#1 Skrevet Desember 15, 2007 Hei! Da har drivreima til dieselpumpa på min -94 100 2,5 tdi røke tvert av. Vaska motoren i går kveld, skulle gjøre rent før bytte av drivstoff- og oljefilter, og glødeplugger. Kjørte to kilometer etter vasken og parkerte bilen. I morges starta jeg bilen, nølte litt i det den tente, og noe rakling som under en kaldstart (3+ ute nå). Rygga ut av innkjøringa samtidig som jeg lurte på hva som var galt, la inn første og motoren daua sakte og jevnt på et par sek. Drivstoff tenkte jeg, og kjørte inn igjen på starteren. Åpna panseret og så drivreima va røken tvert av. Vet ikke hvor gammel den er, ser hel og fin ut, uten unormal eller "skjev" slitasje. Strammerene er på plass og løper tight og lett. Pumpa er litt tung å dreie rundt, og med små nøkk, skal den være slik? Kan det hende jeg bare har en gammel drivrem som ikke ville mer? Motoren har gått fint ellers sålenge jeg har hatt bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 16, 2007 Heisann! Ja, du skal kjenne pumpa gjøre motstand innimellom. Dette er stempelet inni pumpa som "slår" og er normalt. Mellom hver gang stempelet slår går pumpa lett. At reima har røket av er sansynligvis fordi den er gammel. Er du usikker på hvor lenge det er siden sist tannreim og pumpereimsskift ville jeg tatt begge deler nå hvis jeg var deg. Ta i så tilfelle også med vannpumpa ( som drives av tannreima ) og alle løpe og strammehjul. Bolten i veivakslen, fremkant motor ( den som fester det store reimhjulet til veiva ) er en strekkbolt og skal også skiftes ved tannreimsskift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 16, 2007 Takker! Så kan jeg slepe kolja til verksted uten og være SÅ redd for pumpehavari.. Skal sjekke reimen med forrige eier. Etter jeg overtok bilen er den ikke bortskjemt med regelmessige servicer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2007 At pumpa har havarert er svært lite trolig. de klarer seg som regel helt fint selvom reima ryker av. Iogmed du sier at du kjenner motstand i den er jeg temmelig sikker på at det bare er å sette på nye reimer, justere timing og fyre opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2007 Ingenting som havarerer av at pumperemmen ryker, eneste som skjer er at motoren stopper. Anbefaler å gjøre følgende med det samme * Registerrem * Vannpumpe * Løpehjul til registerrem * Strammehjul til drivremmen til pumpa * Tetningsringer på veivaksel og i begge ender av kamaksel Erfaring har lært meg at det er såpass mye jobb at når man først er inni der gjør man ALT, så slipper man å måtte gjøre deler av jobben om igjen en liten stund senere. Tetningsringer, løpehjul og vannpumpe er så billig at det er bare tull å ikke bytte - det som koster er jobben, og den er så og si den samme uansett om man bytter bare registerrem eller alt sammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...