#1 Skrevet Desember 20, 2007 En arbeidskolega hadde bilen sin inn til regreims-bytte. Dette er en Audi A4 med AHU motor.(90hk) Bilen har gått 112000km. De som byttet reimen ringte han etter dette var gjort, og sa en ventil hadde havarert mens bilen gikk på tomgang etter prøvekjøring. Etter å ha tatt av toppen viser det seg at en ventilløfter er knekt i flere deler, og det har blitt en liten skade på kam og Men selve ventilen var ikke skadd. Firmaet skylder på att dette var en mekanisk feil, og at det ikke har noe med bytte av registerreim å gjøre. Er det noen som har hørt om at sånt har skjedd tidligere på denne typen motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 20, 2007 hmm.. dette høres litt rart ut at det skjedde rett etter regreim bytte da.. men her er mine 3 defekte ventilløfterene, hvordan det har skjedd aner eg ikke, bilen er en 2000 modell passat 3b me 115 PD motor, motorkode atj gått 130000km: siden oljetrykket forsvant når det ble såpass hull, vart lagene til kammen og kammen også skiftet, pluss alle ventilløfterene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 20, 2007 Synes det høres litt rart ut at det skjedde rett etter bytte jeg også. Her er et bilde som viser den. Litt uklart men den er i ganske mange deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2007 Om de har bommet på merkinga på reima så kan det gå slikt. Tvilsomt at det er en mekanisk feil på en bil som akkurat er inn kjørt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2007 Om de har bommet på merkinga på reima så kan det gå slikt. Tvilsomt at det er en mekanisk feil på en bil som akkurat er inn kjørt. Men skulle ikke ventilen vært skjev også da? (evnt kunne verkstedet byttet ventil for å slippe skylden?) Skal ikke beskylde det for noe sånt da. Men tanken har bare slått meg, da jeg har hørt erfaring fra andre med samme firma. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 20, 2007 ventilen burde ta første støyten ja. men kan være løfteren har gitt etter før ventilen ble skjev,, men høres noe rart ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 20, 2007 Men skulle ikke ventilen vært skjev også da? (evnt kunne verkstedet byttet ventil for å slippe skylden?) Skal ikke beskylde det for noe sånt da. Men tanken har bare slått meg, da jeg har hørt erfaring fra andre med samme firma. Er vel ikkje heilt sikkert den vert skjeiv då. Ventilen står beint ned og treffer på flatt stempel. Og da er det det svakeste punktet som ryker. Men kan jo selvfølgelig vere tretthet men da litt løye vist det berre gjelder 1stk. Vist dei har turnet motoren din uten regreim på så kan dei ha skadet ein ventil. Dette kan dei ha gjort ved etr uhell ved foreksempel simmring bytte.. på Veiv aksel eller Kam då desse skruene sitter jo litt. Og vist ikkje mekanikern er Erfaren kan mykje skje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2007 Er vel ikkje heilt sikkert den vert skjeiv då. Ventilen står beint ned og treffer på flatt stempel.Og da er det det svakeste punktet som ryker. Men kan jo selvfølgelig vere tretthet men da litt løye vist det berre gjelder 1stk. Vist dei har turnet motoren din uten regreim på så kan dei ha skadet ein ventil. Dette kan dei ha gjort ved etr uhell ved foreksempel simmring bytte.. på Veiv aksel eller Kam då desse skruene sitter jo litt. Og vist ikkje mekanikern er Erfaren kan mykje skje Er det noe mulighet for å se om det kan være slik det har skjedd da? Regner med det ikke blir noe merker i stempel eller lignede? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 20, 2007 Vil tru ventilen kansje er litt blankere i kantene og burde kansje vert litt spor eller ring i stempele som ofte er litt sotet eller kokset på toppen Har ivertfall sett litt merke tidligere. men dette på biler som har vert i gang da det skjedde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2007 Her er det etter mitt syn to mulige sannsynlige årsaker, og begge beror på dårlig håndtverk: 1. Remma har vært koblet av, og noen har dratt motor på starter. 2. Remma har vært byttet men satt på feil, og forsøkt startet. Slit skjer ikke av seg selv, hvis kammen og veiva er koblet sammen med riktig innstilling på registerremma. Når registerrem ryker på R5 2,5 tdi så blir det berøring mellom enkelte stempler og ventiler. Resultetet varierer, påvirkes av turtall og tilfeldigheter. Eksosventilene bøyes lettere enn innsugsventilene. Det hender ofte at de hydrauliske løfterne blir most, mens vetilene er uten skjevheter eller stuking. Ofte skjer en kombinasjo nav ødelagte løftere og svært lett bøyde ventiler, som det kreves demontering og nøye kontroll for å oppdage skjevheten i. Tillegg: Kom også på at ved oppstart så er det lavt oljetrykk, evt ikke noe i det hele tatt oppe ved løfterne. Ved å dreie på starter med feil innstilling eller uten rem slik at stempel møter ventil vil løfterne lett deformeres når det ikke er noe trykk inni. Når motor er i gang slik at det er høyt trykk i løfteren vil det overføres mer krefter slik at ventil lettere bøyes eller stukes, evt at det blir hakk på øversiden av løfter, evt at kammen knekker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 20, 2007 Okay Toppen er demontert nå. Så han skel vel se litt på den i morgen regner jeg med. Skulle vel også ta med seg toppen ned til Tore på Autotrim i Trondheim for å høre hva han har å si om det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 21, 2007 Idag ble toppen vist på autotrim, og de så det var tydelige tegn på de andre ventilløfterne også på litt brudd. Så de var sikker i sin sak på at motor hadde vært startet eller noe med feil timing. Eier av bilen hadde også sett på motor da han hentet toppen, og det var merker på toppen av to av stemplene som lett kunne se ut som at de hadde berørt ventilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 15, 2008 Firmaet som gjorde bytte vil fortsatt ikke gå med på at de har gjort noen feil. Men på disse bildene vises det i allefall at det er brudd på flere løftere da: Der den knuste løfteren sto. Er dette merker etter ventilene? Og hva er disse delene? Fant de i bunnpannen på bilen: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 15, 2008 Litt vanskelig å se dimensjonen på bildet men det øverste ligner fælt på røret på ei oljedyse til underspylinga på stempelet... Tror ikke ventilene treffer så langt ut på stempelet som på det ene bildet du har merket. Mener de står mer inn mot midten. Virker mer som spor etter utfresingen av stempelet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 10, 2008 Firmaet som gjorde bytte vil fortsatt ikke gå med på at de har gjort noen feil. Er dette merker etter ventilene? Ja, på det øverste bildet viser den venstre pilen merke etter ventil, mens den høyre pilen ikke viser det (i hvertfall ikke synlig på bildet). På det neste bildet er det også pil mot ventilkollisjon. På det øverste bildet har også stempelet til venstre fått en ventil i hodet. Utfresing til ventiler i toppen av stemplene har kun EN etasje, her ser man tydelig at det har oppstått en ny kant ca 1milimeter innenfor den orginale utrfesningen. På enkelte steder ser man også stempel etter rundfresningen på venilens underside. Videre mangler det vanlige sotlaget. Jeg tipper dette har skjedd under oppstart. Hvis det har skjedd under drift så har stemplene lett for å bøye ventilene mer slik at merkene i stemplene blir dypere og skråner innover mot hullet i midten. Når jeg åpner en 2,5 tdi R5 motor som har hatt registerhavari så skifter jeg ut alle stempler med råde som har så store merker som på dette bildet. I mange tilfeller er det ikke nødvendig, men når man har liggende et par ekstra stempler på lur så er det ingen grunn til å ta sjanser: - det kan ha oppstått spenninger eller sprekker i stemplene, som medfører brekkasje ved stor varme/høy belastning. - stemplene kan ha blitt bli deformerte og påvirke kompressjonen - rådene kan ha blitt skjeve (skal som regel mer til, man har opplevd det) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 10, 2008 Hvor stor diameter er det på den fjær-biten du fant i bunnpanna? Har sett ganske mange topper hvor ventiler har butta, og kan bare bekrefte det Steinar sier. Hvis noen påstår at det ikke har blitt timet feil på den motoren, er det et litt i overkant useriøst firma Her må du bare stå på krava dine, dette ser ikke ut som noe du burde belastes for. Edit: Og hvis ventilløfterne hadde vært slitt, hadde dem mest sannsynlig ikke sprekt på den måten helt uten videre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 10, 2008 Bytta faktisk topp på en AHU motor forrige uke med knust løfter.....eneste bruker merka var at den tikka litt før den takka for seg..... noen dårlige mobil bilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 10, 2008 jeg hadde nekta å betale for det de hadde gjort og bynt å true med advokat osv...går da ikke an å betale for elendig arbeid på verksted...merkeverksted? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 10, 2008 Ja, alle steder du har merket med rød pil er det tydelig merker etter at ventiler har kollidert med stemplene.På det øverste bildet har også stempelet til venstre fått en ventil i hodet. Utfresing til ventiler i toppen av stemplene har kun EN etasje, her ser man tydelig at det har oppstått en ny kant ca 1milimeter innenfor den orginale utrfesningen. På enkelte steder ser man også stempel etter rundfresningen på venilens underside. Videre mangler det vanlige sotlaget. Jeg tipper dette har skjedd under oppstart. Hvis det har skjedd under drift så har stemplene lett for å bøye ventilene mer slik at merkene i stemplene blir dypere og skråner innover mot hullet i midten. Når jeg åpner en 2,5 tdi R5 motor som har hatt registerhavari så skifter jeg ut alle stempler med råde som har så store merker som på dette bildet. I mange tilfeller er det ikke nødvendig, men når man har liggende et par ekstra stempler på lur så er det ingen grunn til å ta sjanser: - det kan ha oppstått spenninger eller sprekker i stemplene, som medfører brekkasje ved stor varme/høy belastning. - stemplene kan ha blitt bli deformerte og påvirke kompressjonen - rådene kan ha blitt skjeve (skal som regel mer til, man har opplevd det) Ok. Ble ikke byttet noe stempel eller lignede her da. Ble vel ny topp og ventiler/løftere. Får håpe det går bra med bilen hans nå Hvor stor diameter er det på den fjær-biten du fant i bunnpanna?Har sett ganske mange topper hvor ventiler har butta, og kan bare bekrefte det Steinar sier. Hvis noen påstår at det ikke har blitt timet feil på den motoren, er det et litt i overkant useriøst firma Her må du bare stå på krava dine, dette ser ikke ut som noe du burde belastes for. Edit: Og hvis ventilløfterne hadde vært slitt, hadde dem mest sannsynlig ikke sprekt på den måten helt uten videre... Diameteren var vel ca7-8mm kanskje? Husker ikke helt hvor stor den var. Er en på jobben som sliter med dette. Og han hadde med delene og viste meg bare en dag her. Bytta faktisk topp på en AHU motor forrige uke med knust løfter.....eneste bruker merka var at den tikka litt før den takka for seg.....noen dårlige mobil bilder Var ikke noe ulyd i motor eller noe. Gikk faktisk mye finere og jevnere en min motor som er i boraen min. jeg hadde nekta å betale for det de hadde gjort og bynt å true med advokat osv...går da ikke an å betale for elendig arbeid på verksted...merkeverksted? Han har ikke betalt noe. Og det er ikke merkeverksted nei. Skulle egentlig bare skifte mulitireim på bilen. Men fant ut det kunne skiftes reg.reim samtidig, da uansett mesteparten var demontert. Fikk byttet de defekte delene. Men fikk med papir der det står at det kan være han må betale for dette, om det skulle dukke opp bevis på at det ikke var verkstedets sin feil. Da de skulle sende toppen til sjekk flere steder. Den har som sagt allerede blitt sjekket av Tore "Topp" Østhus på Autotrim i Trondheim, pluss på Sylinderservice, og de sier dette skyldes feil timing. Men verkstedet vill sende til et firma i Oslo også for sjekk. Han måtte også betale full pris for reparasjonen som opprinnelig var avtalt, selv om bilen sto 2 måneder på verksted tror jeg det var. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...