Trenger gode forslag om kobling av vannvarmer glødepluggene på en 1.9 TDI

Anbefalte innlegg

har en Golf 2 fra 1986 som har vært så heldig å arve en tdi motor fra 1999, men selv om bilen går frykkelig bra, så sliter jeg med varme i denne kalde årstid, noe som er dumt da dette er vinterbilen min he he .

Såp jeg skulle hatt gang på de tre glødepluggene somm sitter i bak kant av toppen, da helst uten å legge bryter inn i kupeen.

Ser for meg noe termostat greier, den giveren som går til tempmåler har 2 utganger men den som går til gløde releet gir ikke nok motstand til å få et rele til å slå inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gamle trikset med papp foran radiatoren er faktisk ikke så dumt som det høres ut.. ;) Selv om termostaten er i orden så kjølevæsken ikke sirkulerer gjennom radiatoren vil det hjelpe å dekke deler av den med papp siden det blir mindre fartsvind i motorrommet som kjøler motoren direkte.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er redd at papp forran radiatoren vil gjøre at bilen blir tint opp 100 meter tidligere, problemet er at TDI motorene er så effektive at de avgir nesten ikke varme å derfor trenger de elektrisk oppvarming av vannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg vet, er bare personlig erfaring med TDI-motor at det funker med papp. Hadde det før, og jeg så på voltmeteret at den elektriske oppvarmingen av kjølevæsken kuttet etter noen få minutter selv når det var skikkelig kaldt, så den er tydeligvis ikke i drift så lenge..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok får teste det , men kan jo ikke blokkere forran IC uansett, fikk en ide om å rane en ødelagt varmeovn for termostaten, å vulke den inntil slangen som går inn til varmeapparatet. å la den styre relet. noen som kar bedre forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

defa / webasto :D:D

 

slange varmer fra defa er veg greit?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som om dere som svarer her ikke helt har skjønt hva det jeg ønsker å få til, det er å få de orginale glødepluggene til å virke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle vel kunne gå med ein Tempgiver alla den som kobler inn kjøleVifta. Koble den mot styre strømen på eit rele som da vert innkoblet til drifts temp er oppnådd.

Men tempgiver må vel kansje virke motsatt av den som styrer vifta da eg rekner med den kortsluter kretsen når den når maks temp. Du skulle hatt ein som bryter kretsen når driftstemp er oppnådd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må berre bruke tenke boksen litt:) og det er det litt forseint for nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.