et lite trykk på vakumklokka var nok til at det opna seg igjen på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. En ting jeg lurer på er om defekt lmm kan føre til startproblem? Har vært borti at bilen av og til nekter å dra som den skal. Har særlig lagt merke til det i motbakke da self og helst i 4. Tyder jo på at det kan være noe rusk med lmm også eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En diagnosetest er gull i slike sammenhenger, den vil med stor sannsynlighet fortelle seg nogenlunde hvor feilen ligger..

 

Om det er LMM har jeg en helt ny i eske liggende til 150hk V6 TDI

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var heldig i denne omgangen. Var kun luftmengde målern som var gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen er funnet. Og det var ingen av forslagene som stemte :)

Feilen ligger i dieseltanken, ikke helt sikker på hvordan det ser ut i tanken, men pumpa får ihvertfall ikke "mat". Noen som har vært borti samme problem på A6?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var ihvertfall det i tanken ordnet. Det er fullt trykk fram til dieselpumpa, men ingenting ut derfra : bh :

Kan det være dieselpumpa som har tatt kvelden? Andre forslag?

Og hvor mye koster en ny?? Blir ikke mange pakkene under treet fra meg iår ser det ut til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

25.000 ca... pluss jobb.. Be there done that! *buhu*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første er det litt dumt at du ikke skriver noen ting om hverken årsmodell eller motorkode. Og det er MANGE som gjør det samme her på forumet, og jeg overser de fleste trådene av denne grunn. Jeg gidder ikke bruke tid på å leke spåkone.

 

Men, det kan jo være tusen ting som gjør dette. Har du luftet systemet (om det har vært gjort arbeid på systemet må man på endel modeller lufte systemet etterpå). Fungerer magnetventilen på dieselpumpa (om pumpa har slik ventil da, men det er ihvertfall umulig for meg å vite når du ikke oppgir noenting som gjør at jeg har sjans til å vite det).

 

Har du tatt diagnosesjekk ? (å ikke gjøre det er som å lete etter nåla i høystakken i mørke).

 

Har du sjekket "change over flap" som ble foreslått lengre opp i tråden her ?

 

Å begynne å konkludere med at det er dieselpumpa uten å ha tatt diagnosesjekk eller ha gjort målinger på diverse følere osv er dumt. Dette kan like gjerne være en liten fillefeil

 

Sist igår var det hit en som hadde byttet turbo fordi han mistenkte den kunne være kaputt. Han skiftet altså turbo til mange tusen kroner mens det i virkeligheten var en liten enveisventil til 30,- kr : bh : Hadde kanskje vært like greit å betalt meg de 200,- kr jeg tar for en skikkelig diagnosesjekk med en gang istedenfor å "kaste deler på bilen til han evt. treffer" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det vanlig at pumpa tar kvelden helt sånn plutselig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en 1999 A6 2,5tdi. Motorkode aner jeg ikke. Bilen står nå på verksted. Første feilen låg i tanken. Det kom ikke diesel frem til pumpa. Det er fikset. Kommer diesel frem men ikke gjennom pumpa.De hadde luftet i alle retninger, men til ingen nytte. Det neste de skulle prøve var å sette vakum på retur på pumpa for å suge dieselen gjennom. Hvis ikke var eneste råd å sende pumpa til overhaling hos et firma på lillehammer fikk jeg beskjed om.

Om verksted har kjørt diagnose vet jeg ingenting om, men skal snakke med de imorgen igjen.

Det var ikke meningen å hisse opp forumets medlemer med min manglende informasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en 1999 A6 2,5tdi. Motorkode aner jeg ikke.

 

Jeg gjetter at denne har motorkode AFB. Usikker på om det var noen andre motorkoder på denne motoren i '99? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å fyre oppunder noe som helst panikk her... Men det er vel ikke helt uten grunn at 2,5 TDI motorene omtrent topper statistikken hos Bilbergings-selskapene om vinteren? Men da er det stort sett at dieselpumpa fryser under kjøring i ekstrem kulde.

 

Dersom du nå må bytte pumpa di, så vet jeg at quattroco hadde liggende ett par sånne. Om han har det nå lenger aner jeg ikke, men det kan jo være verdt å høre. http://www.quattroco.com, eller telefon 90154525.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.