Forbruksmåling (Diesel og kjørecomputer)

Anbefalte innlegg

Jeg synes at jeg alltid får høyere forbruk når jeg regner ut forbruket etter hvor mye diesel jeg har fylt, enn det som kjørecomputeren viser (for det lange intervallet, ikke for sist dag/tur). Typisk 0,05l/mil i forskjell. Dieselpumpene følges jo opp av justervesenet, så de viser trolig riktig.....

Opplever andre det samme? Måler kjørekomputeren unøyaktig (og er det tilsiktet for at eieren skal bli fornøyd med forbruket?)

En feilkilde/forklaring kan være at dieseltilleggsvarmeren får diesel før kjørecomputerens målepunkt. Men jeg merket meg det samme i sommer, så jeg tror ikke det er hele forklaringen. Jeg har forøvrig ikke kupedieselvarmer.

Dekkdimensjon og lufttrykk kan det jo ikke være, det blir jo likt for begge type målinger, avstandsmålingen er jo den samme (selv om den sikkert kan være noe unøyaktig).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at jeg alltid får høyere forbruk når jeg regner ut forbruket etter hvor mye diesel jeg har fylt, enn det som kjørecomputeren viser (for det lange intervallet, ikke for sist dag/tur). Typisk 0,05l/mil i forskjell. Dieselpumpene følges jo opp av justervesenet, så de viser trolig riktig.....

Opplever andre det samme? Måler kjørekomputeren unøyaktig (og er det tilsiktet for at eieren skal bli fornøyd med forbruket?)

En feilkilde/forklaring kan være at dieseltilleggsvarmeren får diesel før kjørecomputerens målepunkt. Men jeg merket meg det samme i sommer, så jeg tror ikke det er hele forklaringen. Jeg har forøvrig ikke kupedieselvarmer.

Dekkdimensjon og lufttrykk kan det jo ikke være, det blir jo likt for begge type målinger, avstandsmålingen er jo den samme (selv om den sikkert kan være noe unøyaktig).

Opplever det samme. Men vil tru at kjørecomputeren er ment som en pekepinne på forbruket?

Men en annen ting er selvfølgelig hvor mye drivstoff du klare å fylle på tanken hver gang. Tviler på at du klare å fylle det samme hver gang. Av og til klare du sikkert å lure en liter extra på tanken, kontra det du fylte forrige gana, osv..? :) Og en liter er sikkert nok til å forklare det avviket du her snakker om ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sett på min, at den slutter å telle når f.eks bilen står stille.. på parkeringer o.l den begynner så å telle når bilen er i bevegelse.. og ofte start og stopp går føre telling.. en diesel får en del suppe inn i kammeret ved tenning, så der blir litt borte.. er så mye som stiller inn her... + at tankgiveren vet ikke 100% hvor mye du har på tanken.. men kun sånn ca.. og er ikke den calibrert skikkelig kan den vise litt feil der og.. du kan jo f.eks ta den inn på et møller verksted, fylle tanken helt 100% full og få dem til å calibrere denne.. på A4 2003 mod 1,9tdi FWD går det nøyaktig 66liter til den er opp i røret..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig og justere forbruksmåleren i FIS `n ved tillpassing. (husker ikke kanal i øyeblikket).

Da kan man endre +- 15% i 5% steg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.