#1 Skrevet September 10, 2004 Tenkte og dele litt innfo jeg har fått siste dager. (om ikke Lars I har vært ute ) Det gjelder oppgrad av frambremser på MK1 og MK2 Gti. Ibiza Cupra R fram bremser er bolt on på MK2 gti. På MK1 må en da altså først bygge om til MK2 GTI forstilling som går utmerket uten altfor mye fuss. Vet ikke detaljer, men det er det nok flere her som vet. Større master sylinder må man da også ha! Dette er 305mm skiver med 4 pot brembo kalippere. Deleliste med delenummer: Kalippers: left: 6KL 615 123, right: 6KL 615 124, 152€/stk. brackets: 6KL 615 421, 25€/stk. discs: 6KL 615 301, 75€/stk. Kalipper brakett - bolt, 6KL 615 143 A, 27€/stk. brake hose connector: 6KL 611 315, 24€. L-fitting: 6KL 611 317, 78€. Prisene er fra finland, og blir med dagens kurs ca. 6300,- Hva dette koster her på berget har jeg ikke sjekket, men det må jeg nesten for og kunne sammenligne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2004 Har sendt deg et Pm også, men her fant jeg jo hvorfor du lurte på det med fjærbena Tror kansje du kan gjøre som følger... bruke Golf1 fjærskål og golf2 fjærbein med lagerhus og calipterfester. Men vet ikke om bolten i bære kula har samme diameteren.... Trenger vel kansje ikke 305mm skiver på en så lett bil, men tøft hadde det vært 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 10, 2004 Blir endel dyrere enn det hvis du skal ta det fra Finland også da. Mva og frakt og bremseslanger kommer i tillegg. Frakt er ikke billig da settet veier rett under 30 kg. Sist jeg sjekket (ca et år siden) kostet en skive 1750 her i Norge. Er det samme forholdet på alle delene koster det over 17 lapper her på berget Du får også kjøpt adaptere som gjør at de passer på Golf I/II/Scirocco og Polo I-III. Holder med masterpumpen fra Golf 16v Se signatur 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 10, 2004 Ang kjoep av dette i finland, faer jeg en kompis i helsinki til og handle for meg... Men maa finne ut litt mere ang. selve ombygget. Trenger jo ikke gjoere det mere vannskelig enn noedvendig.... En fordel og faa det godkj. ogsaa. (PS! skiver paa et engelsk keyboard, mangler noen bokst!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 10, 2004 Ang det med godkjenning: Norge er en mollbostat sånn sett... Hvis du har en bil.. og liker den, men ønsker deg muligheten til å bremse bedre. Så kjøper du deg det beste av bremser. Kansje du kjøper de samme bremsene som sitter på Solbergs WRC for den slags skyld... Etter noen dager på veien med überbremsene fra innerste toten, så stopper onkel deg og ved et uhell, så skjønner han at du har "uorginale bremser". Så må du på biltilsynet (greit nok). Biltilsynet nekter plent å godkjenne de bremsene som du har satt på... ikke fordi de er bedre, men rett og slett fordi at de ikke er lagd for akkurat din bil. WHYYYYY?!!!! (enten ender du med orginale bremser, eller noen som bremser bedre enn de orginale men dårligere enn super-duperbremsene dine. Sjukt. Sorry.. måtte bare få ut litt damp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 10, 2004 Akkurat når det gjelder bremser er ikke dette et stort problem, min "kontakt" i Biltilsynet sier at det ikke er nødvendig med godkjenning av bremseoppgradering. Det du trenger er litt dokumentasjon så skal det være greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 10, 2004 Sikkert ikke saa dumt at det er deler fra VAG konsernet heller... om jeg finner meg en grei MK1 GTI, vil jeg nok satse paa cupra R front og mk2 gti bak. Syntes det kan virke som en ikke altfor kostbar oppgrad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Akkurat når det gjelder bremser er ikke dette et stort problem, min "kontakt" i Biltilsynet sier at det ikke er nødvendig med godkjenning av bremseoppgradering. Det du trenger er litt dokumentasjon så skal det være greit. Står i vognkortet at ved endring av motor,bremser og hjuloppheng skal bilen forevises trafikkstasjon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 11, 2004 Det stemmer nok, men det var nå dette jeg fikk beskjed om da jeg snakket med en på Biltilsynet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Frode Gulbrandsen Holder med masterpumpen fra Golf 16v Sikker på den passer uten noen form for modifikasjon på mk1 GTI bremseservoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Stein Ove Prestmo Sikker på den passer uten noen form for modifikasjon på mk1 GTI bremseservoen? Jeg har foreløpig ikke fått testet, men delene ligger i garasjen. Har funnet masse info på nettet som sier at denne passer "bolt-on". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Jeg har foreløpig ikke fått testet, men delene ligger i garasjen. Har funnet masse info på nettet som sier at denne passer "bolt-on". Passer rett på utifra hva jeg har hørt ja men staget til bremsepedalen passer ikke... må kortes ned. eller var det scirocco 16V ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Rudi Sand Passer rett på utifra hva jeg har hørt ja men staget til bremsepedalen passer ikke... må kortes ned. eller var det scirocco 16V ??? For å si det slik, jeg håper det er Scriocco... Har ikke hørt eller lest noe om dette i min søken etter bedre bremser, men det vil jo vise seg da. Jeg skifter kalipere og skiver først, så får vi se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 11, 2004 Opprinnelig postet av Rune Wilthil Tenkte og dele litt innfo jeg har fått siste dager. (om ikke Lars I har vært ute ) Det gjelder oppgrad av frambremser på MK1 og MK2 Gti. Ibiza Cupra R fram bremser er bolt on på MK2 gti. På MK1 må en da altså først bygge om til MK2 GTI forstilling som går utmerket uten altfor mye fuss. Vet ikke detaljer, men det er det nok flere her som vet. Større master sylinder må man da også ha! Dette er 305mm skiver med 4 pot brembo kalippere. Deleliste med delenummer: Kalippers: left: 6KL 615 123, right: 6KL 615 124, 152€/stk. brackets: 6KL 615 421, 25€/stk. discs: 6KL 615 301, 75€/stk. Kalipper brakett - bolt, 6KL 615 143 A, 27€/stk. brake hose connector: 6KL 611 315, 24€. L-fitting: 6KL 611 317, 78€. Prisene er fra finland, og blir med dagens kurs ca. 6300,- Hva dette koster her på berget har jeg ikke sjekket, men det må jeg nesten for og kunne sammenligne Hvem hva hvor i finnland? Har "bekjente" der borte som kan ordne det til meg Er det hos volkswagen ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 11, 2004 Hovedproblemet ved godkjenning er at nesten ingen kontrollører bruker muligheten de har til å bruke sunn fornuft og utvise skjønn, men krever enten dokumentasjon fra importør/fabrikk eller frittstående godkjenningsorgan (TÜV) for akkurat de delene på *den* bilen med det chassisnummeret for å godkjenne det.. Burde være ganske innlysende at en oppgradering som man ser er gjort ordentlig er bare bra, men de er alt for firkantet til å oppføre seg slik.. Var faktisk utsatt for en en gang som ville ha attest fra godkjent verksted på at fjærene var montert riktig når jeg skulle ha godkjent senkesett på bilen, men han måtte heldigvis gi seg på det punktet etter litt diskusjon.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 12, 2004 Prisene på cupra R bremsene fikk jeg av han som driver Pro-Mo racing i helsinki. han har Ikke noe med VAG og gjøre jobbmessig. Ang godkj. Så er det iflølge min svoger (verksmester, jessheim auto) normalt ikke noe problem ved bruk av orginale VAG deler ved evt ombygg som vi snakker om her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...