Vanlige feil på Audi 200tq, den får falsk luft,hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en 200tq.

Jeg er ikke veldig inne i motor verden ennå. men vil veldig gjerne lære meg litt.

Det som er, er at bilen får falsk luft. Hva kan det være? vil jo tro at det er noe med innsug eller noe sånn? eller kommer turbo osv inn i bilde?

Hadde vært flott med noen gode svar som kan hjelpe meg på veien :)

 

og hva er generelt vanlige feil på disse bilene? dette er en 87modell, 10vt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprukne vakuumslanger/veivhusventilasjon, dårlige tetniger rundt innsprøytningsdysene, lekk toppdekselpakning, feilkoblede vakuumslanger, det er typiske kilder for falsk luft på 10v turbo.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk :D

vanlige feil generelt på disse da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falskluft på en overlada motor? Hmmmm.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke vet jeg:P derfor jeg spørr dere som kan litt motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke vet jeg:P derfor jeg spørr dere som kan litt motor.

 

 

Vel, du har jo ikke sagt noen om feilene på den motoren din, eneste vi vet er at du tror den får falskluft, men hva bygger den teorien på at du tror den trekker inne falsk luft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke min bil. er en jeg vurderer å kjøpe. eneste jeg har fått hørt, er at den får falsk luft på ett vis.

Hva vet jeg? ikke akkurat stort i det feltet her. og da kommer jeg også med hva som pleier å være feil med disse bilene?

Den startet og går. men den fjusker fordi falsk luft eller noe sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert bare en morken trykkslange :)

 

Har hatt 2stk sånne biler..... en sedan og en avant (OMBYGD)

Problemet er vel ikke akkurat motoren :) , den er vel noe av det beste :D

 

Men all elektroniken kan være et problem.... gamle typen Autosjekk, 4el vindu , el soltak , el seter , kjørecomputer , ABS , gamle typen klima anlegg , lys her-lys der.++++

Alt dette kan være litt skjørt :) , 1 feil kommer sjelden alene :D

 

Men 5`er turbo og quattro får frem smilet uansett :)

 

lykketil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren i seg selv er utrolig slitesterk, men det er en vanvittig mengde vakuumslanger som må være koblet riktig og være hele for at ting skal virke. Og ja, selv om motoren er overladet er den like følsom for falsk luft, den går jo med undertrykk både på tomgang og ved normal kjøring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falskluft på en overlada motor? Hmmmm.....

 

Ja, for det er jo jævlig vanskelig å få... Bruk huet a, så skjønner du like godt som alle andre at en turboladet motor suger luft som en N/A motor så lenge den ikke lader turbotrykk. For da er det vakum i slangene....

 

MAO, så lenge en slange etc. er sprukket vil bilen trekke falsk luft blandt annet på tomgang... Men at det er trykk lekasje/vakumlekasje på en turbobil er jo ikke noe nytt :P Trykktest systemet (SØK på forumet!) så finner du fort ut av hvor det er en eventuell lekkasje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, for det er jo jævlig vanskelig å få... Bruk huet a, så skjønner du like godt som alle andre at en turboladet motor suger luft som en N/A motor så lenge den ikke lader turbotrykk. For da er det vakum i slangene....

 

MAO, så lenge en slange etc. er sprukket vil bilen trekke falsk luft blandt annet på tomgang... Men at det er trykk lekasje/vakumlekasje på en turbobil er jo ikke noe nytt :P Trykktest systemet (SØK på forumet!) så finner du fort ut av hvor det er en eventuell lekkasje...

 

Jo selvfølgelig kan den trekke falskluft, men på en overladet motor søker du på trykklekasje. En tynn liten vakumslange er ikke nok til å merke noe falskluft, og større vakumtrekk som til bremsekraftforsterker hører man jo med letthet lekasjen når den står på tomgang. Og man hører ganske lett når man drar på at det er lekasje en plass hvis det er det.

 

Og falskluft er alt etter spjellhus, eller der hvor luftmengden blir målt, alt forann spjelhus/luftmengdemåler er ikke falskluft siden det ikke er der luftmengden blir målt, så om det er lekasje i en eller annen slange/rør/intercooler så er ikke det falskluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en motor med K-Jetronic er det ekstremt følsomt. Bare en sprekk i en tetningsring mellom en innsprøytningsdyse og innsug er nok til at ting ikke funker som det skal med ustabil tomgang etc.

 

Luftmengden blir ikke målt i spjeldhuset på dette akkurat, den blir målt i luftmengdemåleren på luftfilterboksen, veivhusventilasjonen går inn etter dette også, så selv en lekk pakning på oljepåfyllingslokket eller toppdekselpakning kan være nok for å få ting til å funke dårlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har bilde av motorrom i en sånn bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10vt turbo og falskluft.

Har vært borti den en gang eller 2.

 

Letteste måten å finne det ut på er å ta en blåsespiss og blåse inn i vakumslangene og høre hvor det lekker ut. Falskluft kan den motoren få en million steder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har bilde av motorrom i en sånn bil?

 

Trodde du hadde vært borti alt som fantes av biler jeg, og viste alt om spessielt Audi... Alle 10v og 20v motorer har luftmengdemåler på/ved luftfilter. Ihvertfal etter hva jeg vet. Og alle 10vt er så godt som like, akuratt slik som 20vt er. (jada jeg vet det er forskjeller, men de er ikke enorme mtp luft inn til motor...)

 

Selv vil jeg si jeg vet "mye" om 20v og trykk lekkasjer. Det kan være et helvete. Dårlig tomgang, bil som stopper etter gasspådrag, ustabilt turbotrykk, lavt turbotrykk (seff), turbo som "overspooler" i forsøk på å holde trykket osv. Dette vil også gi for mye bensin til motor da det justeres blandt annet i forhold til luftmengdemåler som vil vise at det kommer MYE mere luft inn i motor enn hva som faktisk kommer inn i innsuget, pga lekkasje. Og siden turbo prøver å holde trykket oppe, og ikke klarer, vil den også trenge enda mere luft enn hva den vanligvis vil ha, noe som også betyr at motor tror den skal ha mere bensin, slik at du ender opp med ikke bare lavere turbotrykk, men også mere bensin... (blir ikke det riktig da?) Ihvertfal min teori :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falsk luft på en bil med turbo er jo at den suger inn luft etter lmm, men før turbo. Da vil man jo få feil luftmengde..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En turbomotor kan jo suge falskluft den. Man har da ikke et konstant overtrykk i systemet der heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for god informasjon:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.