Måletråd, måle klaring på rådelager.

Anbefalte innlegg

Oki, dette er non VAG men Amerikanskt, men uansett så blir jo det samme.

 

Jeg holder på med Vipern min, driver å feilsøker hvorfor jeg har så lav oljetrykk og hvorfor den er så ustabil, eller den er stabil ustabil. Fant litt slitasje på 2 av rådelager, så jeg tror problemet ligger der.

 

Så jeg kjøpte nye rådelager og måletråd og skal måle rådelagerklaringen, rådelager er jo delt i to. Skal man sette måletråd på begge lagerskålene eller skal man bare sette på den ene lagerskålen og stramme til med rett moment?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder med å legge på den ene siden noe som igrunnen sier seg selv.

Hvis det er veldig stort glapp og du ikke får trykt sammen nok må du legge på begge sider men da må du skaffe deg nye lagere alikevel....

 

Men hva er teorien om at dette har noe med oljetrykket å gjøre da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva er teorien om at dette har noe med oljetrykket å gjøre da?

 

Det samme lurer jeg på....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva er teorien om at dette har noe med oljetrykket å gjøre da?

 

Grunnen er enkel, har du for mye klaring mellom lagerskål - veiaksel så vil du få lekasje, og lekasje her gir dårligere oljetrykk. Det samme gjelder hvis du har for mye klaring mellom ramlager - veiaksel så får du lekasje og gir dårligere oljetrykk. Det kalles vel for innvendig lekasje.

 

En av symptomene at det kan være rådelager/ramlager er at du har normal oljetrykk ved kald motor, men synker gradvis når motor blir varm, og det ikke hjelper med oljeskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder med å legge på den ene siden noe som igrunnen sier seg selv.

Hvis det er veldig stort glapp og du ikke får trykt sammen nok må du legge på begge sider men da må du skaffe deg nye lagere alikevel....

 

Og jepp, det var det jeg også konkluderte med, så jeg tok måletråd på kun den ene lagerskålen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt sammengenhengen der, ettersom jeg forstår så er det ikke ekstrem slitasje på lagrene du fant som var slitte. Å det skal ganske stor klaring til for at det skal lekke så mye at trykket synker ved 7 bar. Skyldes det også slitasje vil også trykket være konstant dårlig, ikke være ujevnt.

 

Tror heller jeg ville ha sjekka klaringa i oljepumpa, hvis du ikke allerede har gjort det? Eller, er vel gjerne tørrsump på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt sammengenhengen der, ettersom jeg forstår så er det ikke ekstrem slitasje på lagrene du fant som var slitte. Å det skal ganske stor klaring til for at det skal lekke så mye at trykket synker ved 7 bar. Skyldes det også slitasje vil også trykket være konstant dårlig, ikke være ujevnt.

 

Tror heller jeg ville ha sjekka klaringa i oljepumpa, hvis du ikke allerede har gjort det? Eller, er vel gjerne tørrsump på denne?

 

Ikke tørrsump, og ved slitt pumpe vil du få konstant lav oljetrykk.

 

 

Vel, da bør vel du tenke litt over hvordan ting fungerer og henger sammen.

 

Og ja, på 3 av rådene var lagrene slitte, 2 var veldig slitte mens den tredje var antydning, mens resten av de var bra, så det finnes ikke tvil om at det var her feilen lå. Jeg hadde en liten oppstart istad og oljetrykket var stabilt nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser de lagrene ut som var slitt?

Når de er mye slitt,så vil du vel se merker etter hvor oljen har "sluppet" oppover i sidene på lagerskåla..

Det Kluge sier om at det ikke har en sammenheng er feil..Har vært borti en bil som sliter med det samme problemet,da en G60.Som jeg mener har dårlige lager...Bra trykk ved kald olje,men synker gradvis ved varmere motor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen er enkel, har du for mye klaring mellom lagerskål - veiaksel så vil du få lekasje, og lekasje her gir dårligere oljetrykk. Det samme gjelder hvis du har for mye klaring mellom ramlager - veiaksel så får du lekasje og gir dårligere oljetrykk. Det kalles vel for innvendig lekasje.

 

En av symptomene at det kan være rådelager/ramlager er at du har normal oljetrykk ved kald motor, men synker gradvis når motor blir varm, og det ikke hjelper med oljeskift.

 

Høres fornuftig ut ja, men har vel mye å si på fordelingen av oljekanalene...at de største går langs veiva og ikke i toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke tørrsump, og ved slitt pumpe vil du få konstant lav oljetrykk.

 

 

Vel, da bør vel du tenke litt over hvordan ting fungerer og henger sammen.

 

Og ja, på 3 av rådene var lagrene slitte, 2 var veldig slitte mens den tredje var antydning, mens resten av de var bra, så det finnes ikke tvil om at det var her feilen lå. Jeg hadde en liten oppstart istad og oljetrykket var stabilt nå.

 

Beklager, leste litt feil. Forstod det som om at oljetrykket varierte når motoren var varm. selfølgelig "tetter" oljen jo kaldere den er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeviskositeten vil også selvsagt ha noe å si i oljepumpa. Blir den tynn og pumpa er slit så lekker oljen tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.