Hvordan få dempet eksoslyden fra 3"-anlegg?

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget eksos og downpipe selv til A4-en av 3" rør kjøpt på Torshov. Dette er ikke de vanlige rustfrie Torshov-røra som de har nå, men noen med 2 mm veggtykkelse. Leita rundt i alle butikkene her i nærheten for å finne noen bakerst i hyllene som var med tykke vegger. De røra du får kjøpt nå har vel 1,2 mm veggtykkelse. På grunn av dette (tror jeg) er det ikke noe spesielt resonans i anlegget som jeg plages av, men eksoslyden ved pådrag og motorbrems synes jeg er for høy og bråkete. Jeg har brukt to potter fra Simons, en rund som er 65 cm lang, og en kort på ca 30 cm bakerst. Ingen katalysator. Se ellers prosjekttråden min.

 

Hva er beste måten å få dempet anlegget mer på? Katalysator er det første jeg tenker på, men da er spørsmålet om jeg kan bruke en race-cat eller en vanlig. Regner med at flowen i anlegget er mer enn nok uansett siden det er 3". Hvor mye vil en race-cat dempe? Race-caten er egentlig best av plasshensyn, samt at de er mye billigere.

 

Noen som har vært borti problemet før, og løst det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kvalitets race-kat har nesten ikke mottrykk i det hele tatt.. Skal være litt lyd når man har 3"..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

monterte 3" racecat på min s4 nå nylig og lyden ble dempet/ikke så dyp på tomgang men ved gasspådrag

og "motorbrems" merker eg ikke noe spess forskjell. men den er grei og ha ved eu kontroll osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kvalitets race-kat har nesten ikke mottrykk i det hele tatt.. Skal være litt lyd når man har 3"..:)

 

Hehe, litt lyd er greit, men siden jeg bruker bilen daglig er den litt slitsom akkurat nå. Fin lyd når turtallet nærmer seg 6000, da. Blir vel enda bedre hvis/når jeg får bygd om toppen slik at den tåler 7500:) Er også litt nervøs for støymåling på Våler til sommeren, men får prøve å få målt støy før den tid. Er jo sinnsykt ergerlig hvis man ikke får kjøre.

 

Jeg tenkte på denne fra 034: http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=50_48&products_id=599

 

Spurte de om denne, og de sa at den ville ta "the edge off the sound", og deres erfaring var at den fungerte omtrent som en resonansdemper av samme størrelse. Er jo ganske så billig for en cat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

034 har gode produkter..Trenger vel ikke å bygge om toppen så mye for å dra 7500rpm...Nye løftere,strammere fjærer og lett vekts retainers...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Potte fra ferrita, ikke vært borti bedre lyddempere enn det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

034 har gode produkter..Trenger vel ikke å bygge om toppen så mye for å dra 7500rpm...Nye løftere,strammere fjærer og lett vekts retainers...

 

Noe sånt jeg tenkte på, ja. Samt annen motorstyring, da sperra ligger på 6500 nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Potte fra ferrita, ikke vært borti bedre lyddempere enn det.

 

Hmm, burde vel kanskje ha kjøpt det i stedet, ja. Men nå er nå engang anlegget på, så kommer nok ikke til å bytte disse pottene før jeg har prøvd med katalysator. Sjekket forøvrig på ferrita, og de har jo en oval potte som passer mye bedre under bilen enn den runde jeg har fra Simons. Den vil bygge mindre ned, slik at jeg får bedre bakkeklaring også. Mye mulig jeg kommer til å bytte ut den midtpotten min med en ferrita etterhvert. Nok en ting å sette på konto for læring når det gjelder eksosbygging :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøper du en skikkelig demper trenger du bare "en"... de 3" simons demperene er bare til pynt.. monterte vel tre på bilen til en kammrat... bråka som ett hevl..... (3 stk av de minste).

har "en" bakerst på min, bråker nesten ikke,,,, bare durer;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du fortsatt synes det er for høy lyd kan du ta et "bilcross-triks". Sveis inn et "trådkors" i røret før siste potta di. Det bryter lydbølgene,fungerer meget bra på rallycross-biler med wankel-motorer som ofte har problem med å klare støykravene. Bare ta noen tynne rustfri platebiter å lag et trådkors å prøv det hvis du fortsatt ikke er helt fornøyd

 

 

Er det noen som har noe mer informasjon om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde dette trikset som Pål nevnte i en gammel tråd, og tok to biter rustfritt stål, 2x20 mm, og sveiset et kryss som jeg satte inn og punktet fast rett etter flex-bendet. Det ble faktisk en betydelig forskjell. Nå er det mye mindre brumling ved belastning av motoren på lave turtall, rett og slett resonans, og når turtallet går opp, går lyden over i en snerring som er musikk i ørene. Utrolig at så lite skal gjøre såpass mye med lyden. Er med ett mye mer fornøyd med eksosen.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som skal prøves. Har selv eksos jeg synes bråker alt for mye inne i bilen og alt for lite utenfor.. :P Dette er bare 2.5", men ser ut som potter fra Simmons.

 

Har dog en mistanke om at disse pottene er 'slitt' (tipper de er 6-7 år, kanskje mer) slik at de slipper igjennom mer lyd enn når de var nye. Er det noen som har synspunkter på det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne opp :)

Noen flere som har prøvd å sveise fast et "trådkors" i eksosen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg med på den 'bumpen' :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.