#1 Skrevet Desember 11, 2007 Har mistanke om at turboen ha tatt kveld..dårlig/ugjevnt trekk sammt røyk og brent olje lukt i eksosen..hvordan få sjekket dette 100%? noen som vet om det er mye arbeid å skifte? stor kostnad? snakker om en 99model facelift a4 avant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 11, 2007 Ta av luftslangen til turboen og titte inni der? mye olje etc der så er jo det et rimelig godt tegn vell? samt kjenne etter om det er mye slakk etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 11, 2007 Trekk av vakumslangen på wastegateklokka på turboen, start motoren, sett slangen innpå samtidig som du legger merke til wastegatstaget. Dette skal løfte seg da du setter på slangen og falle ned igjen da du tar den av. Gjør det ikke det kan du sjekke wastegateklokka med ei vakumpumpe og se om den kanskje kan være lekk. Det skal den ikke være, men OFTE er dette problemet på V6 2.5 TDI. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 11, 2007 takker for tipset..Skal sjekke det i morgen.er uling på lave turtall og kutter draget opp på turtal..oppunder 3800omdr.men bare på 4 og 5 gir.som jeg har funnet ut.har sett etter slange brudd etc men intet sett.ikke noe unormalt m olje i slanger å rør og ingen unormal slakk i turbinen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 12, 2007 Nøyaktig samme problemet som jeg har det der, ingen olje, ingen lekkasje etc, uling rundt 2000 rpm et sted og dårlig drag i motorveihastigheter. Har vært sånn 80-90000 km, ingen har funnet noe galt. Lykke til, er på nippet til å bestille meg ny turbo sjøl, men må få justert dieselpumpa riktig før jeg gjør noe mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 12, 2007 Nøyaktig samme problemet som jeg har det der, ingen olje, ingen lekkasje etc, uling rundt 2000 rpm et sted og dårlig drag i motorveihastigheter. Har vært sånn 80-90000 km, ingen har funnet noe galt. Lykke til, er på nippet til å bestille meg ny turbo sjøl, men må få justert dieselpumpa riktig før jeg gjør noe mer. Hmmm...mystisk det der..bilen var ikke sånn når jeg kjøpte den for 10000km siden..det har kommet snikende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 13, 2007 Snålt. Men var det samme med meg, kjøpte bilen med 123000 på telleren ca, rundt 130000 begynte det å skrike fremmi der hver gang jeg ga på ut av kryss etc, eller opp bakker. Mister turtall før det bygger seg opp igjen også, i tillegg går den langt fra så godt som den gjorde på lavere turtall... Har hatt den inne på en masse verksteder, men ingen har konkludert med turbohavari hittil. Men tror jeg tar saken i egne hender og bestiller meg en turbo. Kosta rundt 10-11000,- iflg Folkevogn&Audi, og mtp kamaksler, dieselpumpe og tiptronic er det en minimal utgift til disse bilene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 15, 2007 Trekk av vakumslangen på wastegateklokka på turboen, start motoren, sett slangen innpå samtidig som du legger merke til wastegatstaget. Dette skal løfte seg da du setter på slangen og falle ned igjen da du tar den av. Gjør det ikke det kan du sjekke wastegateklokka med ei vakumpumpe og se om den kanskje kan være lekk. Det skal den ikke være, men OFTE er dette problemet på V6 2.5 TDI. Da har jeg sjekket wastegate klokken som du beskrev men der va alt i skjønneste orden ..får levere kjerra til verksted for sjekk tenker jeg.blir vel masse peng i feilsøking.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 15, 2007 Oppdater tråden om du får no godt svar på hva det feiler kjerra di da! Og velkommen i v6-klubben:p: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 22, 2007 Det skal jeg gjøre! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 22, 2007 Spør Kjell Larsen hvordan defekt turbo kjennes ut. Han har akkurat skiftet på 2,5tdi'n sin. Mener herligheten kom på rundt 17k inkl. jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 6, 2008 Det skal jeg gjøre! Som jeg lovte så skulle jeg gi en lyd når jeg fant ut av problemet.. Begynte med å skifte turbo i vår uten at ting ble så mye bedre..kostet meg 7500kr for bytte turbo hos turboservice..skiftet den selv en ettermiddag..ble litt bedre men samme greiene.. Så nå gikk turen til verkstedet.. Etter å hatt bilen på verksted 3 ganger og betalt 4000kr for skifte av en del vacum slanger og slangene til veivhus luftingen samt feilsøking fant de ut av det..hadde overtrykk i motoren.Når jeg åpnet oljepåfyllings lokket med motoren igang spratt det nesten ut av hånden på meg! Det viste seg at veihus luftingen va tett..veivhus luftings filtert faktisk.. Filteret ligger under oljefilter beholderen og dette va noe verkstedet eller møller ikke visste om at eksisterte..filtert ble byttet og kjerra er i toppform igjen! Det hører til historien at 3 gangen fikk jeg nesten alt på reklamasjon... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 6, 2008 Som jeg lovte så skulle jeg gi en lyd når jeg fant ut av problemet.. Begynte med å skifte turbo i vår uten at ting ble så mye bedre..kostet meg 7500kr for bytte turbo hos turboservice..skiftet den selv en ettermiddag..ble litt bedre men samme greiene.. Så nå gikk turen til verkstedet.. Etter å hatt bilen på verksted 3 ganger og betalt 4000kr for skifte av en del vacum slanger og slangene til veivhus luftingen samt feilsøking fant de ut av det..hadde overtrykk i motoren.Når jeg åpnet oljepåfyllings lokket med motoren igang spratt det nesten ut av hånden på meg! Det viste seg at veihus luftingen va tett..veivhus luftings filtert faktisk.. Filteret ligger under oljefilter beholderen og dette va noe verkstedet eller møller ikke visste om at eksisterte..filtert ble byttet og kjerra er i toppform igjen! Det hører til historien at 3 gangen fikk jeg nesten alt på reklamasjon... Merkelig at verksted ikke kjente til dette da dette er ganske vanlig på 2.5 V6 TDi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 6, 2008 Det filteret skal skiftes etter så og så lang tid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 7, 2008 Det filteret skal skiftes etter så og så lang tid peiling på hvor lang tid det er snakk om?? eller km intervall. Min har gått 184K, er det på tide da eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...