#1 Skrevet Desember 9, 2007 Da har jeg fått litt problemer med 2.8 30v'en min det arter seg sånn at når motoren er kald er alt i orden, men når den når driftstemp så lugger den ved belastning på lavt turtall. dvs. jeg kjører i drive bortover og alt er fint ligger kanskje på 1500-2000 o/min. når jeg da møter på en oppoverbakke og motoren må yte litt mer for å holde farta lugger/butter det gjerne en gang.. så kan det gå greit en stund også lugger/butter det igjen. noen ganger kommer det flere ganger etter hverandre også, men pleier å slenge over i Tip og gire ned når det skjer og da er problemet borte.. lugger aldri når jeg er no særlig over 2.000 o/min. denne lugginga kan også merkes når bilen står på tomgang når motoren er varm, men da er det endel mindre brutalt, sikkert pga 0 belastning..kjennes bare som en liten "dytt". men har merket at kupèlyset blinker akkurat når det skjer. ikke no utslag på turtallsnåla. det er også en litt rar lyd i motoren/eksosen mellom 2 og 3.000 o/min og litt ujevnt/vibrerende drag her..denne lyden har jeg fått vite at kommer på endel andre a8 2.8'er også.. veldig vanskelig å beskrive lyden, men det er liksom en litt lysere ressonans(?) som blir kraftigere jo mer gass man gir.. høres ut som det kommer fra et sted under bilen ved framseter eller motorrom.. forøvrig org. eksos. dette blei kanskje litt langt og knotete men håper noen har vært borti dette og har noen tips, for jeg er litt rådvill akkurat nå... motorkode er ack edit: kan også legge til at det ryker ganske mye fra eksosen, gir seg endel når den blir varm. veit ikke om dette er normalt jeg men syns det er litt i meste laget mvh Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 12, 2007 ingen her som har vært borti no lignende ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 12, 2007 Symptomene du beskriver her er typisk tenningsproblem, så feilen vil jeg tro ligge i en av pluggkablene/pluggene, og siden du sikkert ikke har erfaring til å se hvem av dem det er så må du bare bytte ut alt, eller få ett verksted til å ta en titt på det og bytte ut kun den kabelen som er dårlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 12, 2007 Samme problem på bilen til moder'n, har ikke fått sett på det. Samme motor også, så.. Får sjekke pluggkabler når det blir litt mildere, nå er det -18 ute og ikke fristende å være i garasjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 12, 2007 takker så mye! du traff spikern på huet der ang. erfaring, men et sted må man da begynne kliner til med nye pluggledninger jeg og håper på det beste.. de har sikkert ikke vondt av å bli bytta hele gjengen uansett. plugga er 2 uker gamle så de burde være i orden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 12, 2007 Samme problem på bilen til moder'n, har ikke fått sett på det. Samme motor også, så.. Får sjekke pluggkabler når det blir litt mildere, nå er det -18 ute og ikke fristende å være i garasjen.. ok, skal prøve å få hjelp av lillebror til å se på det i løpet av helga, hvis han får tak i kabla så fort da. så du får sjekke innom her til uka så ser du om det var det som var problemet ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 12, 2007 Jepp, skal gjøre det! Problemet virker helt likt - når bilen går i høyeste gir og ligger på mellom 1000 og 2000 rpm og man gir på, men ikke så mye at den girer ned, da rister og hakker det, akkurat som en eller flere sylindre ikke henger med. Merker aldri noe på høyere turtall, og over 2000 rpm og på tomgang går den akkurat som den skal. Er også litt tregstartet - må kjøre 2-3 sekunder på starteren når den er kald. Tro om det er noen sammenheng? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 12, 2007 min er også en liten smule tungstartet, i hvertfall i forhold til forrige bilen min.. kanskje ikke fullt to-tre sek, men så bruker jeg den hver dag da, så mulig det blir litt værre om den får stå litt lenger. er også en litt drøy lyd akkurat når den starter, liksom når den er på vei opp til tomgang, men har fått høre at dette kan være no kaldstartgreier, for det skjer bare når det er kaldt ute og motoren er kald. blir spennende å se om det hjelper hvertfall! har vært litt nervøs for å kjøre og prøver hele tida å unngå at den skal hakke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 13, 2008 tok litt tid da jeg fikk feil kabler og jul og nyttår osv. men endelig har jeg fått bytta dem og etter oslo-elverum-oslo i dag kan jeg med glede si at lugginga er borte ! så takk igjen mr. Aikio og som en liten bonus på toppen av det hele begynte plutselig cruisecontrolen som har vært dau siden jeg kjøpte bilen å virke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 14, 2008 tok litt tid da jeg fikk feil kabler og jul og nyttår osv. men endelig har jeg fått bytta dem og etter oslo-elverum-oslo i dag kan jeg med glede si at lugginga er borte ! så takk igjen mr. Aikio og som en liten bonus på toppen av det hele begynte plutselig cruisecontrolen som har vært dau siden jeg kjøpte bilen å virke Du har slitt med det samme problemet som meg, og jeg ser at nye kabler blir noe jeg også må ha. Flott at du fikk ordnet problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 2, 2009 Takk til denne tråden! Har irritert meg over samme problem i noen uker uten å finne feilen. Byttet alle unntatt 3`ern istad. (måtte bestille den fra tyskland så må vente med den siste til uka). Det hjalp MYE! Alle rykke-problemene ble borte, lyden mellom 2000-3000 fra 2-3 gir ble også borte. Samt at bilen ble en god del sprekere. De nye kablene er merket 1-6, det var de gamle også. Bare at de stod på feil plass. Noen som vet om det har noe å si? Eller er det kun lengden som utgjør forskjell? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 2, 2009 Denne tråden er eldgammel, men nappingen/luggingen viste seg faktisk å være at kammene på ene siden ikke sto i riktig posisjon, trolig etter at noen uten spesialverktøyet til å låse kammene har byttet registerrem. Byttet rem og låste med spesialverktøy, og problemet forsvant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...