#1 Skrevet Desember 20, 2007 Bremsene mine var noe merkelige her tidligere i høst. Når jeg bremset roligt opp(har kanskje litt fart, eller renner ned en bakke) så begynner den å hakke og pluselig hugger det til i bremsene rett før bilen stopper opp(har da kanskje 15-30km/t). Har nå byttet fremre bremsene(bremse klosser, skive og caliper)som jeg føler problemet kommer fra, uten at det hjelper. Dvs samme problem forsetter som før. Lyset i dash bordet lyser fremdeles(har byttet nye bremse bak tidligere i år, så det skulle være i orden), som det skule være slitt bremse klosser(alt skal være nytt). Hva kan være galt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 20, 2007 Kan det være at det du merker er abs-en som slår inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 20, 2007 Kan det være at det du merker er abs-en som slår inn?ABS bremsene funker, og dem slår inn når en låser hjulene. Det høres ut som mekanisk og som en fjær spretter(pjong lingnede lyd) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 21, 2007 om det pulser når du bremser og du har nye skiver kan det være skjevt nav..ikke no unormalt på VW/Audi. få den inn på et verksted som kan klokke opp/måle skjevheten i navet ditt. skal ikke så mye til føre du kjenner dette i skiva.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 21, 2007 ABS funker, men det kan være at abs sensor er defekt eller ute av posisjon, hadde samme symptom på min, at abs slo inn rett før bilen nærma seg 0 km\t, dunka litt på den med noe hardt så funka det fint igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 22, 2007 ABS funker, men det kan være at abs sensor er defekt eller ute av posisjon, hadde samme symptom på min, at abs slo inn rett før bilen nærma seg 0 km\t, dunka litt på den med noe hardt så funka det fint igjen.. hmmm, vil dette slå inn på varsel lyse infoen på/i dash bordet? Dette må jeg sjekke opp i 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 22, 2007 Fikk ikke noe indikasjon på bremsefeil, bare irriterte meg over at abs slo inn hele tiden rett før bilen stoppa, akkurat som om det var speilblankt ute.. Snakka med en mekaniker på møller og han mente at abs enheten var defekt, snakka med en annen som sa at det kunne hjelpe å bare "dytte" litt på den.. Har ikke merket noe til det etter dette og det begynner å bli endel mnd siden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 22, 2007 gammel bremsevæske? min golf 2 starta sånn helt plutselig den og.. kunne bremse som vanlig, så hakket det litt i bremsa før den beit SKIKKELIG tak uten at jeg flytta på pedalen! i mitt tilfelle så ser det ut som bremsevæska da denne hadde fler forskjellige konsistenser.. har dog ikke fått fixa den så kan jo ikke helt si om det er dette som er tilfelle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 22, 2007 Fikk ikke noe indikasjon på bremsefeil, bare irriterte meg over at abs slo inn hele tiden rett før bilen stoppa, akkurat som om det var speilblankt ute.. Snakka med en mekaniker på møller og han mente at abs enheten var defekt, snakka med en annen som sa at det kunne hjelpe å bare "dytte" litt på den.. Har ikke merket noe til det etter dette og det begynner å bli endel mnd siden..Stemme det, det er akkuratt slik det føles.Hva er du dytta på da? Selve ABS klossen i motor rommet, eller alle følere med hjulene? Følerene er det ikke en magnetføler, med en el.kontakt med to ledinger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 22, 2007 gammel bremsevæske? min golf 2 starta sånn helt plutselig den og.. kunne bremse som vanlig, så hakket det litt i bremsa før den beit SKIKKELIG tak uten at jeg flytta på pedalen! i mitt tilfelle så ser det ut som bremsevæska da denne hadde fler forskjellige konsistenser.. har dog ikke fått fixa den så kan jo ikke helt si om det er dette som er tilfelle kanskje det da?Har byttet ut bremse væsken til dem fremre hjulene(byttet og calipere framme). Kan lufte bremsene bak og :-) Det er utrolig plagsomt, så jeg vil prøve alt for å få det vekk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 22, 2007 MEN hva om det er selve ABS enheten som er gåen, hva koster den? Og er det enkelt å bytte ut selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 22, 2007 Usikker på hva som er abs sensor\føler ved hjulet, ikke jeg som "delja" løs.. Håper du finner ut av det, var LITT irriterende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 22, 2007 Stemme det, det er akkuratt slik det føles.Hva er du dytta på da? Selve ABS klossen i motor rommet, eller alle følere med hjulene? Følerene er det ikke en magnetføler, med en el.kontakt med to ledinger? Pleier å være ABS sensorene nede i navet/ved hjulene foran som sklir ut. Ofte skjer det ifm.bremseskiveskift eller skift av andre forstillingsdeler som krever at man banker og slår litt. Dette er induktive givere ( magnetfelt mellom rotor/ABS ring på drivleddet og stator/ABS sensoren ) og vil derfor gi feilsignaler om avstand mellom rotor og sensor er for stor. Ved dårlig kontakt på eller defekt ABS styreenhet får du varsellamper i instrumentet pluss en pipelyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 22, 2007 Pleier å være ABS sensorene nede i navet/ved hjulene foran som sklir ut. Ofte skjer det ifm.bremseskiveskift eller skift av andre forstillingsdeler som krever at man banker og slår litt. Dette er induktive givere ( magnetfelt mellom rotor/ABS ring på drivleddet og stator/ABS sensoren ) og vil derfor gi feilsignaler om avstand mellom rotor og sensor er for stor. Ved dårlig kontakt på eller defekt ABS styreenhet får du varsellamper i instrumentet pluss en pipelyd. Ok, vil det lyse for ABS lys, eller dem vanlige bremse lysene(det vanlige lyse for bremsene lyser enda), i FIC? Skal prøve å se på dette i nærmeste tid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 23, 2007 Da min var slik lyste det ingen feillamper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 23, 2007 Da min var slik var det lys (!) i FIS 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 23, 2007 ABS bremsene funker, og dem slår inn når en låser hjulene. Det høres ut som mekanisk og som en fjær spretter(pjong lingnede lyd) Slik lyd kan jo også være et gåent fjærbeinslager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 23, 2007 Slik lyd kan jo også være et gåent fjærbeinslager Hmmm, et lager? På fjær beinet? Hvordan ser man det? Vil denne lyden komme samtidig som bremsene hugger til da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 23, 2007 Ben Øyer, det er helt riktig at ABS kan oppleves slik du beskriver den, og problemet ligger ikke i ABS styreenhet eller i ABS-føler, men i selve ABS-ringen, den er tilsmusset. Rengjør ABS-ringen/kransen og du blir kvitt problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 25, 2008 Ben Øyer, det er helt riktig at ABS kan oppleves slik du beskriver den, og problemet ligger ikke i ABS styreenhet eller i ABS-føler, men i selve ABS-ringen, den er tilsmusset. Rengjør ABS-ringen/kransen og du blir kvitt problemet.har enda ikke fått sett på dette selv, men hadde bilen inne til verksted, og dem fant ikke noe. Dem skulle få tak på et oscilloskop, så da kunne dem finne feilen lettere. Regner med at dem har regning gjort område for smuss og da8når dem ikke finner noe feil). Hvor eksakt ligger selve ABS-ringen? Skal sjekke opp i dette selv. Og hva heter dem ABS følerene(er det det dem heter når jeg skal bestille dem i fra internett i utlandet -- > ABS sensor?)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 25, 2008 Enkel måte å fine ut om ABS'en er problemet: Ta ut sikringen og kjør en prøvetur.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 25, 2008 Enkel måte å fine ut om ABS'en er problemet: Ta ut sikringen og kjør en prøvetur.. Jepp, hadde ikke noe problem da nei. Ikke annet en dårlige bremser og en merkelige bil å bremse farten ned på Får satse på at det er dritt der som sagt over, og eller at dem sensorene er ikke all for dyre :-) Noen som vet om hvor dem selger dem på internett ut i denne hidden verden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 7, 2009 Bremse problemene som jeg hadde tidligere er fikset på, nå er det ingen nykking i bremsene :-) Det var den venstre bakre ABS ringen som sitter på akslingen som var bryt / ødelagt. Den er nå byttet og fikset :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 17, 2009 Hvor mye kostet den delen du bytta? Jeg opplever de samme problemene på min akkurat nå. Ganske plagsomt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 17, 2009 Hvor mye kostet den delen du bytta? Jeg opplever de samme problemene på min akkurat nå.Ganske plagsomt. Vis det er det samme så koster selve delen ca 2500kr + arbeid. Det var den ABS ringen som sitter på selve drivleddet. Men det kan være en av ABS følerene, koster da vel 1800kr +/- noen kroner + arbeid.Det kan enkelt sjekkes om det er den ABS ringen, ta ut føleren og se inn i hullet, se etter sprikker, støv & dritt. Er det sprikk må det byttes. Er det støv og dritt kan du være heldige, spyle med rense stoff og blås rent. MEN vær veldig forsiktige når du tar ut og inn dem følerene, dem tåler VELDIG LITE, og kan føre til enda mer "raske utgifter" om en er uheldige og "knekker" dem. Jeg fikk selv sjekket 3 av 4, den siste satt fast, og det var der den ABS ringen som var gåen. Når verkstedet koblet opp måle utstyr(koblet opp på følerene) så var utslage/målingene fine på den ene halv delen(når en ruller hjulet), og ujevne på den andre delen. Så det var visst ikke så lett å finne ut av det. MEN nå er det fikset hos meg ihvertfall :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...