Sikring til instrumentbelysning går konstant.

Anbefalte innlegg

Sliter litt om dagen med at sikringen (5A) til instrumentbelysning i 200'en går med en gang jeg bytter den. Eller, det lyser i parr-tre sekunder, noen ganger oppmot 10 sekunder, før sikringen ryker. Har også prøvd med 10A sikring (jada, vet det er fyfy) og den går etter noen sekunder den også.

Byttet sikring når jeg parkerte i går, da fungerte faktisk lyset normalt i 10 minutter, helt til jeg svingte inn mot jobben, da gikk sikringen. Prøvd å bytte igjen i ettermiddag parr ganger, og den går igjen innen 5sekunder.

Ble slik helt plutselig på lørdag.

Noen som har noen gode idér til hvor feilen kan ligge? Regner med dette er en direkte kortsluttning siden sikringen går i løpet av kort tid etter jeg bytter? Men hvorfor fungerte da alt som det skal i 10 minutter i morges? : klø :

Enkelste er vel i morgen å skru ut litt deksler å sjekke etter ledningsbrudd/ledninger som er dårlig isolert etc. Bah! Irriterendes!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om tilsvarende før, og siden du har holdt på med bilradio i det siste så tipper jeg det er der feilen ligger. Det går nemlig instr.lys til radioen også, for enkelte bilradioer har dimmer-funksjon som dermed styres via instr.lysene. Sjekk kablene her du, ikke umulig at du finner feilen der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en dårlig følelse av at det har noe med saken å gjøre ja, så tenkte jeg skulle bak der å "rydde litt" samt legge opp noen nye jordinger og strømføringer. Men sliter litt med selve instrumentpanelet til tider, så tenkte kanskje det kunne ha noe med saken å gjøre også. Får plukke det fra hverandre one of these days, å "sjekke" litt. Hater elektronikk når man ikke vet eksakt hvor feilen ligger. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme skjedde på 90'n min. monterte ei lyspære i stede for sikring og begynte å plukke av en og en kontakt som den sikringen gikk til. så når jeg kom til kontakta til sperra nede på girkassa hørte jeg et vacuum gikk av og da slokna pæra. etter det har alt fungert fint. fungerer fint med lyspære når du skal finne feilen når sikringen ryker;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble på ei lyspære ja. Hmm. Hvordan fungerer det? Hva slags lys pære skal jeg bruke osv? Holder det å bare bruke en "led"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

finn deg en sokkel til f.eks baklys eller noe med ledninger på som du setter i der sikringen skal være. er vel best med glødelampe tror jeg. da lyser den sikkert sterkt og prøv å koble av forskjellige til på kretsen til lyset blir svakt/slokner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt for sikringa ryker jo så da finner du jo ikke lett ut hvor feilen er men når du har lyspære så lyser den bare sterkt i stede for å ryke;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel kanskje også være kjekt å se hvilke andre ting den sikringa går til. På Audi 90 er det vel instrumentbelysning, hanskeromsbelysning og skiltlys hvis jeg ikke husker feil. Ganske fort gjort å sjekke om det er noen åpenbare kortslutninger på f.eks skiltlys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved tilfeldighet hørte jeg det "gnistret" bak i bilen når jeg skrudde på lyset etter å ha ryddet opp i alt av ledninger til stereo, og under dash.

Fant ut at det er ledningen til ene skiltlyset som har løsnet (grunnet skiltlysene er rustet i filler) så isolerte begge ledningene, skrudde ut skiltlyset, så får jeg bestille nye i morgen. Det er bokstavelig talt kun rust. Godt å finne feilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var bra:) prøvde du det med lyspæra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det rakk jeg nok ikke. Hehe. Bare satt i ei ny sikring etter å ha rydda i ledningsrotet forran. Og når jeg prøvde da, at jeg tilfeldigvis hørte "kortsluttningslyden" baki bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Gamle skiltlysene er plukket ut, og nye er bestilt, sammen med nye pakninger. Og nye kabelsko skal jeg også få på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.