Anbefalte innlegg

Kona har en 1995 audi A6 R5 140 tdi Quattro gått 320 000. Den har etterhvert fått bl.a. ny turbo og nye dyser fra kerma, men det har vært slurvet med bl.a. bytte av luftfilter, så den kan ha blitt mer slitt enn ellers.

 

Flere har bemerket at bilen går hardere enn andre R5, og jeg hørte det selv da en kamerat kjøpte en 1997 115hk gått 270 000

 

Det er vanskelig å beskrive forskjellen i lyd som annet enn at den går hardere, og det er mer rakling. Ved lite pådrag er det lite, eller ikke noe rakling, men straks jeg gir på, høres det tydelig, og tydeligere enn på andre tilsvarende biler.

 

Bilen bruker 0,53 på langkjøring, og er sprekere enn jeg har svinghjul til (får vibrasjoner), så det skulle jo kanskje tyde på at den ikke er veldig slitt?

 

Noen som har en teori om hvorfor min rakler mer enn andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde fått noen til å justere diselpumpa, tror nok det er der problemet ditt ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kona har en 1995 audi A6 R5 140 tdi Quattro gått 320 000. Den har etterhvert fått bl.a. ny turbo og nye dyser fra kerma, men det har vært slurvet med bl.a. bytte av luftfilter, så den kan ha blitt mer slitt enn ellers.

 

Flere har bemerket at bilen går hardere enn andre R5, og jeg hørte det selv da en kamerat kjøpte en 1997 115hk gått 270 000

 

Det er vanskelig å beskrive forskjellen i lyd som annet enn at den går hardere, og det er mer rakling. Ved lite pådrag er det lite, eller ikke noe rakling, men straks jeg gir på, høres det tydelig, og tydeligere enn på andre tilsvarende biler.

 

Bilen bruker 0,53 på langkjøring, og er sprekere enn jeg har svinghjul til (får vibrasjoner), så det skulle jo kanskje tyde på at den ikke er veldig slitt?

 

Noen som har en teori om hvorfor min rakler mer enn andre?

 

en kompis sin t5 2.5 tdi fikk også merkelige raklelyder allerede ved 80000km.

det viste seg og være kammer. var produksjonsfeil på de og de var oppspist.

den brukte også mye olje. bruker din det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kompis sin t5 2.5 tdi fikk også merkelige raklelyder allerede ved 80000km.

det viste seg og være kammer. var produksjonsfeil på de og de var oppspist.

den brukte også mye olje. bruker din det?

 

Problemet med kammer gjelder V6 og ikke R5 (som bare har en kam). (Mye info om V6-problemet i andre tråder)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med kammer gjelder V6 og ikke R5 (som bare har en kam). (Mye info om V6-problemet i andre tråder)

 

ja, men også R5 i dette tilfelle....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kona har en 1995 audi A6 R5 140 tdi Quattro gått 320 000. Den har etterhvert fått bl.a. ny turbo og nye dyser fra kerma, men det har vært slurvet med bl.a. bytte av luftfilter, så den kan ha blitt mer slitt enn ellers.

 

Flere har bemerket at bilen går hardere enn andre R5, og jeg hørte det selv da en kamerat kjøpte en 1997 115hk gått 270 000

 

Det er vanskelig å beskrive forskjellen i lyd som annet enn at den går hardere, og det er mer rakling. Ved lite pådrag er det lite, eller ikke noe rakling, men straks jeg gir på, høres det tydelig, og tydeligere enn på andre tilsvarende biler.

 

Bilen bruker 0,53 på langkjøring, og er sprekere enn jeg har svinghjul til (får vibrasjoner), så det skulle jo kanskje tyde på at den ikke er veldig slitt?

 

Noen som har en teori om hvorfor min rakler mer enn andre?

 

Vakumpumpa har en tendens til å lage rakling. Legg en skrutrekker e.l inntil pumpa, og legg øret på skrutrekkergrepet. Da hører du ganske greit om den kommer derifra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mor har en slik a6 r5...

bruker ikke olje, går greit (140hk) og billig.. 0.5 pr.mil 330.000km

 

har lagt merke til at denne også går litt hardt.. det kan faktisk høres ut som om at det er kammene som gjør dette..

på tumgang, så hører man ingen ting...

Denne er litt tungstartet nå på vinteren, så kan være diesel pumpa som må justeres... ikke vet jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill

 

Jeg tror ikke kammen er mye slitt, og den bruker ikke mye olje. Jeg helte på ca 0,5 l på 200 mil sist

 

Den er tungstartet når den er kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill

 

Jeg tror ikke kammen er mye slitt, og den bruker ikke mye olje. Jeg helte på ca 0,5 l på 200 mil sist

 

Den er tungstartet når den er kald.

 

Som sagt, juster dieselpumpa og bytt glødepluggene, så har du en god motor igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, juster diselpumpa og bytt glødepluggene, så har du en god motor igjen.

 

Støtter den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, men også R5 i dette tilfelle....

 

Det er en helt annen motor som sitter i T5 enn i T4 og C4 A6, så de har ikke stort mer til felles enn drivstoff og sylinderantall.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan endte denne historien? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan endte denne historien? :)

 

Bilen ble kjøpt av meg. Generelt sliten motor, som bar preg av dårlig vedlikehold. Litt lyd fra vakuumpumpe, litt fra vifteremstrammer, og trolig litt fra romme lagre og slitte sylindre. Motoren går fortsatt og den lager hverken mer eller mindre lyd. Siden den har fått både nye dyser, nye ventilløftere og nytt register så bruker den nesten ikke diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.