HASTER: Overhaling av luftdemper Allroad

Anbefalte innlegg

Har fått bekrefta lekkasje på venstre fordemper på min Allroad 2001, og får to valg frå Audi Bergen.

Reperasjonskit til 422 kr eller ny komplett demper til 7000 kr.

 

Det første alternativet er sjølvsagt å foretrekke pga pris.

 

Er det masse arbeid å overhale denne demperen?

 

Trengs det spesialverktøy?

 

Har nokon ei sprengskisse av demperen?

 

Eg skal kjøre 40 mil heim til jul, så det kunne ver greit å hatt bilen i orden før den tid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er prisen om Audi i bergen monterer rep kitet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er prisen om Audi i bergen monterer rep kitet?

 

Det er dessverre ikkje eit alternativ, dei har første ledige time 2. januar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bortsett fra skrue nr. 10 ( den som fester øvre bærearmer til navet ) som noen ganger sitter som om den var sveiset fast, er dette en grei jobb. Luftslangen inn i topp av luftbelgen løsnes på en 10mm skrukobling, en 18mm bolt gjennom fjørbeinet og nedre fremre bærearm løsnes/fjernes og tre 16mm skruer på fjørtårnet ( i motorrommet ) fjernes. Da kan du ta ut fjørbeinet, demontere det og skifte o-ringer.

 

Råder deg til å kjøpe skrue nr 10 ny, slik at du kan voldta den gamle om nødvendig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode greier...

 

Min demper lekker ut fra belgen i nedre kant (der belg-valken går mot den kuleformede delen på støtdemperen)

 

Er belgen trykksatt, eller er den der berre for å hindre at drit kjem til?

 

Min foreløbige plan er å kjøpe både ny demper og rep.sett for å unngå å stå med skjegget i postkassa fredag kveld, og heller levere inn igjen demperen om det viser seg at eg ikkje får bruk for den...

 

Sett stor pris på tilbakemelding

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Belgen er det som erstatter ei vanlig fjør. Belgen er derfor under trykk ja. O-ring for å tette både i topp og bunn. Ved lekasje mister belgen trykk og synker sakte men sikkert ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Belgen er bytta, den var morkna opp i sida.

 

Lekkasjen er tetta, men går seint opp i nivå, om den i heile tatt klare det. Det er tydelig at bilen trivst best inne på ein verkstad, da fungerer nivåreguleringa lant bedre. Frykta for kompressorhavari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.