#1 Skrevet Desember 17, 2007 Hei, det var vell kankje ikke til å unngå, men no har girkassen fått nokk, lånte vekk bilen og da skjer jo selvfølgelig noe drit. Sikkert synkronisering 1. og 2.gir greia, får den såvidt presset inn i disse to girene. Men da lurer jeg på ; er det vits å overhale/fikse kassa? Noen som har erfaringer, eller er det bare å kjøpe ny som gjelder? Mvh Knut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2007 Sikker på at det er ras? Kan godt være noe løst eler skjevt i giroverføringen også... Mister normalt ikke plutselig syncronisering. Men skulle det være så ille så er vel en brukt kasse grei å få tak på. Overhalte koster endel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2007 koster ikke så ekstremt å overhale disse... jobben er ikke så ille å ta om du skrur litt selv.. men koster brått en del på Møller etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 18, 2007 Skaden skjedde ved en bomgiring fra 1. til 2. gir i full akslerasjon. Nei den er ikke "rast" i den forstand, men eg trodde det hadde noe med synkroniseringen å gjøre når den blir slik at den må presses i gir, og da spesiellt at 1.og 2.gir ryker har eg hørt skal skyldes ødelagt synkr. Tenker litt på å overhale selv, jobber på bilverksted, men har ingen erfaring med akkurat dette. Noen som vet f.eks hva ny synkr. koster? Er litt sugen på å fikse kassen, ettersom det ikke er veldig lett å finne ny akkurat nå og pris er jo selvsagt med i vurderingen=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2007 har du 5 eller 6 trinns? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2007 Ved en skikkelig bomgiring kan en skiftegaffel få julig, men mest sannsynlig at tennene på synkringene har blitt rufset opp slik at skiftemuffen glir dårlig. Bare skift mellom 1. og 2. en del så vil det gå seg til etterhvert. Blir aldri 100%, men som regel brukbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 20, 2007 Ved en skikkelig bomgiring kan en skiftegaffel få julig, men mest sannsynlig at tennene på synkringene har blitt rufset opp slik at skiftemuffen glir dårlig. Bare skift mellom 1. og 2. en del så vil det gå seg til etterhvert. Blir aldri 100%, men som regel brukbart. Ja dette skjedde for en tid tilbake, bomgirte, og så gikk det seg til etterhvert. Ble faktisk meget bra 95% så god som den var. Men no har dette skjedd for andre gang, og eg syns den er vannvittig treig no, bilen skal snart for salg og, så det hadde vært greit at alt er så bra som mulig =) Har stort sett fått råd om å bare bytte kasse, men har nesten litt lyst å fikse den siden de to kassene eg har for hånd no koster rundt 8-9000,-kr. 6 trins kasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2007 Tar du ut kassen selv kan eg hjelp deg og reparere den mot ein sum penger:) Og da skal det ikkje vere noe problem og gjere det billigere en det du må betale for ny kasse. Vist resten er heilt koster sync ringer noen hundre lapper for stykket trur eg. Så langt du ikkje tar ein heil sync pakke da desse kan koste masse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 20, 2007 Må nok garantert skifte skifte drev også disse koster kr 3500,- pr stk + synk ringer som koster ca 700 pr stk, samt div pakninger og simringer, bør også bruke en spesiell olje til disse denne kjøpes over disk på møller og koster ca 150 pr liter mener jeg å huske. å kjøpe en brukt er jo et sjangse spill ogsp da du ikke er garantert noe om tilstand Har en nyoverhalt 6trinns jeg til s2 som jeg vurdere å selge men dette koster da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 22, 2007 Tar du ut kassen selv kan eg hjelp deg og reparere den mot ein sum penger:) Og da skal det ikkje vere noe problem og gjere det billigere en det du må betale for ny kasse. Vist resten er heilt koster sync ringer noen hundre lapper for stykket trur eg. Så langt du ikkje tar ein heil sync pakke da desse kan koste masse Hei Ingve, ja det kunne vi jo ha gjort uannsett om eg kjøper en brukt kasse, litt dumt å kaste den gammle liksom =) Har muligens en på gang her no så får vi se etter jul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 22, 2007 Må nok garantert skifte skifte drev også disse koster kr 3500,- pr stk + synk ringer som koster ca 700 pr stk, samt div pakninger og simringer, bør også bruke en spesiell olje til disse denne kjøpes over disk på møller og koster ca 150 pr liter mener jeg å huske.å kjøpe en brukt er jo et sjangse spill ogsp da du ikke er garantert noe om tilstand Har en nyoverhalt 6trinns jeg til s2 som jeg vurdere å selge men dette koster da Det er såpass dyre deler ja, har fått høre dette av andre også, så da kommer det vell ann på hvor mye en MÅ bytte. Sjønner at en ny overhalt kasse koster en del mer ja, bare av nyskjerrighet, hvor mye skal du ha for den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 23, 2007 Hei Ingve, ja det kunne vi jo ha gjort uannsett om eg kjøper en brukt kasse, litt dumt å kaste den gammle liksom =) Har muligens en på gang her no så får vi se etter jul. Berre og gje ein lyd det, går jo kansje ann og få tak i delene billigere enn Møller;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...