Godkjenning av senkesett hos biltilsynet, 4-hjuls kontroll med avvik....

Anbefalte innlegg

Fikk justert hjulstillingen igår hos NAF, og utført EU-kontroll. 4-hjuls kontrollen resulterte i følgende:

http://album.hybridz.org/showphoto.php?photo=17808&size=big&cat=

 

Som dere ser avviker camber foran og spissing bak fra spesifikasjonene. Er avviket lite nok til at biltilsynet ikke vil henge seg opp i det?

 

Jeg sendte idag en melding til han som utførte hjulstillings kontrollen, og spurte om avvikene ville bli et problem. Han svarte bare at jeg ikke kunne gjøre noe med de verdiene fordi det ikke kunne justeres...

 

Tidligere har jeg hørt at det jeg trenger for å få godkjent senkesettet er TÜV-papirer, vognkort og papirer på 4-hjuls kontroll. Men igår kveld leste jeg en post hvor det sto at man trenger papirer på lysjusteringskontroll. Jeg fikk som sagt utført EU-kontroll igår og, og det var ingen anmerkninger på lys. Må jeg likevel ha med papirer på en lysjustering for å kunne få senkesettet inn i vognkortet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du gir folk tilgang til å se bildet av kontrollskjemaet så kan du få hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om hjulstilling er utenfor grenseverdiene som er satt vil det ikke bli godkjent dersom kontrolløren i det hele tatt ser på hva som står på papiret. Lyskontroll/justering har jeg alltid klart å få gjort i kontrollhallen siden de har justeringsapparat der..

 

Og bildet virker ikke, man må sannsynligvis være registrert eller noe for å få tilgang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke linken jeg lagde? Eller det er kanskje kun medlemmer av det forumet som får se bilder?

Vet ikke om et annet sted å legge bildet ut....

 

Kan jo skrive opp verdiene heller da:

 

Primærvinkler__________________________Første_____________Spesifikasjoner_____________Siste

____________________________________________________ Min_____________Maks

_______________Camber_____Venstre______-2 03__________-1 05___________-0 15_________-1 50

Front______________________Høyre________-1 31__________-1 05__________-0 15_________-1 37

 

_______________Spissing_____Venstre______2 19___________0 05___________0 15__________0 10

___________________________Høyre_______-0 45__________0 05____________0 15_________0 10

___________________________Totalt________1 34__________0 10___________0 30__________0 20

 

Bak____________Camber_____Venstre_______-1 39_________-1 50__________-1 10__________-1 37

__________________________Høyre_________-1 55_________-1 50__________-1 10__________-1 51

 

_______________Spissing____Venstre_________0 13_________0 09___________0 22___________0 18

__________________________Høyre__________-0 21_________0 09___________0 22__________-0 28

__________________________Totalt__________-0 08_________0 18___________0 43__________-0 10

 

______________Thrust vinkler_______________0 17__________________0 15_________________0 23

 

 

Fikk ikke til gradetegnet og det andre tegnet. Gradetegnet skal være tter første siffer, og deretter minutt tegnet eller hva det heter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har andre her på forumet fått godkjent sine senkesett på A4 B5 med FWD da? I og med at det ifølge kontrolløren hos NAF ikke går å justere på spissing bak og ikke noe særlig på camber foran

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ihvertfall veldig mye negativ camber foran, regner med du kan se med øyet at hjulene heller innover i toppen. Jeg vet ikke hvordan justeringen der ser ut, men f.eks. på type 44 og C4 er det et problem at man ikke får justert riktig når bilen er senket..

 

Bak er det ingenting som er justerbart nei, om det er utenfor verdiene skal det i utgangspunktet være noe som er slarkete og/eller skjevt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel ikke så mye annet enn spissing og spredning i sving som kan justeres på disse..?

hadde lignende problem på min passat, men fant da ut at viss hjulstillingsapparatet ble stilt på "sportsunderstell" så ble toleransene noe romsligere, slik at alt ble "grønt": smil :

 

det viktigste er naturlivis å sjekke at det ikke er noe slark eller slitte foringer noen steder, men det regner jeg med at NAF sjekker grundig..

 

mvh Sigve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt mine, men mener jeg har ca samme gradene på camber foran på A4-en. Den gikk iallefall rett gjennom. Litt negativ camber er ikke noe å henge seg opp i, noe kontrolløren på Drammen trafikkstasjon heller ikke gjorde. Må ha ganske mye negativ camber før det gjør noe vesentlig med kjøreegenskapene til daglig bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er jo positivt å høre. :) På hjulstillingsskjemaet mitt står det A4 Sportfahrwerk Front (1BE). Så da er det vel originalt sportsunderstell de har målt opp mot regner jeg med. Jeg hadde jo bilen først inne hos Autosentrum. De påpekte at foringene til traversen bak var slitte og måtte byttes før hjulstillingskontroll for at de skulle få ok resultat bak. Men han på NAF sa altså at han ikke skjønte hva de hadde ment på autosentrum, for foringene var ok, kanskje minimalt slitt men godt innenfor det lovlige og det var ingen grunn til å bytte de. Men kan jo kanskje være det som gir de feile verdiene bak.Uansett er det kun spissingen som er feil bak, og det kan jo ikke skyldes senkesettet vel? Jeg er jo ikke god på hjulstilling ol, men er det som et stort avvik å regne slik spissingen bak er nå?

 

Hva er Thrust vinkel, og har det noe å si at den er 8 minutt over spesifikasjonen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte biltilsynet og bestilte time, de sa ingenting om at jeg måtte ha papirer på lysjustering, kun vognkort del 1 og 2, 4-hjuls kontroll og TÛV-dokumentasjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg skreiv på hjulstillingspapiret at lysa va justert.. då sjekka dei ikkje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte biltilsynet og bestilte time, de sa ingenting om at jeg måtte ha papirer på lysjustering, kun vognkort del 1 og 2, 4-hjuls kontroll og TÛV-dokumentasjon
Biltilsynet er ikke et enkeltmannsforetak.

Er du uheldig er det ikke samma personen som tar telefonen som tar kontrollen din. Og "han på telefonen sa noe annet", funker dårlig. :)

 

Så ja, du kan ha et problem dessverre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekker man ikke slikt på EU-kontroll altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekker man ikke slikt på EU-kontroll altså?

 

jo det gjør man=) det første de gjør når du kommer inn på sjekk av senk er jo sjekke om lysa er riktig stilt inn=) trenger ikke noen papirer på dette etter hva jeg har erfart=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de skal i utgangspunktet ikke godkjenne avvik i 4 hjulsmålingen. skal være innenfor de verdier som bilen rullet ut med fra fabrikken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senkesettet kan vel være montert etter eu kontrollen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tar med deg vognkort, Tüv papirer og firehjuls kontroll. Så får du sjekket bilen. Finner de ut at dette ikke er godt nok så får du beskjed om hva annet de skal ha. Erfaringsmessig så er alt avhengig av hvor streng han som sjekker bilen din er. Du blir jo ikke avskiltet med mindre bilen din er et takras fra før. Du må bare en ekstra tur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en ting hvordan kan naf eu godkjene en bil med senke sett? uten at det står i vongkorte. noe det må gjøre for og få den eu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev aldri at bilen var godkjent, bare at det var utført EU-kontroll på den. Men jeg fikk en 1'er feil pga en defekt pære i skiltbelysningen på bakluken, og jeg fikk en 2'er feil på at senkesettet ikke var innført i vognkortet. Som jo er grunnen til at jeg nå må til biltilsynet og vise bilen.

 

Men i og med at det ikke er justeringsmuligheter på understellet bak på disse bilene, og minimale muligheter til å justere camber foran, hvordan kan da TÜV godkjenne weitec senkesettet? Hvis det er slik at Hjulstillings specs'ene må matche det bilen har originalt? For det er jo umulig å oppnå. Jeg har ikke blodsenket bilen, er godt innenfor det som er godkjent av TUV.

 

Håper virkelig jeg møter en grei og forståelsesfull person hos biltilsynet på tirsdag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkuratt samme problemet selv på min A4 b5! Har fått noen røde verdier på 4hjulskontroll sjemaet, camber forran i hvert fall.. Så jeg har ikke vist KW type 1 senkesettet mitt enda.. Men har ikke turt å ringe dit heller da.. :P Men ante ikke at de sjekka lysa.. : eek : Hmm får vel kanskje ta av xenonenkitet først da kanskje... : klø : hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også røde tall etter min hjulstillingskontroll. Spurte om dette på BT, og de godtok at verdiene var innenfor + - 1 av grenseverdiene fra fabrikken tror jeg de sa. Min ble godkjent uten at de sjekket lysene:) Dette var forøvrig i Trondheim..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ - 1 grad da håper jeg? Og ikke ett minutt? Isåfall skal jeg passere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 90 ble også godkjent med "rødetall" på papiret :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en svart/hvitt-kopi av papiret. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen røde tall. Blir de røde hvis de er langt utenfor specs?

 

Hørte med han NAF-fyren, og de hadde kontrollert lysinnstillingen på nær- og fjernlys under EU-kontrollen.

 

Øyner et lite håp her om at jeg skal få senkesettet inn i vognkortet uten noen dikkedarer! Håper virkelig det. Ellers blir det en kjip start på julen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.