Grei aks: Top Fuel Dragster

Anbefalte innlegg

Ja, det er strengt tatt bare "PANG", så ferdig... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0-100 på 0,5-0,6 sek funker det ja:) i tillegg så er det rundt 179db lydtrykk ved starten så det er litt av en opplevelse. Hvis du aldri har sett sånt live vil jeg anbefale deg å dra på gardemoen til neste år.. Er helt rått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0-100 på 0,5-0,6 sek funker

 

DET river skinnet av pølsa!!: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par andre fakta som imponerer meg ang Top Fuel:

 

0-100 er en ting. De gjør unna 0-500 på 5 sek: rock :

(Edit: Urs Erbacher kjørte på 4.74sek med 514km/t slutthastighet under dragchallenge 2006 på Gardemoen)

 

Kan også nevnes at det går med ca 50L suppe på et 5 sek drag og at fuel røret fra tanken til pumpa er på 2" : rock :

 

Må oppleves!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par andre fakta som imponerer meg ang Top Fuel:

 

0-100 er en ting. De gjør unna 0-500 på 5 sek: rock :

(Edit: Urs Erbacher kjørte på 4.74sek med 514km/t slutthastighet under dragchallenge 2006 på Gardemoen)

 

Kan også nevnes at det går med ca 50L suppe på et 5 sek drag og at fuel røret fra tanken til pumpa er på 2" : rock :

 

Må oppleves!

 

Er dette rått eller er det egentlig galskap..? : klø :: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også litt imponerandest at det er så store G-krefter i gang at hjertet på sjåføren stopper de to første sekundene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å oppleve en Top fuel på nært hold er noe av det sykeste som finnes!!!! Man kjenner trykket i brystkassa når dragstern tar av fra starten : eek :

 

EDIT: I Usa i 2005 tok jeg en "ride" som var en dragster som var operert med trykkluft. Den gikk fra 0-100 miles på godt under 2 sekund. Husker ikke helt men tror det skulle tilsvare en dragster på cirka 2000 hk eller noe slikt. Fy flate det sparka godt når den tok løs........http://www.g-forceamusement.com/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også litt imponerandest at det er så store G-krefter i gang at hjertet på sjåføren stopper de to første sekundene.

 

Dette tviler jeg veldig på - kilder?

 

 

Synet er visst en av tingene de sliter en del med, men det er ikke først og fremst pga. aksellerasjonen, men når det oppstår dekkvibrasjoner (Tyre Shake)

 

Shumacher har forresten kjørt 4.428 og 541 km/t (ikke på samme drag) - ekstremt!

 

 

Kan ellers anbefale en tur til Mantorp og Veidec Festival 2008 - ser ikke for meg at det blir særlig med Top Fuel på Gardermoen i 2008, dessverre (men man kan jo håpe det blir litt oppvisningskjøring fra RFM)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å oppleve en Top fuel på nært hold er noe av det sykeste som finnes!!!! Man kjenner trykket i brystkassa når dragstern tar av fra starten : eek :

 

EDIT: I Usa i 2005 tok jeg en "ride" som var en dragster som var operert med trykkluft. Den gikk fra 0-100 miles på godt under 2 sekund. Husker ikke helt men tror det skulle tilsvare en dragster på cirka 2000 hk eller noe slikt. Fy flate det sparka godt når den tok løs........http://www.g-forceamusement.com/

 

 

http://www.orlando-florida.net/attractions/gforcedragracing.htm

 

Her er en film også pål :) har prøvd den noen ganger og er rimelig rått når det tar av.. Men vil si at sky coasteren ved siden av var HAKKET heftigere.. litt redd kan man si: eek :

 

http://www.skycoaster.cc/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.orlando-florida.net/attractions/gforcedragracing.htm

 

Her er en film også pål :) har prøvd den noen ganger og er rimelig rått når det tar av.. Men vil si at sky coasteren ved siden av var HAKKET heftigere.. litt redd kan man si: eek :

 

http://www.skycoaster.cc/

Skycoasteren var ganske så heftig.....følte man aldri ble ferdig med å bli trekt bak/opp jo : rolleyes Fritt fall den første tiden etter man rykte i utløsern var HEFTIG!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også så mye suppe og høy komp i sylinderen at det akkurat ikke er hydrolock idét det tenner, så de kompressorne får kjørt seg! :D Etter 4-5 drag _må_ råder byttes pga. at de er deformert.. I tillegg er det ennå høyere stempelhastighet enn på F1-motorer, selv med bøtteliknende sylindre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også så mye suppe og høy komp i sylinderen at det akkurat ikke er hydrolock idét det tenner, så de kompressorne får kjørt seg!

 

Er vel slik at om de ikke får start på 'første forsøk' så må de turne motoren bakover for å tømme sylinderene for fuel, ja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorene har jo "kun" to ventler pr sylinder og støtstenger også.....stod å så på et Dansk team demontere en slik motor på Gardermoen i 2005. Dæven det gikk fort gitt : eek : Hver enkelt mekaniker visste akkurat hva han skulle gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik toppfuel dragster henter nesten 1 tonns marktrykk med å ha eksosen vendende oppover! Det er mye det!!: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så en tråd på zatzy forumet i fjord. En som bygde en topfuel dragster. Når bakhjula var der fremhjula sto hadde bilen ca 100 km/t Det kaller jeg aks:D

Tennpluggene er brent opp etter halvent drag. etter det er det så varmt at det tenner uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et bildet jeg tok på Gardermoen i sommer - det viser litt av 'trøkket' (fotografene nede ved railen er opptatt av helt andre ting enn kamera :)

 

DSC_4605.jpg

 

Og noen bilder av noe som er like heftig som Top Fuel:

 

DSC_4643.jpg

 

DSC_4627.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også så mye suppe og høy komp i sylinderen at det akkurat ikke er hydrolock idét det tenner, så de kompressorne får kjørt seg! :D Etter 4-5 drag _må_ råder byttes pga. at de er deformert.. I tillegg er det ennå høyere stempelhastighet enn på F1-motorer, selv med bøtteliknende sylindre!

 

Nesten like himmelsk stempelhastighet som om du bygger femmer turbo-motor med diesel-veiv.. : rolleyes

 

100 mm i slag og 7000-8000 o/min er sinnsykt.. : rolleyes Stakkars krysspinner og råder (ja + det andre oxo da..) : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser litt grom ut denne motoren!: smil : 7500-8000HP!: eek :

112_0502_numbers05_z.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var innom en bekjent som driver med funny-car og så på doningen. 'Hmm.. Har dere kjøling kun i form av en dunke med vann?' sa jeg litt for spøk (og litt usikkerhet..)og pekte på et tykt rør som kom ut av en beholder på 20-30 liter. 'Nei, det er bensinslangen..' :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.