Motortemp A6 2002 TDI (B4)

Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Jeg har en A6 Avant som har det kaldt om dagen. Motortemp. blir sent varm, faller ved kjøring nedover og på tomgang. Når jeg kjører oppover holder den seg på 90 grader. Temp i bilen er forsåvidt OK. Vet noen hva som er normalt ved ca. -10 ute?? Tror på def. termostat, men vet ikke om bilen har diesel forvarmer og om det er noe mer feil?? Har gått ca. 160' km.

Takknemlig for svar!

 

Hilsen fra

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar litt til å få disse varme. I minus 10 kan det går 2-3 mil på motorvei før den har 90 grader. Ved 10 minus ute skal ikke tempen falle særlig under 80 grader, det kan sitte termostat på noen og åtti grader i den. Min varierer mellom 85-90 uansett belastning, når det er minus 10.

 

Det er ingen dieselvarmer på den, hvis din ikke er spesielt utstyrt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg akkurat samme symtomer som deg, ligger ofte helt nede i 70 grader. Jeg må slå av hele varme apparatet for å få 90 grader på motorn. Med tilhenger på slep går den rett opp til 90 og ligger stabilt der.Det virker som all varme som motoren utvikler går rett inn i kupen, for radiatoren blir ikke varm før man har kjørt langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Takk for raskt svar! Jeg mener at jeg ikke har hatt dette før, men er ikke sikker om det har vært så kaldt over tid. Bilen er bruktimportert og jeg har eid den i tre år. Den blir som sagt fort varm inni men motortemp varierer mye mer nå enn jeg er vant til. Må være belastning på motoren om den skal holde seg på 90 grader. Vet ikke om termostater de bruker i Tyskland åpner på lavere grader, noen som vet? Vil ikke bytte den dersom alt er OK!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Takk for raskt svar! Jeg mener at jeg ikke har hatt dette før, men er ikke sikker om det har vært så kaldt over tid. Bilen er bruktimportert og jeg har eid den i tre år. Den blir som sagt fort varm inni men motortemp varierer mye mer nå enn jeg er vant til. Må være belastning på motoren om den skal holde seg på 90 grader. Vet ikke om termostater de bruker i Tyskland åpner på lavere grader, noen som vet? Vil ikke bytte den dersom alt er OK!!

 

Eksakt samme erfaring her. Synes den blir fortere kald en tidligere (i fjor), men kan nok tenkes at jeg husker feil. Kankje du kan bytte termostat for å se om det hjelper så slipper jeg? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen av dere med temp. problemer tilfeldigvis montert powerbox?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen av dere med temp. problemer tilfeldigvis montert powerbox?

 

Ikke jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Tror jeg avventer litt med å bytte termostat, hørte med en annen som hadde A6 også, dette virker normalt. Han hadde byttet termostat. Tror heller på papp-plater foran radiator ved streng kulde. Vet nå at varmen inne i bilen tas hånd om tre glødeplugger som sørger for dette, da virker iallefall de!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått byttet termostat og nå er temperaturen stabil igjen. Audisentrum målte kjølevannstemp. flere steder og kom til riktig konklusjon. Rart, en på jobben hadde byttet termostat uten at det hjalp så jeg var litt nølende til dette.:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra for deg!!

Var det mye jobb å bytte termostaten, hvor sitter denne?? Jeg burde vel gjøre det samme jeg da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Da det var så kaldt ute da, og jeg ikke har noe sted å stå, lot jeg Audisentrum bytte den.

De kunne ta den dagen etter, og tok 40 min. med etterfylllilng av frostvæske. Sikkert ikke

store jobben. Vet ikke hvor den sitter, har bestilt "verkstedhåndbok" fra eBay nå...

 

Hilsen fra

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet på min. Ligger på 60 grader omtrent hele tiden. Må plage den skikkelig for å få opp tempen på den. Men brukte de ikke mer en 40 min på å bytte den? Trodde den satt på siden av vannpumpen bak registeret og plata til stramme/løpehjulene? Noen som har byttet den før? Håper på det hjelper på forbruket å få opp tempen litt. Ligger på 1,2-1,3 på småkjøring her hjemme: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men brukte de ikke mer en 40 min på å bytte den? Trodde den satt på siden av vannpumpen bak registeret og plata til stramme/løpehjulene?

 

Han har kanskje en 1.9 TDI, og da er det betydelig enklere enn på 2.5 V6 TDI ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har kanskje en 1.9 TDI, og da er det betydelig enklere enn på 2.5 V6 TDI ;)

 

Pokker det tenkte jeg ikke på: rolleyes. Får man Audi med sånne små Golf-motorer da?: smil :: smil :

 

He-he nei skulle gjerne hatt en en sånn motor i A6en hadde man fått det i forbindelse med quattro.Er vel både billigere i drift og litt mer pålitelig enn V6 TDI...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.