Rar oppførsel på 1.6 A4!!

Anbefalte innlegg

God Jul folkens: vinke :

 

Har fått en ny bruksbil i hus, en 96 A4 1.6 Sedan. Motoren har noen rare særtrekk som kanskje andre her i klubben har opplevd på tilsvarende maskiner.

 

1. Nesten hver gang jeg starter den så kubber den med engang, den starter fint og i det den skal legge seg på stabil tomgang kubber den bare. Dette gjelder både på helt kald, mellomvarm og helt varm maskin. Hvis jeg gir den litt gass i det den starter og ruser litt noen sekunder legger den seg på tomgang uten å kubbe.

 

2. En annen ting er at den jokker litt rundt tomgangsturtall hvis jeg kjører og slipper gassen ned på tomgang, eller bare ruser den litt når du står i ro. Den spretter noen ganger fra ca 800-1200 o/min før den stabiliserer seg.

 

3. Hvis jeg kjører av gårde i et gir under ca 2000 o/min og gir pådrag nøkker den, akkurat som den kobler ut et par sylindre.. Girer ned og får den over 2000 så drar den fint. Pluggkabler har jeg en følelse av...!!

 

Noen gode juletips for denne bilen: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM kan være med på å kødde til turtallet på tomgang. samt nøkking på ved pådrag. prøv og koble denne ut å se om bilen mister effekt, gjør den ikke det er den nok gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt ca samme prob selv, byttet LMM og renset gasspjeldet. Min funker som gull!

Prøv å koble ut LMMc som stian over her sier. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, kan teste litt rundt det... Men tror egentlig ikke den er gåen, for bilen går mye bedre enn det jeg hadde trodd en 1.6 skulle gjøre, hehe!!! Men det høres ut som den ikke går på alle sylindre, rister og går som en traktor liksom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager om jeg stjeler tråden din, men jeg har lignendes problemer.

 

Har en 1.6 A4 som er utrolig tam! Prøvde å nappe ut LMM, uten at noe spesielt skjedde. Like lite drag som alltid.

 

Kan det tyde på at LMM er gåen?

 

Har også et problem med at turtallet synker helt ned til 500-600 et lite øyeblikk etter at jeg slipper gassen. Stabiliserer seg fint på 900 etterpå, men det er utrolig irriterendes!

 

Hva kan dette skyldes?

 

Får også nykking ved pådrag en gang iblandt, men dette skjer veldig sjeldent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2. En annen ting er at den jokker litt rundt tomgangsturtall hvis jeg kjører og slipper gassen ned på tomgang, eller bare ruser den litt når du står i ro. Den spretter noen ganger fra ca 800-1200 o/min før den stabiliserer seg.

 

3. Hvis jeg kjører av gårde i et gir under ca 2000 o/min og gir pådrag nøkker den, akkurat som den kobler ut et par sylindre.. Girer ned og får den over 2000 så drar den fint. Pluggkabler har jeg en følelse av...!!

 

hadde en bil som oppførte seg akkurat sånn. bytta likegreit rotor fordelerlokk og pluggkabler, og da gikk den fint igjen. den stoppa tom ofte inn i veikryss ogsånn da man klutsjer og slipper gassen. dette var en mitsubishi 1.8i

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet pluggkabler nå ,men bare testet litt rundt i nabolaget da det ikke er skilt på den enda.. Men ser meget bra ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det kan være multifunksjon tmpgiveren som holder litt helvete med deg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager om jeg stjeler tråden din, men jeg har lignendes problemer.

 

Har en 1.6 A4 som er utrolig tam! Prøvde å nappe ut LMM, uten at noe spesielt skjedde. Like lite drag som alltid.

 

Kan det tyde på at LMM er gåen?

 

Har også et problem med at turtallet synker helt ned til 500-600 et lite øyeblikk etter at jeg slipper gassen. Stabiliserer seg fint på 900 etterpå, men det er utrolig irriterendes!

 

Hva kan dette skyldes?

 

Får også nykking ved pådrag en gang iblandt, men dette skjer veldig sjeldent.

 

 

LMM din er mest sansynlig gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok!!

 

Da går bilen fint men kubber fremdeles veldig ofte når den startes.. Starter lett og fint men kubber istedenfor å legge seg på tomgang. Stopper aldri når den først går. Det er akkurat det samme om den er kald eller varm. Akkurat i det den starter gir jeg litt gass så den ligger på 1500-2000rpm, det holder med et par sek så kan jeg slippe. Da legger den seg fint på tomgang.

 

Det er nevnt noen temp følere her, vet dere hvor de sitter osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet med kubbing på tomgang på en 2.0 Passat

 

Der er feilen en slags vifte/regulator som tar luft utenom gasspjeldet og fører den inn igjen etter spjeldet. Denne regulerer hvordan bilen går på tomgang.

Min oppfører seg på samme måte som din med kubbing på tomgang.

Prøv å dra ut kontakten på denne vifta/regulatoren da skal den gå jevnt på tomgang. Turtallet blir nok for lavt men den går nok jevnt iallefall da.

Hvis det er samme system på 1,6 litern da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det kun ved start din kubber? Eller kubber den når den går også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg fant ikke en slik vifte/regulator som du har Ørjan.. Men har i dag kjørt litt diagnose og kanskje noen av de feilene som kom frem der kan ha med stopp problemet rett etter start. Jeg har testet uten LMM i dag og syntes ikke jeg merket noe særlig forskjell på draget i maskinen, men den kan umulig gå bedre enn den gjør... Er jo bare en 1.6.... Men motoren ble helt tullete uten LMM, turtallet sprat opp og ned som en jojo.. Så litt funksjon har den da.

 

Her er noen feil som jeg tror kan ha med stoppingen å gjøre, hva tror folket og hvor på motoren finner jeg solenoid`en og temp sensor G62?

 

16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

P0116 - 35-10 - - - Intermittent

 

Possible Symptoms

•Starting the engine when engine is warmish or warm, idle rpm immediately is 1200 - 3000 rpm.

oDiesel: an indication is extreme long time burning time of the glow indication light.

•With all engine temperatures seldom idle rpm will vary between 900 - 1000 rpm.

•With engine warm (90 °C) the engine temperature suddenly drops (70 °C) and slowly comes back to 90 °C.

Possible Causes

•Wiring and/or connections faulty

•Engine Coolant Sensor (G62) faulty

Possible Solutions

•Check wiring and connections

•Replace Engine Coolant Sensor (G62)

Special Notes

•In MY 1995-2002 (?) in Europe at VW-cars the G2/G62 had the bad reputation of breaking down often. The default G2/G62 is black and all replacements are green.

•Check if the correct Coolant Fan Control Module/Relay is installed (check part number using parts catalogue)!

 

 

 

 

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-00 - -

 

Possible Symptoms

•Engine starting but stalling immediately

Possible Causes

•Key(s) not matched

•Instrument Cluster not matched

•Engine Control Unit (ECU) not matched

•Engine Control Unit (ECU) Power Supply faulty

Possible Solutions

•Match Key(s)/Instrument Cluster/Engine Control Unit (ECU)

•Check Engine Control Unit (ECU) Power Supply (Relay)

Special Notes

•If no other immobilizer related fault codes are stored and the immobilizer related meas. blocks are fine except Engine Start not allowed, try cold-booting the car. Remove both battery cables from the battery. Short the battery cables together (away from the battery) for about 15 seconds. Reconnect the battery. (Example)

 

 

 

 

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit

P0130 - 35-00 - -

 

Possible Causes

•Oxygen (Lambda) Sensor Heating Bank 1 Sensor 1 faulty

Possible Solutions

•Check Oxygen (Lambda) Sensor Heating Bank 1 Sensor 1

 

 

 

 

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low

P0102 - 35-10 - - - Intermittent

 

Possible Symptoms

•Probably no serious malfunctions

•Loss of power

Possible Causes

•Wiring and/or connections (short circuit?)

•Mass Air Flow (MAF) (G70) defective

Possible Solutions

•Check wiring and connections

•Check / Replace Mass Air Flow (MAF) (G70)

Special Notes

•In MY 1995-2002 (?) in Europe at VW-diesel-cars G70 had the bad reputation of slowly losing his performance, causing loss of power. It's not a matter of defective or breaking down, but it is filthy / dirty (not easy to clean). You can check functionality by making a log in [01-engine], [meas.blocks-08], group 003 (3e gear, full throttle, from 1700-4000rpm)

 

 

 

 

01247 - Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)

26-10 - Output Open – Intermittent

 

Carbon Canister Solenoid, Evaporative Canister Purge Valve (N80),

Open or short circuit, +12V supply circuit breaker or fuse open?

Symptom: Poor response in part of load range, fuel odors, idle speed or quality may be affected

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet hvor N80 og G62 sitter...? Eller noen som har forslag til vilken av delene med feil som mest sannsynlig har med denne stoppingen å gjøre? Er blitt verre nå også, i går kveld var det 7 eller 8 starter som måtte til før den gikk av seg selv.

 

Noem som har prøvd dette for å teste LMM, og hva skal man evt. se etter test:

You can check functionality by making a log in [01-engine], [meas.blocks-08], group 003 (3e gear, full throttle, from 1700-4000rpm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, da er feilen funnet.. Slette feilmeld og da dukket jo ikke alle opp igjen. G62 og N80 var der enda. Byttet G62 uten at det hjalp og feilmld kom tilbake. Er nok dårlig kontakt i ledn.nett til denne giver eller noe. Men er ikke den som er problemet. Det er startsperren. La merke til lampen i turteller med bilde av en bil med nøkkel, denne lyser når man setter på tenning i noen sek. før den slukker. Det gjør den ikke alltid her, noen ganger begynner den å blinke og da stopper bilen rett etter start. Starter jeg når lampen slukker kommer den med engang. Fikk opp feilmld første gang dette skjedde etter at jeg hadde slettet alle, Key: signal to low.. Snakket med en VAG mekaniker og han sa det ofte var dårlig kontakt i "startsperre" stikken som går inn i tenningslåsen.

Så endelig er i alle fall feilen sporet opp, så da får jeg se om det hjelper å mekke litt bak tenningslåsen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.