#1 Skrevet Desember 10, 2007 Jo kaldere det blir ute jo mindre effekt er det i varmeppartet.. Begynner å bli kjølig nå Bilen er en '97 A4 1.8t med klima Følgende er gjort/ testet ut: Ikke feil på klima i følge VAG-com, har også manuelt sjekket at varm/ kaldluftklaffen går skikkelig. Ny vannpumpe og termostat, motoren ligger konstant på 90 grader etter litt kjøring:) Kjølesystemet er luftet (ved å trekke returslangen fra varmeapparat litt tilbake slik at luft kommer ut..) Har spylt igjennom varmeregister med hageslange, ca. likt trykk ut av register som fra slangen, så registeret virker ok. Jeg trur problemet ligger i dårlig gjennomstrømming av kjøleveske. Det er lunk i varmeapparatet under kjøring (på maks varme!), men hvis motoren går på tomgang begynner det å blåse kaldt etter kort tid. Har også skjøtet på en klar slange for å se "hastigheten" på kjølevæska inn på varmeregister. Væska står nesten stille når motoren går på tomgang Ved å gi litt gass beveger den seg. Noen som har forslag til videre feilsøk? Kan virke som om noe struper? Er det en form for ventil eller "kran" på slangen til varmeregisteret? Noen som har nevnt dette for meg, men ingen vet hvor denne evt. sitter: rolleyes Kan heller ikke se noe annet enn en giver på baksiden av blokka. Har ikke forsøkt med noe rens av kjølesystemet da jeg er redd for at det kan gjøre vondt værre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 14, 2007 Ta av begge slangene inn på varmeregister. Tre en hageslange inn i den slangen som går til termostathus og trykk igjennom med masse vann,det er grodd igjen. Kjør den begge veier,men først lenge inn på den fra termostathus. For da kjører du vann motsatt av vanlig,og får med deg driten ut. tom hele systemet og fyll opp med rent vann og en radiator rens av noe slag. Problemet er at det ikke er intervall på skifte av kjølevæske... I værste fall er det topp pakning eller register til varmeapparat hvis ikke du får åpnet det.-det har vært problem tidligere på de. Prøv å rens skikkelig-lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 15, 2007 Takker for tilbakemelding! Skal forsøke i dag, funker nok litt dårlig med hageslange ettersom det er -12 ute.. Men får helle i rent vann og radiatorrens, så får vi se hva som skjer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 16, 2007 Da har jeg renset kjølesystemet (så ut som sølevann når jeg tappet av!) Tok ut termostaten for å få ut all kjølevæska, deretter skylte jeg systemet med rent vann tre ganger. Lot motoren stå på tomgang i ti min ca. uten å ha i termostaten. Monterte alt sammen igjen og fylte på med vann og frostvæske. (Litt vanskelig å montere termostat på denne motoren, ett tips er å tørke delene for vann og bruke fett på o-ring og anleggsflatene til termostat og vannpumpe. Da sitter termostaten "fast" i pumpehuset) Synes ikke dette hjalp noe særlig på luften fra varmeregisteret.. Men testet ut sirkulasjonen ved å koble en klar slange mellom slangene som går inn på varmeregisteret, vannet strømmer bra, men hvis jeg kobler varmeregisteret inn i loopen så sto vannet nesten stille! Ettersom jeg ikke hadde tilgang på vannslange for å spyle motsatt vei, så har jeg koblet slangene til varmeregisteret motsatt. Etter noen km kjøring ble det mye varmere luft! Skal kjøre litt til og skifte kjølevæske. Kanskje kjøre på med ny rens også. Blir det ikke bra da så får jeg rive ut dashbord og bytte registeret.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 26, 2010 Hei! Litt gammal tråd, men er det mulig å finne ut korleis det gjekk med varmen? Har samme bilen(A4 B5, 1,8T) med samme symptoma, har spylt gjennom varmeregisteret, skifta termostat, prøvd med radiatorrens, og fortsatt dårlig varme. Skal prøve med en ny radiatorrens imørgå, samt spyle gjennom resten av systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 26, 2010 Har samme problemet, er likksom bare lunk, har renset systemet flere ganger, luftet det osv (ble litt bedre). Men, ser at Audi 80 cab har et annet varmeregister enn B5... passer disse overens? da cab har mye bedre varme! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 27, 2010 Jeg hadde en Mitsu lancer, med ELENDIG varme! Da var det olje(Etter defekt toppakning) som hadde lagt seg som en hinne på innsiden:) Kan jo være andre ting med deres biler...Men jeg plugget den ene slangen, rettet den andre i været og koblet på en trakt. Så helte jeg varmt vann, og flytende plumbo oppi. Lot dette stå en stund og spylte igjennom, kom mye bajs ut da:) Så gjentok jeg prosedyren ett par ganger;) Kan være lurt og prøve noe sånt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 30, 2010 Da var det i orden, funka å spyle gjennom heile systemet med hageslangen, samt kjøre ei runde med reint vatn åsso spyle gjennom en gang til. Kom ut mykje dritt, å no er det godt å varmt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...