#1 Skrevet September 10, 2004 Skiftet bremsskiver bak pluss klosser og nye caliptere hos møller for snart to år siden. (skiftet samtidig klosser foran) Bilen har nå rullet ca. 50.000km siden da. Har nå bilen på verksted for å bytte på nytt skiver og klosser bak. Saken er... lurer på om dette er en garantisak? Er dette mulig? Skulle jo tru at bremsene foran skulle ryke først? I tillegg er calipter på den ene siden opprusta? Mvh. Kjell Edvin Leonhardsen Ps. Bilen det er snakk om er min 92mod golf vr6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2004 er neppe garantisak. bremsene bak ble fort slitt ut på A3'n min også, lenge før skiver/klosser foran. har nok noe med at klossene ofte henger seg opp bak tror jeg(virker som en svakhet på vw/audi iallefall rundt 99 mod, fattern hadde akkurat det samme) om calipperen er rustet i stykker(?) så kan saken være en annen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 10, 2004 hm... ok! Virker nu rart alikavell. ja er ganske så opprusta på den ene siden. Har bilen inne nå på versted så får høre ka di sier når bilen er ferdig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 10, 2004 Tja, det er vel hva som kan forvente når man kjører i saltsuppe halve året. forøvrig: Det heter caliper ikke calipter om du absolutt insisterer på å bruke det engelske navnet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 10, 2004 Ok! Syns egentlig at jeg hele tiden har hørt at det kales calipter, men før all del rett skal være rett... he he Fikk nu bilen tilbake og det ikkje noka og hente på garanti. Og typisk nok så viste det seg at klosser framme måtte skiftes. Er nok sant som du sier at det er lett for at det henger seg litt på bake også slites det ned så alt for fort. (Bad) Pokkers salt strøing på disse veiene. Har det bedre nordpå. Er det vinter så er det vinter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 10, 2004 ha bilen i garasjen vinter halvåret... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 10, 2004 Hvis du skiftet caliptere hos Møller for 2 år siden, vil det si at du har gjort det i 2002... Da har du 3 års delegaranti. Det ble inført 01.11.2001. Altså samtidig som nybilgarantien økte til 3 år, men om den aktuelle bilen det skiftes på er eldre spiller ingen trille Sannsynligvis (erfaringsmessig) svarer de "1 års garanti" men det er nok feil - be dem sjekke det med importør. Dette er generellt lite kjent i systemet... som vanlig. Caliptere kan være litt spesielt da du kan risikere at de krever at du har utført serviecene hos dem i mellomtiden slik at de har hatt muligheten til å kontrollere evt. rengjøre og smøre dem opp etter behov. Caliper/Calipter/kalipper - derom strides de lærde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 10, 2004 Opprinnelig postet av Thomas Wathne Caliper/Calipter/kalipper - derom strides de lærde Da foreslår jeg at du slår opp i en engelsk ordbok. En fornorsking av Caliper er nettop kalipper. At noen velger å kalle det du kaller det er rett og slett galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 11, 2004 Ok Thomas! Men er det sånn at når det er en caliper som er rustet på den ene siden (høyre) at di på verstedet bare kan si at det er mykje salt langs veikanten som gjør det? Her prøve mann og ha en bil som ser fin ut. Da er det ikke noe fint når den ene calipter har rustet. Går det f.eks ann og lakke di? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 11, 2004 Utvendig rust vil du få på calipere ganske kjapt, uansett. Det er bare overflaterust/rustfarge som setter seg på metallet. Det er helt normalt og er ikke farlig. Kommer det derimot rust/korrosjon i stempelets "bane" vil de etterhvert henge seg. Du kan lakkere det med caliper-lakk f.eks. De vil da holde seg bedre utseendemessig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 11, 2004 Takker. Kor du får tak i det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 11, 2004 En vilkårlig lakk-butikk (tagger-sjappe ), Torshov Bilrekvisista, Biltema, BileXtra osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...