#1 Skrevet September 10, 2004 Jeg samler for tiden sammen deler til et lite turboprosjekt. I første omgang skal jeg bruke en Garrett T25 turbo som er vann og oljekjølt. For å forenkle monteringen lurte jeg på om det bare er å droppe vanntilførselen til turboen? Slik jeg forstår det er det oljen som kjøler turboen. Vil den ta skade av ikke å få vann? Som så mange andre er jeg havnet i en skummel bane med at mye vil ha mer (når det gjelder hk), så jeg kommer til å bytte turbo om ikke så alt for lenge. Da ender jeg sikkert opp med en T3 sak. De fleste av disse er vell bare oljekjølt, så da virker det unødvendig å legge opp vannrør/slanger nå. Mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2004 På litt tynn is nå, men ville tro det at en turbo som har vannkjøling i tillegg er beregnet for dette.. er vel ikke nok gods til å lede vekk nok varme med bare oljesmøringen alene. T3 får du vel både med og uten vannkjøling. Tror og en turbo med vannkjøling er mindre utsatt for slittasje ved hard kjøring. Ville ihvertfall tatt meg bryet med å legge det opp.. kjekt å ha hvis det blir som du sier, "mye vil ha mer". Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 10, 2004 Opprinnelig postet av Geir Kåsa Høybø På litt tynn is nå, men ville tro det at en turbo som har vannkjøling i tillegg er beregnet for dette.. er vel ikke nok gods til å lede vekk nok varme med bare oljesmøringen alene. T3 får du vel både med og uten vannkjøling. Tror og en turbo med vannkjøling er mindre utsatt for slittasje ved hard kjøring. Ville ihvertfall tatt meg bryet med å legge det opp.. kjekt å ha hvis det blir som du sier, "mye vil ha mer". Mvh Geir Det er kanskje lurt å legge det opp ja. Vet at det fins T3 turboer med vann/oljekjøling også. Men om jeg nå skal legge opp vannrør. Holder d da å ta ut vann en plass etter vannpumpa -> turbo -> inn på returslangen fra toppen som går inn på radiatoren, eller må jeg ha pumpe? mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 10, 2004 Tror det skal holde med den vannpumpa som er.. men er ikke helt sikker.. Er vel ikke noen ekstra vannpumpe på min tror jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 10, 2004 Er vel kraftigere aksling på de uten vann kjøling...Racing turboer har som regel ikke vannkjøling, da dette kan med føre problemer med resten av kjølingen på motor, mener jeg å ha hørt.... Snakk med KRB eller GIK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 10, 2004 Opprinnelig postet av Jim Johansen Er vel kraftigere aksling på de uten vann kjøling...Racing turboer har som regel ikke vannkjøling, da dette kan med føre problemer med resten av kjølingen på motor, mener jeg å ha hørt.... Snakk med KRB eller GIK mener også å ha hørt at du tilfører unødvendig mye varme til kjølevann ved å ha vannkjøling på turbo. men, har du derimot kulelager MÅ du ha vannkjøling vistnok, for å unngå å koke lagrene. Hvordan det er på Vegards T25 som er lagt opp for vannkjøling i utgangspunktet vet jeg ikke, men jeg ville tro at det gjør noe om man bare plugger dette og bare bruker olje på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 10, 2004 En tin g er sikkert, og det er at det er en grunn til at Audi innførte vannkjølte turboer på 86-modellene. Uten vannkjøling så får man ikke en så stabil temperatur på turboen, noe som medfører at oljen kokser, tetter kanalene og fremskynder lagerhavari. Audi brukte da en automatisk etterkjølingspumpe som sirkulerer kjølevann gjennom turboen etter at man har parkert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 10, 2004 mye av problemene som finnes på turboer uten vannkjølign, som du delvis kan slippe med vannkjøling er HVIS du stopper motoren umiddelbart etter hard kjøring... For de fleste "entusiaster" går det greit å la motoren få ett minutt på tomgang. For dem late: turbotimer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 11, 2004 Ingen som er helt sikker med andre ord. Ikke sikkert det blir noe problem heller. Endring i planene...allerede. Skal prøve å få tak i et AAN innsug og modifisere dette. Da blir det plass til en T3 av noe slag på grenrøret mitt med en gang. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...