Rustfri eksos vs. standard eksos

Anbefalte innlegg

Trenger å skifte eksosanlegg fra katalysator og bakover, og lurer da på om jeg skal gå for rustfri eksos eller standard eksos..

Ett rustfritt eksosanlegg koster jo en del mer enn ett standard eksosanlegg, så da lurer jeg på hvor holdbart ett rustfritt eksosanlegg er, og er det store forskjeller på de ulike produsentene av både rustfritt og standard.

Kom med tips og anbefalinger:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I

III

IIIII

IIIIIII

IIIIIIIII

IIIIIIIIIII

IIIIIIIIIIIII

IIIIIIIIIIIIIII

IIIIIIIIIIIIIIIII

IIIII

IIIII

IIIII

IIIII

IIIII

IIIII

IIIII

IIIII

:bump:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett rustfritt anlegg fra en erfaren produsent har vel minst like lang levetid som orginal eksosen.

Tror ikke du skal være redd for at det ruster.

:)

 

EDIT: Hvis du nevner hvilken bil dette er til er det lettere å annbefale noe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN medlem siden: 2007

Bosted: Moss

Bil: 95 Audi 80 Avant 2.0

Medlemsnr: 13812

Innlegg: 52

 

 

Man må jo se behovet. Et rustfritt anlegg koster betydelig mye mere enn et standard anlegg. Jeg ville gått for et standard da det sansynligvis vil holde så lenge du har bilen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett rustfritt anlegg fra en erfaren produsent har vel minst like lang levetid som orginal eksosen.

Tror ikke du skal være redd for at det ruster.

:)

 

EDIT: Hvis du nevner hvilken bil dette er til er det lettere å annbefale noe!

 

Rustfritt stål vil jo etterhvert begynne å ruste, er vel bare syrefast stål som ikke ruster..

 

VACN medlem siden: 2007

Bosted: Moss

Bil: 95 Audi 80 Avant 2.0

Medlemsnr: 13812

Innlegg: 52

 

 

Man må jo se behovet. Et rustfritt anlegg koster betydelig mye mere enn et standard anlegg. Jeg ville gått for et standard da det sansynligvis vil holde så lenge du har bilen:)

 

Ja, du er inne på noe her.

Vet jo ikke hvor lenge jeg skal ha bilen, så det mest fornuftige er vel å gå for ett standard.

 

Men hvordan er forskjellen på f.eks Bosal og Walker, i forhold til ett originalt fra Møller (som koster omtrent det samme som ett rustfritt:p)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfritt stål vil jo etterhvert begynne å ruste, er vel bare syrefast stål som ikke ruster..

 

Har aldri hørt at rustfritt stål (av kvalitet) ruster: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Milltek sine effektanlegg har livstidsgaranti. Så det sier jo sitt. Men så koster det litt og da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hørt at rustfritt stål (av kvalitet) ruster: klø :

det er vel heller motsatt at syrefast ofte får korrosjonsprodukt etterhvert, iallefall dette jeg fikk forklart på AEO når jeg var å handlet slangeklemmer+++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel heller motsatt at syrefast ofte får korrosjonsprodukt etterhvert, iallefall dette jeg fikk forklart på AEO når jeg var å handlet slangeklemmer+++

 

Er heller slik det er ja. Syrefast har en tendens til å korrodere heller enn rustfritt. Det ligger litt i ordet egentlig,

R U S T F R I T T?: klø :: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfritt stål vil jo etterhvert begynne å ruste, er vel bare syrefast stål som ikke ruster..

 

Har aldri hørt at rustfritt stål (av kvalitet) ruster: klø :

 

Nei, var vel litt dumt svart av meg, skulle lest svaret litt bedre før jeg svarte, men det finnes jo rustfritt stål av dårlig kvalitet som kan ruste..

 

det er vel heller motsatt at syrefast ofte får korrosjonsprodukt etterhvert, iallefall dette jeg fikk forklart på AEO når jeg var å handlet slangeklemmer+++

 

Syrefast er jo mest brukt til kjemikalier, derav syrefast, og tåler kjemikalier rusfritt stål vil bli ødelagt av.

 

Er heller slik det er ja. Syrefast har en tendens til å korrodere heller enn rustfritt. Det ligger litt i ordet egentlig,

R U S T F R I T T?: klø :: smil :

 

Den rustfrie hinnen er jo bare noen nanometer tykk, så om det blir riper i den ytterste legeringen vil det faktisk begynne å ruste.

Om det er vanlig stål, rustfritt eller syrefast kommer ann på innholdet av bla krom og nikkel.

 

Les her om stål wikipedia - rustfritt stål

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har syrefast eksosanlegg på Caddy'n fra kat og bakover, med rustfri lyddemper. Funker fint! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den rustfrie hinnen er jo bare noen nanometer tykk, så om det blir riper i den ytterste legeringen vil det faktisk begynne å ruste..

 

Vet du at det finnes helt rustfrie stålrør?? Selve stålet er legert fra bunnen av og ikke bare sprøytet med rustbeskyttelse. Det ruster ikke uansett. Eksosanlegget jeg sveiset på 100q'n min er i rustfritt. Det har slept nedi asfalten flere steder og det er ikke antydning til rust. Det har bare blitt en slik "bronsefarge" på hele anlegget, noe som blir når det har vært varmt noen ganger. Du må jo tenke på galvaniserte rør eller aluminiserte stålrør? Skraper du av den "galvaniseringen" så ruster det for det er vanlig stål under men det er ikke slik på rustfrie stålrør, meierirør feks. Helt 100% rustfritt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, var vel litt dumt svart av meg, skulle lest svaret litt bedre før jeg svarte, men det finnes jo rustfritt stål av dårlig kvalitet som kan ruste..

 

 

 

Syrefast er jo mest brukt til kjemikalier, derav syrefast, og tåler kjemikalier rusfritt stål vil bli ødelagt av.

 

 

 

Den rustfrie hinnen er jo bare noen nanometer tykk, så om det blir riper i den ytterste legeringen vil det faktisk begynne å ruste.

Om det er vanlig stål, rustfritt eller syrefast kommer ann på innholdet av bla krom og nikkel.

 

Les her om stål wikipedia - rustfritt stål

 

Uten å ha lest så nøye om dette så mener jeg at det er feil at det bare er noen nanometer tykt lag med "rustfri"-hinne.

 

Det er vel når man har stål som er belagt med krom(eller lignende), da er det bare krommen som holder alt "ute", men hvis du har rustfritt stål så er hele stålbiten rustfri.

 

Og rustfritt ruster det og, det tar bare mye mye lengre tid. Det veier vel bittelitt mer enn "vanlig" stål og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, rusfritt stål er stål med ett høyere innhold av krom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og rustfritt ruster det og, det tar bare mye mye lengre tid. Det veier vel bittelitt mer enn "vanlig" stål og?

 

Stemmer det du sier.. hele stålbite er rustfri!

Det tar lengre tid ja men det er nok det eneste som er igjen etter at bilen har rustet totalt opp!:rolleye:

Det er heldigvis mulig å få tak i 1.6mm rør og da er det ikke så tungt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du at det finnes helt rustfrie stålrør?? Selve stålet er legert fra bunnen av og ikke bare sprøytet med rustbeskyttelse. Det ruster ikke uansett. Eksosanlegget jeg sveiset på 100q'n min er i rustfritt. Det har slept nedi asfalten flere steder og det er ikke antydning til rust. Det har bare blitt en slik "bronsefarge" på hele anlegget, noe som blir når det har vært varmt noen ganger. Du må jo tenke på galvaniserte rør eller aluminiserte stålrør? Skraper du av den "galvaniseringen" så ruster det for det er vanlig stål under men det er ikke slik på rustfrie stålrør, meierirør feks. Helt 100% rustfritt!

 

Hvis du leser dette skjønner du kansje at det ikke Finnes helt 100% rustfritt stål:

 

En vanlig misforståelse om rustfritt stål er at det overhode ikke ruster. Faktum er at alt stål kan ruste under de rette betingelsene, men rustfritt stål har en betydelig høyere motstandskraft mot rustangrep og annen korrosjon enn annet stål. Grunnen til dette er at kromet danner en kromoksydfilm (Cr2O3) på overflaten og beskytter det underliggende stål mot oksydering. Filmen er delvis selvreparerende slik at den kan gjendannes der stålet skades.

 

Også rustfritt stål rammes av korrosjon avhengig av dets miljø. De kan rammes av groptæring i nærvær av oksidasjonsmiddel som saltvann. Groptæring innebærer at passivfilmen brister i et punkt hvormed punktet blir anode og det omgivende stålet katode. Det innebærer at oksidasjonen skjer i punktet, dvs metallet angripes i et punkt som hules ut slik at det dannes en grop. Korrosjonen gjøres mulig dels gjennom kompleksdannelsen mellom metallioner og Cl –, dels gjennom at hydrolysen er sur, noe som senker pH i gropen.

 

Dog kan nevnes at austenitiske rustfri stål motstår miljøer med saltvann på grunn av en tilsetning av litt molybden. En vanlig sammensetning av rustfritt stål for å motstå saltvann er, foruten jern, 18 % krom, 10 % nikkel og 3 % molybden.

 

Men en diskusjon om stål burde vel vært laget i en egen tråd:)

 

Nok off topic nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Men en diskusjon om stål burde vel vært laget i en egen tråd:)

 

Nok off topic nå.

 

Dette er da ikke off topic. Trådtittel er jo rustfritt eksos vs vanlig, så da må det vel være greit å diskutere stål også. Bring it on, de som har kunnskaper om slikt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det du sier.. hele stålbite er rustfri!

Det tar lengre tid ja men det er nok det eneste som er igjen etter at bilen har rustet totalt opp!:rolleye:

Det er heldigvis mulig å få tak i 1.6mm rør og da er det ikke så tungt.

 

Hehe, det vil vel si at det ruster det da, det eneste jeg ville fram til lengre oppe i tråden var jo nettop det at rustfritt stål vil ruste etterhvert, ikke om når det begynner å ruste.

 

Har hørt litt rundt idag om rustfri eksos, og de fleste mener at det ryker nok uansett før de ruster opp..: rolleyes

Men holdbarheten er som regel lenger enn på ett standard eksosanlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.