Audi 80 TDi: Oppgradere clutch

Anbefalte innlegg

Hei,

 

noen som vet hvilken klutsj som passer på en Audi 80 TDi som tåler en god del mer moment enn den originale? Noe fra Sachs?

 

Tilleggspørsmål, klutsjpedalen min rister når den er litt trødd inne, er dette ubalanse i svinghjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det rister, er mest sannsynlig pga at lamell ikke er 100% sentrert. Enkel og rimelig måte og få klutch til og holde litt mere, er og bruke en org. lamell med en kraftigere trykkplate. Sachs har mange. Kjøpte nettopp til S4'n fra ES tuning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer VR6 clutch og G60 svinghjul på Audi 80 TDi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått er 1Z svinghjulet det samme som på G60. Altså VR6 clutchen burde passe. Noen som kjenner til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slurer clutsjen med kun chip å dyser? eller har du skumlere planer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slurer clutsjen med kun chip å dyser? eller har du skumlere planer?

 

Med dyser og chipping skal det ligge i grenseland for original clutch. Greit å undersøke litt før jeg står midt i byfjordtunnellen og sniffer brente clutch lameller ;) En original VR6 clutch skal holde til 400Nm, så det burde holde i første omgang. Tar ikke turbobytte med det første ihvertall, siden turboen min nå kun er kjørt omtrent 3000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med dyser og chipping skal det ligge i grenseland for original clutch. Greit å undersøke litt før jeg står midt i byfjordtunnellen og sniffer brente clutch lameller ;) En original VR6 clutch skal holde til 400Nm, så det burde holde i første omgang. Tar ikke turbobytte med det første ihvertall, siden turboen min nå kun er kjørt omtrent 3000km.

 

Kjørte 2 år med 350-450 nm på en VR6 clutch fra Sachs. Kjøpte den hos Hellanor. Tror den kosta rundt 2 lapper med trykkplate og lamell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte 2 år med 350-450 nm på en VR6 clutch fra Sachs. Kjøpte den hos Hellanor. Tror den kosta rundt 2 lapper med trykkplate og lamell.

 

Høres bra ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er denne tråden blitt høyst aktuell igjen da bilen ble litt kreativ i dag. Etter en kjapp akselerasjon, klutsja jeg for å gire opp, etter det var alt liksom annerledes.

 

Clutchen har ikke tatt tak før pedalen har vært ganske langt ute til nå, men så plutselig så tar den med en eneste gang omtrent, og skikkelig ugjevnt. Virker ikke som den frier helt skikkelig heller pga. litt tyngre å få i gir, spesiellt revers. Homper noe helt vilt ved lett sluring i revers og fremover. Clutchen slurer ikke og har aldri gjort det heller.

 

Noen som har noen formeninger om hva som har skjedd og hvordan jeg fikser dette?

 

Hva er det som har tatt kvelden?

 

- Utløserlager?

- Slavesylinder?

- Clutch lamell?

- Trykkplate?

- ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utløserlager som har kilt seg kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd og lufte den da?

 

Fikk ikke tid i går da det ble familiebesøk. Skal prøve i ettermiddag, men merkligt at det skjedde sånn plutselig hvis det er luft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utløserlager som har kilt seg kanskje?

 

Kanskje det. Har du tid til å bistå med en diagnose i dag? : hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, bare kom innom jobben når du er ferdig på din ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, bare kom innom jobben når du er ferdig på din ;)

 

Kjøre ikke 80'en i dag, redd for å kverke girkassen. Tenkte du kunne dra på langtur ut til Rennesøy igjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at det mest sannsynlig er slavesylinderen, så den blir byttet i morgen hvis delen er hyllevare.

 

- Har luftet clutch godt med trykkluft uten at det hjalp

- Sett etter lekkasjer, men det er ingen spor av bremsevæske

- Strupte slange mellom master- og slavesylinder som gjorde at pedal ble steinhard, altså ingen innvendige lekkasjer på masterpumpa

 

Da gjenstår bare slavesylinder som kan være synderen. Ingen ulyder fra clutch verken med pedal ute eller inne så jeg utelukker noe med utløserlager/lamell/trykkplate/utløserarm.

 

Er dere enige i ressonementet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.