#1 Skrevet Desember 18, 2007 Nå som det er kaldt og har vært kaldt på Østlandet en stund vil jeg bare minne alle på å sjekke ladespenningen og evt. gjøre noe med den. På mange VAG-biler, nye som gamle, ligger den laaaaangt under det den skal være. Mange biler har ikke over 14 volt på batteriet engang, og dette dreper batterier på et par år om man ikke bruker batterilader i tillegg når bilen står parkert.. Ladespenning skal optimalt være 14.4 volt ved 20 grader utetemperatur og stige med synkende temperatur. Ved -20 bør faktisk spenningen helt opp mot 15 volt. I praksis er dette vanskelig å få til uten å kjøpe en av de kjempedyre regulatorene som Ladac og slikt, men en enkel 15V regulator passer de fleste gamle og halvgamle Bosch-dynamoer (vet ikke med nyere), koster et par hundrelapper og gir ihvertfall en ladespenning på rundt 14.5 volt, noe som i praksis funker helt greit. Mål - sjekk - bytt! Bilen min hadde 13.9 på batteriet på tomgang med nærlyset på i minusgrader, etter skifte av regulator ligger den på 14.5 i samme situasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 18, 2007 Såvidt jeg vet er det ikke løs regulator på A6'en min Har dog over 14v selv med 10 blå ute. Nei - takke seg til C4'en. Der hadde jeg 14.7v 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 18, 2007 Nå som det er kaldt og har vært kaldt på Østlandet en stund vil jeg bare minne alle på å sjekke ladespenningen og evt. gjøre noe med den. På mange VAG-biler, nye som gamle, ligger den laaaaangt under det den skal være. Mange biler har ikke over 14 volt på batteriet engang, og dette dreper batterier på et par år om man ikke bruker batterilader i tillegg når bilen står parkert.. Ladespenning skal optimalt være 14.4 volt ved 20 grader utetemperatur og stige med synkende temperatur. Ved -20 bør faktisk spenningen helt opp mot 15 volt. I praksis er dette vanskelig å få til uten å kjøpe en av de kjempedyre regulatorene som Ladac og slikt, men en enkel 15V regulator passer de fleste gamle og halvgamle Bosch-dynamoer (vet ikke med nyere), koster et par hundrelapper og gir ihvertfall en ladespenning på rundt 14.5 volt, noe som i praksis funker helt greit. Mål - sjekk - bytt! Bilen min hadde 13.9 på batteriet på tomgang med nærlyset på i minusgrader, etter skifte av regulator ligger den på 14.5 i samme situasjon. Hvor får jeg tak i en vanlig 15v regulator da? Mekonomen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 18, 2007 MIn ligger på 13.5 på tomgang Var tom for strøm her en morgen.. Batteriet er ca halvannet år gammelt.. Tror jeg må bytte regulator ja, Mekkonomen her dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2007 Jeg kjøpte regulator til 100'n min (Bosh dynamo) på Mekonomen. Ga vel ca. 300,- mener jeg å huske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2007 Vanlige rekvisitabutikker som Mekonomen, Bilxtra, Torshov og sånt burde ha slike. 15V er best, men den kan iblant være vanskelig å få tak i mens 14,6V er enklere. Bare skygg unna regulatorene som er 14V, disse gir alt for lav ladespenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2007 Oioi, hvor sitter denne regulatoren, jeg har rett under 13V...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 18, 2007 Bare for å være på den sikre siden. regulatoren er den samme som børstene er på ja? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 18, 2007 Samme greia som børstene sitter på ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 18, 2007 A4`n gir 14.4v inn på batteriet,så det er helmaks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 18, 2007 Oioi, hvor sitter denne regulatoren, jeg har rett under 13V...... Regulatoren er en liten plastikk enhet som sitter festet som oftest med 2 skruer på dynmoen. Det er der børstene sitter også, men disse ser du ikke før du tar ut "hele pakka" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 18, 2007 Jeg er helt enig i det du sier, Eyvind, vil bare nevne at jeg har aldri hatt noen problemer i minusgrader selv om jeg aldri har eid en bil som har ladet over 13,8 volt, uansett temperatur. Jeg har kanskje bare hatt flaks? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 18, 2007 Har generelt problemer med lav spenning jeg, og starter jeg ikke bilen på ei uke så er det garantert flatt batteri.. Bytta regulator i fjor, og da satte jeg inn 14V... Så jeg får prøve å finne meg en 15V regulator da, og om det ikke hjelper må jeg nok til med ny dynamo. Er litt stygge lyder fra den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 18, 2007 Takk for tipset! Er på tredje batteriet på knappe 4 år.... Hvilken regulator skal jeg ha til min V6 tdi og hvor for jeg tak i denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 19, 2007 Takk for tipset! Er på tredje batteriet på knappe 4 år....Hvilken regulator skal jeg ha til min V6 tdi og hvor for jeg tak i denne? Ring Auto-Elektro i Bodø, dem kan sikkert skaffe:) Jeg kjøpte min 15v regulator der:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 19, 2007 bilxtra ligger inne med 15v som lagervare, 230 kr med vacn rabatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 1, 2008 tok av regulatoren min ikveld. Var jo en på 14v bare som sto på bilen. Så nå er en på 14,6 på vei til meg. ble litt skeptisk til å montere en på 15v, fikk høre det kunne føre til at pærer osv røk? Kan dette stemme? Er jo uansett ikke noe stress å bytte senere eller da. Men regner med det gjør susen nå med ny regulator og ny ledning på dynamo - starter - batteri 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 1, 2008 Ladac er jo ikke dyrt lengre? 1500kr.. Vil si det er billig jeg.. Blir nok en sånn på meg gitt. Men så kjenner jeg han som fant opp og startet Ladac da: rolleyes Byttet regulator på 200'n til 14.6V. Den som satt der var 14v.. Og 15v regulator gjør nok ingenskade.. Jeg kjører strøm rett fra dynamoen og inn på hovedlyktene i bilen uten at det har noe å si annet enn at jeg får MYE bedre lys.. Orginalt hadde jeg 9V på hovedlampene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 1, 2008 Og 15v regulator gjør nok ingenskade.. Jeg kjører strøm rett fra dynamoen og inn på hovedlyktene i bilen uten at det har noe å si annet enn at jeg får MYE bedre lys.. Orginalt hadde jeg 9V på hovedlampene.. Jeg vil nesten påstå at det gjør mer skade å kjøre rundt med 9v på lysene som i ditt tilfelle enn å ha f,eks 14v som jeg målte sist på mine:) Har byttet ett pæresett på ett år, så den utgiften skal jeg nok overleve:) The Europeans take a slightly more realistic with their voltage ratings; they consider output at 13.2v to be "100%". The loss curve is the same, though. When operating voltage drops to 95 percent (12.54v), headlamp bulbs produce only 83 percent of their rated light output. When voltage drops to 90 percent (11.88v), bulb output is only 67 percent of what it should be. And when voltage drops to 85 percent (11.22v), bulb output is a paltry 53 percent of normal! It is much more common than you might think for factory headlamp wiring/switch setups to produce this kind of voltage drop, especially once they're no longer brand new and the connections have accumulated some corrosion and dirt. 10.5V : 510 lumens 11.0V : 597 lumens 11.5V : 695 lumens 12.0V : 803 lumens 12.5V : 923 lumens 12.8V : 1000 lumens ←Rated output voltage 13.0V : 1054 lumens 13.5V : 1198 lumens 14.0V : 1356 lumens ←Rated life voltage 14.5V : 1528 lumens http://www.danielsternlighting.com/tech/relays/relays.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 1, 2008 Her nevnes ingenting om ledningsnett, da det egentlige problemet ofte er at ledningene er av for dårlig tykkelse, samt at de svekkes over tid. Dette medfører lettere varmgang med dertil enda lavere spenning levert til batteriet. For å sjekke dette sørg for at bilen er godt varmkjørt, samt at du setter på mye strømforbrukere over litt tid. Da skal dere få se at ladespenninga går enda lavere enn det som nevnes over her. Mitt råd er å legge opp nye tykkere kabler enn originalt fra batteri til dynamo. Får da mye mere stabil lading uavhengig av strømforbruk og temperatur. Har gjort og anbefalt dette på mange biler med meget godt resultat! (eneste minus er kortere levetid på pærer) På 02 passaten har jeg lader på defaanlegget, og på 91 passaten har jeg lagt opp nye kabler. Etter dette ingen problemer med batterispenningen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 1, 2008 Her er utdrag fra Philips pæreguide: Alle Philips halogenpærer er laget med UV blokkerende kvartsglass. Det gir mulighet for høyere gasstrykk i pæren, og dermed høyere lysutbytte sammenlignet med halogenpærer laget av hardglass. Philips Premium: Levetid ved 13,2V: 380 timer Philips Bluevision: Levetid ved 13,2V: 350 timer Philips VisionPlus: Levetid ved 13,2V: 350 timer Philips WeatherVision: Levetid ved 13,2V: 380 timer Philips LongerLife: Levetid ved 13,2V: 900 timer Levetiden er beregnet ut fra en testspenning på 13,2V. - Er pærespenningen i bilens elsystem 5% høyere (13,9V) blir levetiden 50%. - Er pærespenningen i bilens elsystem 10% høyere (14,5V) blir levetiden bare 25%. Dette er hidden for H1 55W pærer. Er forskjellig levetid for H1, H3, H4 og H7. Hver og en kan jo selv regne om det lønner seg å øke ladespenningen. 15V regulator ville ikke jeg satt på min bil i alle fall, batteriet mitt ville ikke likt det noe særlig heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 2, 2008 Igår byttet jeg fra 14v regulator/børster til en på 14,6v. La også opp en 21kvadrat ledning fra dynamo - starter - batteri. Men fortsatt får jeg maks 14,4v målt ved dynamo, og 14,2v målt ved batteri. Synes dette er både lavt, og at det er et stor fall bak til batteri. Noen som aner hva dette skyldes, evnt om 21kvadrat er for tynn ledning? Brukte strømledning beregnet for bilstereo. Var dette dumt? (Batteriet står under sete bak) Kan det være starteren? Så også av hovedlysene fikk strøm direkte fra dynamo på bilen min. Men når jeg målte spenningen, var disse ikke koblet på. Virker også som spenningen faller enda mer når bilen blir varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 2, 2008 Igår byttet jeg fra 14v regulator/børster til en på 14,6v.La også opp en 21kvadrat ledning fra dynamo - starter - batteri. Men fortsatt får jeg maks 14,4v målt ved dynamo, og 14,2v målt ved batteri. Synes dette er både lavt, og at det er et stor fall bak til batteri. Noen som aner hva dette skyldes, evnt om 21kvadrat er for tynn ledning? Brukte strømledning beregnet for bilstereo. Var dette dumt? (Batteriet står under sete bak) Kan det være starteren? Så også av hovedlysene fikk strøm direkte fra dynamo på bilen min. Men når jeg målte spenningen, var disse ikke koblet på. Virker også som spenningen faller enda mer når bilen blir varm. Ved så lange ledninger øk kvadratet ytterligere. Spenningsfall på 0,2 volt mellom dynamo og batteri er ikke mye. Etter hva jeg har lært er 14,2 volt på batteriet akkurat som det skal være. Regulatoren er sånn at den lader hardere når den er kald og regulerer seg ned etterhvert som den blir varm. Tror det var 35 kvadrat jeg brukte på 91 passaten min, og der er jo ledningen kortere enn på din. Sjekk også jordledningen mellom motor og karosseri, den er like viktig som + kablene. Bytt til regulator med høyere spenning hvis ønskelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...