Moment på topplokksbolter Golf 1,6 td 1989

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Har kjøpt en gammel (1989) Golf 1,6 turbodiesel med 225 000 på telleren. Bilen virker meget bra men det forsvinner bittelitt kjølevann hele tiden. Jeg synes det ryker litt for mye hvitt (damp) fra eksosrøret i kulde så derfor vil jeg bytte toppakningen. Mulig det er noe mer alvorlig men jeg får prøve dette først. Får håpe det ikke er sprekk i topplokket eller no annet sted. Kan ikke se at det drypper ut noe sted.

Noen som vet tiltrekkingsmomentet på topplokksboltene på en 1,6 turbodiesel?

Eller noen som har opplevd det samme og har noen andre tips?

På forhånd takk!

Erlend Hammern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kanskje sånn. Lettere å se..

golf12.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følg pakningsfabrikkantens spesifikasjoner. Pleier å ligge et hiddenblad sammen med pakningen når du kjøper en skikkelig pakning av uorginal type.

Den gang denne bilen var ny var det trolig tradisjonell toppakning montert. Da var momentene som nevnt over korrekte. Men dersom du kjøper dagens stålpakninger skal de som regel ikke ettertrekkes etter varmkjøring, kun 40-60 nm + 180gr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Dette var jo sannelig en hel seremoni! Har kjøpt pakning fra NBS og den var ikke engang pakket inn og heller ingen bruksanvisning. Jeg kjøpte flere deler samtidig så den lå mot kanten i eska adskilt fra de andre delene med bobleplast og papp. Pakningen ser grei ut den men ingen monteringsanvisning. Jobba mye med bil en gang i verden så ei toppakning må jeg vel fortsatt greie å skifte selv om jeg ikke har vært borti slike seremonier før. :-)

Tusen takk for god informasjon og ha ei fortsatt God Jul!

Mvh Erlend Hammern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk metall toppakning hvis du skal kjøre endel høyere ladetrykk! Tror muligens pakning fra 1.9TD også passer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he. Neida, ladetrykket får være som det er på sparebøssa, det kan vel alikevel hende at lokket sprekker så dette får bare være slik men takk for rådet.

Huffameg: Det lå jo ei beskrivelse med pakninga her jo!! Kanskje jeg er såpass blind at jeg skal få noen andre til å skifte både toppakninga og registeret. He he.

Huf huff. Skjerpings.:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TOPPLOKK ØNSKES til VW 1,6 td

Ja ja så var vi her igjen da.

Det skulle ikke tilfeldigvis være noen her som har et topplokk som passer til en Golf 1,6 td 1989????

Lokket er sprukket i alle bauer og kanter, mellom ventilene på ale sylindrene, fra eksos og ut til herdestykket rundt dysene på sylinder 2 og 3 pluss noen småsprekker i herdestykkene rundt 2-3 av dysene, skulle trudd at dette topplokket har vært rødglødende og sjokkavkjølt med vann.? Jeg forstår det ikke helt da den drar utrolig godt i bakkene, synes ikke det ser ut som om stempekringene har tatt noen skade. Selve blokka ser uforskammet bra ut, ingen slitekant bare ltt sot, kan fortsatt se sporene etter krysshoninga etter 225 000 km.

Om noen har et lokk å selge så må det selvfølgelig være fritt for sprekker for at det skal være av interesse.

Tips mottas med takk.

Mvh Erlend.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moment på topplokksbolter er at du strammer helt til det begynner å gå lett, så halv tilbake.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.