Problem med xenon i tåkelys 3bg

Anbefalte innlegg

Ett lite spm i denne tråden. Sprederne på min passat 3BG 2001 mod sluttet å virke.

 

Jeg blei bedt om å bytte lysbryter, gjorde det uten hell.

Så fant jeg ut att tåkelysa bak virker heller ikke. Så målte jeg i sikringsboksen i sikringsposisjone til tåkelys bak og foran. Ikke noe spenning i det hele tatt inn til sikringen.

 

Har bestilt rele idag og håper det er det.

 

Noen som har noen formeninger eller gode råd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket relé er det du har bestilt?

 

Sjekk bak på hovedlysbryteren din om du får spenning inn til kontakten merket Xr (tror det er pinne 2). Sjekk i alle tre bryterstillinger P1 (AV), P2 (praklys) og P3 (hovedlys).

Xr er spenning inn til hovedlysbryteren som gir spenning ut til tåkelysene både foran og bak.

 

Hvilken sikring sjekka du?

Kan se ut som om det er sikring nr. 36 som gir strøm til tåkelysene både foran og bak.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket relé er det du har bestilt?

 

Sjekk bak på hovedlysbryteren din om du får spenning inn til kontakten merket Xr (tror det er pinne 2). Sjekk i alle tre bryterstillinger P1 (AV), P2 (praklys) og P3 (hovedlys).

Xr er spenning inn til hovedlysbryteren som gir spenning ut til tåkelysene både foran og bak.

 

Hvilken sikring sjekka du?

Kan se ut som om det er sikring nr. 36 som gir strøm til tåkelysene både foran og bak.

 

Lykke til!

 

Jeg har bestilt rele til tåkelysa. Møller som hjalp meg finne det. Mener jeg har separate sikringer til tåkelysa foran og bak.

 

Jeg får rele i morra, så det blir spennende å se. Visst ikke så vet jeg hvem jeg skal kontakte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper Svein Olav ser dette:)

Har bytta rele og lysbryter i min passat nå, men fortsatt ikke noe tåkelys, hverken foran eller bak.

Flere gode forslag? Pluss att dynamoen min har gått, men den skal jeg få byttet i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper Svein Olav ser dette:)

Har bytta rele og lysbryter i min passat nå, men fortsatt ikke noe tåkelys, hverken foran eller bak.

Flere gode forslag? Pluss att dynamoen min har gått, men den skal jeg få byttet i kveld.

 

: vinke : Joda - jeg har sett den....

 

Er jeg utnevnt til noen slags "tåkelysexpert"? :)

 

Har du sjekket sikringen(e)?

 

Sjekk om du har spenning inn på pinne 2/Xr.

Dernest sjekker du om du har spenning ut av bryteren på pinne 8/NL (tåkelys foran) på første uttrekk og i tillegg på pinne 9/NSL (tåkebaklys) på andre uttrekk.

 

Tåkelysreléet fungerer bare til tåkelysene foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nødt til å spørre experten her (svein olav) :) Gjorde det du sa om å isolere nr.85 på relè 381. (det stemte med nr på relè) og førte den i jord, men da døde tåkelysene helt ut! Men kom på i farten mens jeg holdt på at kan det ikke være slik at

tåkelysene får kun 9v slik som kjørelysene får nå de står i posisjon 0...da vet jeg at xenon fikk problem på kjørelys.Koblet om

de slik at de nå da får 12v..bare en tanke som kom opp...Spørs om jeg må gå tilbake til xenonmatch-pærer i tåkelysene da..:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper ikke dette er et vanlig problem på passat, da jeg skal montere xenon kit i mine tåkelys også. Skjønner ikke helt hvorfor dette skal være et problem hvis det funker som vanlig med normale pærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nødt til å spørre experten her (svein olav) :) Gjorde det du sa om å isolere nr.85 på relè 381. (det stemte med nr på relè) og førte den i jord, men da døde tåkelysene helt ut! Men kom på i farten mens jeg holdt på at kan det ikke være slik at

tåkelysene får kun 9v slik som kjørelysene får nå de står i posisjon 0...da vet jeg at xenon fikk problem på kjørelys.Koblet om

de slik at de nå da får 12v..bare en tanke som kom opp...Spørs om jeg må gå tilbake til xenonmatch-pærer i tåkelysene da..:(

 

: klø :

En liten oppsummering for å sjekke om jeg har forstått dette riktig.

Du har originale kurve-/tåkelys som fungerer som automatiske kjørelys?

Er dette originalkoplet eller en tilpasning gjort i ettertid?

Hvis det er gjort i ettertid, så kan det være her problemet ligger.

Etter at du ettermonterte xenon i kurve-/tåkelysene begynte du å få problemer med indikasjonslampa for fjernlys og at kurve-/tåkelysene ikke virker som de skal?

 

Jeg har ikke slike originalmontert på min egen bil, så jeg må lese skjema (det jeg mener er riktig for din bil) og forholde meg til dine opplysninger.

 

Ut fra skjemaet som er lagt inn tidligere i denne tråden, så skal pinne 30 og 86 på reléet (381) være sammekoplet. Sjekk hvilken spenning du får inn på disse med lysbryteren i forskjellige stillinger.

Sjekk også hvilke spenninger du får inn på xenonballastene til kurve-/tåkelysene med lysbryteren i de forskjellige stillingene.

Hvis xenonballastene får for lav spenning, så vil du kunne får problemer med xenon-lyset.

Da er det et spørsmål hvordan det automatiske kjørelyset er koplet til dine kurve-/tåkelys.

 

Trenger litt mer opplysninger her for å kunne "villede" deg videre.

 

 

 

Til Andre:

Slik jeg har skjønt det, så oppstår problemet i de tilfellene hvor man ettermonterer xenonkit i lamper som i utgangspunktet er koplet som automatiske kjørelys med redusert driftsspenning (for å forlenge halogenpærenes levetid). Dette gjelder uansett om de automatiske kjørelysene er bilens hovedlykter eller kurve-/tåkelys.

Skal ikke så mye hokus-pokus for å få dette til og fungere som ønsket. Man må bare sørge for full spenning til xenonballastene.

 

Selv har jeg ikke ambisjoner om å ettermontere xenonkit i mine ettermonterte kurve-/tåkelys, så jeg har derfor valgt å kople dem som automatiske kjørelys med redusert spenning. Fungerer knall med xenonmatchpærer.

Hvis jeg likevel velger å ettermontere xenonkit i kurve-/tåkelysene, så er det enkelt å kople dette om slik at de alltid får full driftspenning.

OT: Må vel få bestilt meg et par xenonkit og ettermontere i nær- og fjærnlysene mine før det blir for lyst om kveldene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig!det er orginalt oppsett på lys.kurvelys slår seg AV når fjernlys slåes på!Har koblet om nærlysene slik at de får full spenning hele tiden.(xenon).men når jeg drar ut bryteren til kurvelys,blinker fjernlyslampen samtidig som kurvelys slår seg på,men kutter etter 2-3 sek.Da slukker kurvelysene og fjernlyslampa LYSER!Trykker jeg så inn bryteren,slår fjernlyslampa seg av.Har gjort alt som du (svein olav) har sagt,men ingen reaksjon.Som kjørelys har jeg kun nærlys!Ikke kurvelys.Kurvelysa kan kun slåes på ved park. og ved nærlys!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du studerer koblings-skjemaet som har blitt lagt ut her, så vil du se at den ledningen som du skulle ta ut av releet, og isolere, er koblet sammen med styrestrømmen til fjernlysa dine.

 

Jeg vil derfor anta, at når du setter på tåkelysene dine, vil det gå strøm tilbake gjennom denne, og dermed få fjernlyslampa til å lyse.

 

Hvorfor dette skjer når du har byttet til xenon i tåkelysene og ikke ellers vet jeg ikke. Men det kan eventuelt ligge noe i å sjekke jordinga i forbindelse med xenon-lysene, ettersom strømmen alltid vil ta den letteste veien. MAO, dersom du har for dårlig jording, så vil strømmen finne andre veier å gå.

 

Mitt råtips for å være 110 prosent sikker, vil uansett være være å legge opp alt med ett nytt rele, hvor du bruker den ledningen som er merket med 21 på toppen (ref. koblings-skjema) som styrestrøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Håkon er inne på (han kom meg i forkjøpet), så høres det ut som du har et jordingsproblem.

 

Ut fra koplingsskjemaet (ligger tidligere i denne tråden) så ser det ut til at jordinga for kurve-/tåkelys og fjernlys på hver side av bilen er koplet sammen i ledningsnettet og jordet i et felles jordingspunkt i A-stolpene på hver side av bilen (der hvor det sitter flere kontakter for lys etc. bak sparkepanelet).

 

God jording er alltid viktig. Spesielt når det er snakk om lys, og som i dette tilfellet xenon.

Man skal imidlertid holde tunga rett i munnen.

Har lest andre steder at man IKKE skal jordet chassiet på ballasten. Dette må isoleres fra bilens chassis (jord). Det man imidlertid MÅ være påpasselig med, er jording av ballastens primærside (12VDC).

 

Hvis ikke dette virker, så er det tryggeste å legge opp et helt nytt eget relé til kurve-/tåkelysene slik som Håkon forselo i sitt innlegg.

Jeg ville aller først sjekket dette med jording av ballastene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gidd opp xenon i grøftelysene og satt i xenonmatch-pærer i stedet,men jeg har samme problemet som før.De slår seg av etter ett sekund eller to så blir det bare kødd...aner ingenting nå!Lurer på om jeg må få kjørt bilen på vag-com en runde.Kan man finne ut noe av det da??Begynner å bli litt lei nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har rett og slett problemer med kurve-/tåkelysa på bilen din.

 

Dårlig kontakt i reléet eller hovedlysbryteren din er det første jeg tenker på.

 

Det er nok et elektrisk problem du sliter med, så jeg tviler på om du "finner" noe særlig med VAG-Com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.