#1 Skrevet Desember 21, 2007 hei skal skifte batteri i a6 nå har noe anleg i den. noen prater på og hadle gele-batterier. skal kune spille musik noe lenger da uten noe problem med og starte. noen som har dette? hva vil folk anbefale?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 21, 2007 Gel batterier er ikke egnet som startbatteri. Du mener kanskje "tørr batteri" av AGM typen, f.eks. Exide/Sønnak Maxxima eller Optima. Jeg anbefaler begge. Velg den du får til best pris... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 21, 2007 ikke egnet som startbatteri med korslutningsstrøm på 2500A?! venligst begrunn edit: exide er vel ikke tørrbatteri da det er overflow port på mitt iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 21, 2007 så optima red top er ikke et startbatteri . hmmmm hadde ingen problemer med det jeg. http://europe.optimabatteries.com/publish/optima/europe/Optima_Sweeden/config/product_info/automotive/starter.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 21, 2007 er vel bak mål å si at gelébat. ikke er egnet som start bat. uansett vil du ikke kunne spille musikk lenger, heller motsatt da mange gelébat. har lavere Ah antall enn det "vanlige" bateriet de er beregnet for å erstatte. Ref: Apollo bla. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 22, 2007 mruker maxima i min bil, det med sentrerte poler, dette passer rett inn i a3/s3 bare bøyer ene tilkoblinen på den sikringsboksen som sitter på bateriet. dette går kanskje på a6 også, noen som kan bekrefte dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 22, 2007 er vel bak mål å si at gelébat. ikke er egnet som start bat. uansett vil du ikke kunne spille musikk lenger, heller motsatt da mange gelébat. har lavere Ah antall enn det "vanlige" bateriet de er beregnet for å erstatte. Ref: Apollo bla. De batteriene du refererer til er ikke GEL batterier men AGM rekombinasjonsbatteri. GEL batteri er ikke det beste valget som startbatteri. Mange bruker betegnelsen "GEL-batteri" om alle "tørrbatteri" selv om det er helt bak mål. Les litt om batterier før du kommer med feilaktige uttalelser AGM batterier har vanligvis høy startstrøm men et lavt Ah tall og er lite egnet til "å spille musikk lenge". GEL batterier har høyere indre motstand med lave startstrøm og høyere Ah tall, mao godt egnet til "å spille musikk lenge" men ikke det beste valget som startbatteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 22, 2007 så optima red top er ikke et startbatteri . hmmmm hadde ingen problemer med det jeg. http://europe.optimabatteries.com/publish/optima/europe/Optima_Sweeden/config/product_info/automotive/starter.html OPTIMA RED TOP er et startbatteri men det er ikke et GEL batteri. Det er et AGM rekombinasjonsbatteri. Les fra importøren http://www.gylling.no sin nettside: "Mange lag med tettpakkede blyplater kombinert med lettflytende batterisyre (ikke gelè) gjør at batteriet lett opptar og avgir energi." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 22, 2007 mruker maxima i min bil, det med sentrerte poler, dette passer rett inn i a3/s3 bare bøyer ene tilkoblinen på den sikringsboksen som sitter på bateriet.dette går kanskje på a6 også, noen som kan bekrefte dette? Jeg bruker et Exide/sønnak Maxxima 900 på min S6. Passer fint der orginalbatteriet er (under baksetet). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 22, 2007 ikke egnet som startbatteri med korslutningsstrøm på 2500A?! venligst begrunn edit: exide er vel ikke tørrbatteri da det er overflow port på mitt iallefall Nå vet jeg ikke hvilket batteriet du henviser til, men både Optima og Maxxima er AGM batteri. Exide/Sønnak lager/leverer alle mulige typer batterier inkludert AGM (Maxxima) og GEL batterier. Begge disse batteritypene er helt lukket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 22, 2007 ja da så ble da litt kloker. likeste vis man skal spill lit musikk er og ha to batteri da og sette inne en strøm stopper fra dynanmon så strømen bare kan gå den ene veien og ikke mot det andre batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 22, 2007 Vanligvis skal man bare parallellkoble helt like batterier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 22, 2007 Er en sånn du trenger: http://www.bcae1.com/battiso.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 22, 2007 Ser nå at importøren av Apollo som jeg refererte til har endret benevning fra GEL som det var omtalt som fra før til nettopp AGM. My bad... Det exide bateriet som jeg nevnte er en tung grå sak på 77 eller 72Ah som kom med noen blåe pol-deksel, ca veil.pris var 1400 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 23, 2007 Vanligvis skal man bare parallellkoble helt like batterier. gjør du det så bruker du strøm fra begge da. så da tømmer du begge batterien men vis man gjør som han under inn lege dit sier så tømer man bare stero batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 23, 2007 Er en sånn du trenger: http://www.bcae1.com/battiso.htm noen som vet hvor mye en sån koster da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 23, 2007 gjør du det så bruker du strøm fra begge da. så da tømmer du begge batterien men vis man gjør som han under inn lege dit sier så tømer man bare stero batteriet. Ja det er klart, men i teorien kan man spille musikk dobbelt så lenge før man får problemer med å starte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 24, 2007 bruker exide maxxima og selv når jeg har vært ute og reist, og bilen har stått i 1mnd+ fyrer det batteriet i gang starteren som en rakett. Utrolig forskjell fra det gamle batteriet som stod i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 6, 2010 Hva er egentlig forskjellen på Optima, Stinger og Apollo? Sånn etter hva jeg kan se, er det Optima som er billigst, og i tillegg veier lite og lett å plassere. Stinger og Apollo er store batterier som veier endel, men sannsynligvis også kan levere mer over lenger tid enn de andre. Apollo har desidert høyest startstrøm på over 1500 ampere, men er også det dyreste batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 6, 2010 noen som vet hvor mye en sån koster da? http://seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/bep-batteri-isolator-p-1020 Event. ebay 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 6, 2010 Har et 65amp BIltema batteri, har ikke hatt noen problemer med å fyre opp ADR motoren i vinter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 7, 2010 Det er ganske naivt å se på et Ah-tall og tro at det er den eneste faktoren som spiller inn. Spenningskruven på et batteri som Odyssey PC1700 er HELT annerledes enn et vanlig batteri. Det spiller ingen rolle hvor mye energi et batteri kan holde på så lenge energien ikke holder høy nok spenning til å forsyne enhetene dine. For å bare forklare kort hva som skjer, så synker spenningen til under 12v vesentlig raskere på et vanlig batteri. Du har masse energi igjen, men energien kan ikke bli benyttet. Et standard batteri tar også skade av å bli ladet helt opp, tømt fullstending og så ladet helt opp. Et AGM-batteri har fulle ladesykluser hvor den gir ut så godt som all energien på en konstant spenning på rundt 12,5v og beholder kortslutningsstrømmen selv under store belastninger og med lite energi igjen i batteriet. I praksis kan du starte bilen uten problemer med en agm-batteri med 10% energi igjen, noe du kan drite i med et kalsium/kalsium-batteri. Utifra det kan du gjerne si at et ordentlig agm-batteri har 62Ah, men et 'opplevd Ah-tall' som tilsvarer 150-200Ah. Det er bare å google spenningskurver og kortslutningsstrøm-kurver på forskjellige temperaturer for å veldig enkelt se hvor vidt forskjellig disse batteritypene fungerer. Jeg har selv Odyssey PC1700, og det tok dessverre akkurat kvelden.. men heldigvis er det internasjonal garanti på dem. Var veldig fornøyd med det mens jeg hadde det, bilen startet mye lettere, et par-tre harde omdreininger på starteren i 20 blå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 8, 2010 Det er ganske naivt å se på et Ah-tall og tro at det er den eneste faktoren som spiller inn.Spenningskruven på et batteri som Odyssey PC1700 er HELT annerledes enn et vanlig batteri. Det spiller ingen rolle hvor mye energi et batteri kan holde på så lenge energien ikke holder høy nok spenning til å forsyne enhetene dine. For å bare forklare kort hva som skjer, så synker spenningen til under 12v vesentlig raskere på et vanlig batteri. Du har masse energi igjen, men energien kan ikke bli benyttet. Et standard batteri tar også skade av å bli ladet helt opp, tømt fullstending og så ladet helt opp. Et AGM-batteri har fulle ladesykluser hvor den gir ut så godt som all energien på en konstant spenning på rundt 12,5v og beholder kortslutningsstrømmen selv under store belastninger og med lite energi igjen i batteriet. I praksis kan du starte bilen uten problemer med en agm-batteri med 10% energi igjen, noe du kan drite i med et kalsium/kalsium-batteri. Utifra det kan du gjerne si at et ordentlig agm-batteri har 62Ah, men et 'opplevd Ah-tall' som tilsvarer 150-200Ah. Det er bare å google spenningskurver og kortslutningsstrøm-kurver på forskjellige temperaturer for å veldig enkelt se hvor vidt forskjellig disse batteritypene fungerer. Jeg har selv Odyssey PC1700, og det tok dessverre akkurat kvelden.. men heldigvis er det internasjonal garanti på dem. Var veldig fornøyd med det mens jeg hadde det, bilen startet mye lettere, et par-tre harde omdreininger på starteren i 20 blå. Du vet ikke noe om Stinger, Apollo eller Optima gul da? Optima hadde vært det greieste, veldig enkle å plassere, særlig hvis det skal på en alternativ plassering i bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 10, 2010 Stinger og Apollo er i en litt annen klasse enn Optima. Optima er bra om man skal ha et startbatteri, mens Stinger er regnet som ledende innen bilsterobatterier. Apollo er bra kvalitet for en ganske ok pris! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...