#1 Skrevet Desember 14, 2007 Når man kjøper et sett felger her i Norge får man som regel med TüV papirer for å få dette godkjent. Men hva om man kjøper felgene fra USA? Hvilke papirer følger med da? Og er dette ev like bra som TÜV? Hvilke erfaringer har dere som har handlet derfra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 14, 2007 Hallo?? Jeg vet det er flere her som har handlet i USA? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 14, 2007 Jeg har aldri fått med papirer på felger, er det vanlig? Det står vel stemplet på selve felgen alt man trenger å vite for å få den godkjent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 14, 2007 Felgen skal være stemplet med innpress etc, de har vel også noen type merker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 14, 2007 Jeg har aldri fått med papirer på felger, er det vanlig? Det står vel stemplet på selve felgen alt man trenger å vite for å få den godkjent? Vil det si at du har vært på biltilsynet og fått godkjent dekk og felg inn i vognkortet, uten å vise dokumentasjon på at det er greit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 14, 2007 Har heller aldri fått med noen papirer når jeg har kjøpt felger her i landet, men så har jeg ikke fått de skrevet inn heller da... Felger som selges i Europa har ofte en kode som er "ABE 12345", dette er en tysk godkjenningskode. ABE står for Allgemeine Betriebserlaubnis og betyr noe slikt som generell brukstillatelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 14, 2007 Har heller aldri fått med noen papirer når jeg har kjøpt felger her i landet, men så har jeg ikke fått de skrevet inn heller da... Felger som selges i Europa har ofte en kode som er "ABE 12345", dette er en tysk godkjenningskode. ABE står for Allgemeine Betriebserlaubnis og betyr noe slikt som generell brukstillatelse. Jo men det er ikke godt nok for Hr Hvermansen på biltilsynet, når du står der og skal få det godkjent. Dokumentasjon er det som gjelder, og viser man TÜV papirer f.eks svelger de det meste. Etter min erfaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 14, 2007 Nei, jeg vet at det ikke er godt nok på BT, jeg bare nevnte det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 14, 2007 Nei, jeg vet at det ikke er godt nok på BT, jeg bare nevnte det... Helt i orden. Greit med generell info! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 14, 2007 Er felgene m/dekk innenfor lovlige endringer for rulleomkrets, innpress og avstander til skjerm og understellsdeler skal de kunne skrives inn i vognkortet på en trafikkstasjon uten godkjenningspapirer. Endringer av dekk/felg som er innenfor disse lovlige endringene er ikke påbudt å skrives inn i vognkort. Uten at vi tar denne godkjenningsdiskusjonen noe videre her Så fort det er snakk om dekk/felg som faller utenfor lovlige endringer, er man 100% avhengig av godkjenningspapirer. USA er vel ikke kjent for å være noe land med store krav til godkjenning av uoriginalt ekstrautstyr på biler. Det meste er vel greit så lenge bremselysene er iorden Men til saken, og kanskje veldig aktuellt for deg (jfr. en annen tråd), Mandrus Emil kommer ihvertfall over dammen uten noen form for godkjenningspapirer. Da kjøpt via på Customwheelsdirect. På BIL07-messa la jeg merke til at et stykk 8,5x20 Mandrus Emil sto utstillt på standen til Felgimport. Kan jo være en mulighet å spørre der om det følger med godkjenning ved kjøp fra de. Ville dog spart tusenlappene og unngått å handlet via de. Som Felgimports utsendte svarte på prisforespørsel på slike i 19" : "Disse må importeres fra USA, så vi snakker opp mot 6000 pr. stk. PLUSS moms...." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 14, 2007 Er felgene m/dekk innenfor lovlige endringer for rulleomkrets, innpress og avstander til skjerm og understellsdeler skal de kunne skrives inn i vognkortet på en trafikkstasjon uten godkjenningspapirer. Endringer av dekk/felg som er innenfor disse lovlige endringene er ikke påbudt å skrives inn i vognkort.Uten at vi tar denne godkjenningsdiskusjonen noe videre her Så fort det er snakk om dekk/felg som faller utenfor lovlige endringer, er man 100% avhengig av godkjenningspapirer. USA er vel ikke kjent for å være noe land med store krav til godkjenning av uoriginalt ekstrautstyr på biler. Det meste er vel greit så lenge bremselysene er iorden Men til saken, og kanskje veldig aktuellt for deg (jfr. en annen tråd), Mandrus Emil kommer ihvertfall over dammen uten noen form for godkjenningspapirer. Da kjøpt via på Customwheelsdirect. På BIL07-messa la jeg merke til at et stykk 8,5x20 Mandrus Emil sto utstillt på standen til Felgimport. Kan jo være en mulighet å spørre der om det følger med godkjenning ved kjøp fra de. Ville dog spart tusenlappene og unngått å handlet via de. Som Felgimports utsendte svarte på prisforespørsel på slike i 19" : "Disse må importeres fra USA, så vi snakker opp mot 6000 pr. stk. PLUSS moms...." Helt enig med deg i dette Torstein. Men av gjentatt erfaring er de karene på BT av så ymse kvalitet når det gjelder kunnskap over hva man faktisk kan og ikke kan med felg og dekk. Da vil de ha ting svart på hvitt. Og TÜV er grei skuring. Regnet med at det var slik som du sier vedr papirer fra USA. Litt mere løseregler der. Når det gjelder Felgimport er jo ikke de riktige. De har jo helt ville kalkulasjoner og tviler vel på at de leverer ut papirer hvis jeg ikke har handlet der. Men skader jo ikke å spørre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 16, 2007 Jeg har kjøpt felger fra USA via Felgimport, eksisterte ikke papirer på dem sa de. å angående prisene så er det jo veiledende priser Felgimport oppgir. Vi som er forhandlere gir en bedre pris en det som står på siden deres:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 16, 2007 Jeg har kjøpt felger fra USA via Felgimport, eksisterte ikke papirer på dem sa de. å angående prisene så er det jo veiledende priser Felgimport oppgir. Vi som er forhandlere gir en bedre pris en det som står på siden deres:) Ja da kunne det jo være innteresant å høre på pris? 8,5X20 Mandrus Emil eler Holsten m dekk. 225 er for smalt til info 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 17, 2007 Bestillte meg felger fra USA for en måned siden til Golfen min, sto ikke noe om at det skulle være med papirer. På gamlebilen kjøpte jeg 17" Borbet LS som va innenfor grensene på denne bilen. Bestillte time til BT i Trondheim og fikk godkjent både senk og felg, UTEN papirer på felgene;) Så lenge opplysningene står på felgene og de er innenfor grensen skal ikke dette være noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...