Anbefalte innlegg

Har opplevd følgende (kun en gang, men...):

Bilen sto parkert i et par døgn i rundt minus 10 og fuktig vær. Startet bilen (brukte for øvrig motorvarmer, men den varmer vel uansett ikke gearkassen).

I det jeg starter bilen (DSG i park) så beveger den seg framover! Ikke mange cm, men uansett! Virket som kassa/kløtsjene ikke fridde helt ut? Litt ekkel erfaring. Prøvde igjen, da var alt OK, den gearet kanskje litt tregere den første kilometerne.

(Jeg kjenner prinsippet for DSG, vet at DSG har to kløtsjer, en for 1-3-5 gear og en for 2-4-6 gear, osv)

6-trinns DSG har vel noe hydraulikk i kløtsjsystemet, og kulden kan kanskje gi treg olje og slike utslag?

(Har vært borti tilsvarende på andre biler med manuelle kasser og ved ekstrem kulde, at det ikke frir ut.)

(Har lest at den nye 7-trinns DSG'en er en tørr/ikke hydraulisk kasse som gir bedre virkningsgrad og lavere forbruk, men det er en annen historie.)

I park regner jeg med at låsepinnene er i funksjon som i andre automatkasser (merker at de smekker inn ved parkering i bakke og uten brekk), og at begge klutchene i park-posisjon er "trykket inn". Da kan jo f.eks. første gear ligge inne allikevel. Og hvis tilsvarende kløtsj ikke frir helt ut, så vil bilen bevege seg til det butter i låsepinnene?

Bruker i hvert fall brekk og brems ved start nå!

--- Noen som har samme erfaring, eller som har teorier om årsaken til "bykset"? ---

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.