Nye retningslinjer for min. bakkeklaring vedrørende senking av kjøretøy

Anbefalte innlegg

Snakket med teknisk hos Statens Vegvesen i dag angående bakkeklaring ved senking av bil. Han kunne fortelle meg at i går, 20.12.07 mottok de nye retningslinjer fra SFOOR (Statens vegvesens Spesialistgruppe For Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy) angående senking av kjøretøy. De nye retningslinjene er de samme som TUV i Tyskland: (jeg har ikke lest skrivet selv, og har kun blitt forklart per tlf, så det kan være rom for feilinformasjon)

 

Ved senking av kjøretøy skal kjøretøyet kunne passere et "hinder" eller ujevn vei på 8 cm bredde og 11 cm høyde. Altså en fartshump om man vil, på bilens bredde x 8cm x 11 cm.

 

Dette betyr i praksis at bilen kan være så lav den bare vil i mellom hjulene foran og mellom hjulene bak. fordi hjulene da "løfter" bilen over hinderet. Dette gjør jo livet litt lettere for de som har problematisk lave traverser osv. Selvfølgelig betyr dette også at alle biler, uansett type senkesett må ha 11 cm bakkeklaring alle andre steder.

 

Det er jo kansje ikke de beste nyheter for de som vil ha sideskjørter som slikker asfalten, derimot kansje gode nyheter for de som vil ha lave old skool einsere osv...?

 

Jeg spurte også om det gikk å få dette tilsendt svart på hvitt, men det gjorde det ikke. Derimot, om den lokale kontrollhallen ikke visste om, eller stiller seg vrang til dette så skulle man henvise til dette skrivet fra SFOOR datert 20.12.2007

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm høyde? det høres jo mye ut? blir vel ikke mye senk da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm høyde? det høres jo mye ut? blir vel ikke mye senk da.

 

Husk også at før var det 11 cm høyde på laveste punkt, nå er det rom for at bilen kan være så lav som overhode mulig noen steder under bilen.

 

Og når jeg skal inn og godkjenne bilen dukker jeg selvsagt ikke opp med skamlav plastikk.

 

Min golf 2 er for eks senket ganske mye, ikke fullt så mye som jeg har planer om, men jeg vil nok få den godkjent lavere enn jeg ville gjort før.

 

Den er nå, på laveste punkt 8,5 cm fra bakke til travers, dette betyr for meg at jeg slipper å heve bilen hele 2,5 cm for å få den godkjent, jeg skal faktisk se på muligheten for å få den enda lavere før godkjenning.

 

Her er bilen slik den er nå:

 

Diversebilder16v079.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om du har tolket dette feil ?

 

Bilens bredde , 11 cm høy og 8 cm lang ( i kjørerettning ) tror jeg ikke jeg greier med min bil nå.

 

Det vil jo si at du må ha minst 11 cm bakkeklaring under hele bilen.

 

Det blir jo nå umulig å senke en bil ?

 

Edit : bilen over kommer jo aldri over en hindring som beskrevet feks.

 

Dette blir jo som å kjøre over en 2x4 plank som ligger på høykant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg glemte forresten at som før så skal hjulene ikke subbe noen steder ved godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om du har tolket dette feil ?

 

Bilens bredde , 11 cm høy og 8 cm lang ( i kjørerettning ) tror jeg ikke jeg greier med min bil nå.

 

Det vil jo si at du må ha minst 11 cm bakkeklaring under hele bilen.

 

Det blir jo nå umulig å senke en bil ?

 

Se på det som en fartshump eller en lang trebjelke som ligger på TVERS av kjøreretningen.

 

Jeg sier ikke at dette er en optimal forbedring i regelverket, men det er i hvertfall en forbedring i riktig retning. Før var det jo som sagt 11 cm under HELE bilen.

 

Lurer man på noe er det jo bare å ringe teknisk selv og spørre om de nye retningslinjene SFOOR kom med den 20.12.07

 

Og for all del, om jeg har tatt feil noen steder, så er det bare å korrigere meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men forskjellen på laveste punkt ved travers og kanalene er vel ikke så mye ? Ivertfall ikke på nyere biler ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men forskjellen på laveste punkt ved travers og kanalene er vel ikke så mye ? Ivertfall ikke på nyere biler ?

 

Det er godt mulig. Men dette hjelper ihvertfall noen, mens andre har det kansje ikke forandret seg i det hele tatt.

 

Og den gode gamle metoden fungerer jo selvsagt som før: Godkjenne bilen og en halvtime seinere så har man skrudd bilen ned til ønsket nivå.

 

Ett tips er jo å finne seg en kloss på 11 cm og sjekke bilen, 11 cm er ikke så mye som det høres ut for når det gjelder normalt senkede biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit : bilen over kommer jo aldri over en hindring som beskrevet feks.

 

Dette blir jo som å kjøre over en 2x4 plank som ligger på høykant

 

Den kommer over uten plastleppa, og ingen har vel krevd at den skal stå på ved godkjenning;);)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men man må uansett ha 11 cm opp til laveste punkt, ellers kommer man jo ikke over denne hindringa.. da blir man stående og vippe på den i stedet ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mellom hjulene på samme aksling - da løftes bilen opp og over hindringen ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som blir sagt her er sannhet med modifikasjoner, siden det er som oftest er begrensninger i TÜV papirene som følger med justerbare senkesett...det som er vanlig at en skal ha et minimumsmål på gjengene på fjærbeina samt et minimumsmål fra senter felg til topp hjulbue....

 

så en kan egentlig ikke senke mer enn det som senkesettet du monterer tillater i papira

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kommer over uten plastleppa, og ingen har vel krevd at den skal stå på ved godkjenning;);)

 

Den kommer over med plastleppa på også ;) må bare regne med at den mangler noen bolter til frontplaten: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S

Jeg sier ikke at dette er en optimal forbedring i regelverket, men det er i hvertfall en forbedring i riktig retning. Før var det jo som sagt 11 cm under HELE bilen.

Jeg var å godkjente senk helt i begynnelsen av desember. Og da fikk jeg med papir som viste hva det ble stillt krav til ved godkjenning. Og det var 8 cm klaring til laveste faste punkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som blir sagt her er sannhet med modifikasjoner, siden det er som oftest er begrensninger i TÜV papirene som følger med justerbare senkesett...det som er vanlig at en skal ha et minimumsmål på gjengene på fjærbeina samt et minimumsmål fra senter felg til topp hjulbue....

 

så en kan egentlig ikke senke mer enn det som senkesettet du monterer tillater i papira

 

biltilsynet i Drøbak syntes det letteste var å måle senter felg til topp hjulbue, da gjengene var igjenn grodd med møkk;)

 

De var veldig nøye med å fortelle meg at det å senke bilen ytterligere etter å ha fått det godkjent ikke var så populært. hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finnes biler som har under 5 cm bakkeklaring org. hva med de???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finnes biler som har under 5 cm bakkeklaring org. hva med de???

 

Nevn noen! 5cm er ganske mye mindre enn du tror!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er bakkeklaringen på f.eks ferrari enzo og køenigsegg ccx? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge bilene du nevner der har mulighet for å løfte fronten på bilen hydraulisk når de kommer til en fartsdump osv.. Og de har høyere klaring enn 5cm originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å illustrere hvor lavt 5 cm er, så kan jeg si at front leppa er rett under 5 cm ca 4,7-8 cm:

DSC001511.jpg

 

Men, for all del, det kan være det finnes lavere gateregistrerte biler. Men dette gir vertfall en indikasjon på hvor lavt 5 cm er......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var å godkjente senk helt i begynnelsen av desember. Og da fikk jeg med papir som viste hva det ble stillt krav til ved godkjenning. Og det var 8 cm klaring til laveste faste punkt.

 

Jeg har selv hørt snakk om en 8 cm regel for senkesett med doble fjører (altså spennfjører og fjører)

Men jeg har ikke fått bekreftet dette fra noe hold.

 

Så om du har et papir på dette tar jeg gjerne en kopi!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm for kaross/hjuloppheng.

8cm for deler som gir etter, type eksos.....

Slik har det vært i Tyskland i maaange år. Det dem i de seinere år henger seg opp i er at hovedlysene er mer enn 50cm fra bakken, mine er 44 cm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm for kaross/hjuloppheng.

8cm for deler som gir etter, type eksos.....

Slik har det vært i Tyskland i maaange år. Det dem i de seinere år henger seg opp i er at hovedlysene er mer enn 50cm fra bakken, mine er 44 cm.

 

Hvor måler man til lyktene da? Fra bakken til bunnen av lyktene? Midt på lyktene, eller til toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor måler man til lyktene da? Fra bakken til bunnen av lyktene? Midt på lyktene, eller til toppen?

 

De måler fra nederste punkt på reflektorene. Dette gjelder dog for biler første gang registrert etter 1/1-88. Det er derfor det plutselig ble et marked for feite 14" hjul og Steffan fikk et forretningsgrunnlag i sin tid.

 

De berømmelige 11cm markfrigang er bare en rettesnor og ikke et absolutt mål. Men dessverre er det altfor mange sykelig tjenestekåte politifolk der nede som står i nærheten av treffplasser med den berømmelige 11cm planken. Begge gangene jeg har vært i Luckau har de stått på den siste tilførselsveien før hovedinnkjøringa. Har alltid sluppet unna, siden jeg er utlending (og plutselig snakker rimelig dårlig tysk;)). De mer uheldige innfødte får bilen beslaglagt og inntauet til teknisk kontroll: mad :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.