Anbefalte innlegg

På turbomotorene jeg har hatt har jeg aldri kjørt med noe høyere enn 5W-50.. Ser faktisk at oljetemperaturen på 2.3E som jeg har nå ligger mye høyere enn jeg noengang så på 200'en siden 2.3'en ikke har oljekjøler..

 

Har sett 130 grader på 100'en mens jeg aldri så mer enn 110 på 200'en..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Hvorfor absolutt ikke castrol gtx? hadde det før jeg bytta til mobil1, og pris var egentlig eneste årsak til at jeg bytta. Og, i svært liten grad men dog, at det var 50 i stedet for 40.

 

mvh

Den fører til at f.eks. simmerringer og andre deler av gummi morkner, noe som i første rekke vil ta knekken på ventiltetningene, og derav oljeforbruk. Dette skjer selvsagt ikke over natten, men etter få års bruk. Dette kom fram i en japansk oljetest, om dette er sant vet jeg ikke, men lar tvilen komme motoren min til gode :) Hva andre velger å gjøre er opp til de selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

Hva med Mobil1 0W-40 da? Dette går jo for å være bra saker..

 

Denne er for tynn ifølge Bartehans ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

På turbomotorene jeg har hatt har jeg aldri kjørt med noe høyere enn 5W-50.. Ser faktisk at oljetemperaturen på 2.3E som jeg har nå ligger mye høyere enn jeg noengang så på 200'en siden 2.3'en ikke har oljekjøler..

 

Har sett 130 grader på 100'en mens jeg aldri så mer enn 110 på 200'en..

 

Samme på min 2.2 10V. Når fort 130 grader med litt inspirert kjøring. Er det kanskje et poeng å finne en olje som tåler litt varme da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 7 runder på våler hadde jeg 130 grader. Etter det har jeg ikke kommet over 100 grader....På våler hadde jeg 5/40 castrol. Byttet uka etter til Mobil1...er nok det som er forskjellen.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror en bedre løsning er å finne en brakett og oljekjøler fra en turbomotor brukt.. Har Mobil 1, men skal ikke spesielt mye til å få den opp på 130 grader. Synker sakte også, mens på 200'en med oljekjøler sank den ned til 80 grader igjen i løpet av et minutt eller to..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, mon tro om ikke min skal få seg en ny type olje da.

for min tikker greit ved oppstart, så er det ikke noe problem.

 

Hatt litt forbruk av olje synes jeg, men det har - HÅPER JEG -

noe med oljegivere som lakk mye drit nedover blokka.

Har vel kommet etter at bilen fikk Castrol GTX lightec, men

denne skal jo være 10W40.

Så fort vi her i Trondheim lokallag får i stand noe rabattordning

hos mekonomen skal jeg nok handle meg noe litt tykkere olje

til 2309en...

Ser at Castrol har high milage olje for biler over 100 000, men

den er jo mineralsk. Uten at jeg igrunnen vet forskjell på

syntetisk og mineralsk :P

 

Så MINIMUM 5W, og helst 10W, er mest anbefalt på en

sugefemmer? Er vel det vi må konkludere ut ifra denne tråden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med Castrol GTX 5w-40 på min, og har ingenting å utsette. Hadde tikking før, det ble borte ved bytte til Castrol GTX. Har heller ikke hatt noe unormalt oljeforbruk.

 

Har aldri fått oljetemp over 80 grader jeg da :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GTX Magnatec du bruker da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Esso ultron er deilig olje til femmere! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GTX Magnatec du bruker da?

 

stemmer det ja, 550,- fot 5 liter hos mekonomen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Esso ultron er deilig olje til femmere! ;)

 

Stemmer for denne oljen.

Oljeforbruk har gått vesentlig ned etter eg gikk over til denne :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel like mange synspunkter som typer olje på dette...

 

Jeg kjører på felleskjøpets billige olje :D Og det får være bra nok til den eldgamle 5'eren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel like mange synspunkter som typer olje på dette...

 

Jeg kjører på felleskjøpets billige olje :D Og det får være bra nok til den eldgamle 5'eren.

 

Stakkars femmeren ... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stakkars femmeren ... :P

 

Den ble tikkefri og har det så fint atte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje skal vi putte på denne motoren nå som kulda setter inn? Tips? :)

 

Kjører for tiden på 10w60 olja til Castrol. Fin olje det.. men føler at det begynner å bli litt drøyt nå som utetemperaturen synker..

 

10w40?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje skal vi putte på denne motoren nå som kulda setter inn? Tips? :)

 

Kjører for tiden på 10w60 olja til Castrol. Fin olje det.. men føler at det begynner å bli litt drøyt nå som utetemperaturen synker..

 

10w40?

 

Kjørte på mobil1 5w/50 i fjor vinter (og vinteren før der) og det funka fint det :)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje skal vi putte på denne motoren nå som kulda setter inn? Tips? :)

 

Kjører for tiden på 10w60 olja til Castrol. Fin olje det.. men føler at det begynner å bli litt drøyt nå som utetemperaturen synker..

 

10w40?

10W-40 er like tykk som 10W-60 når den er kald. 10W-XX oljer går bra ned til -15 til -20 grader. Blir det kaldere, bør du heller gå for en 5W-40 eller 0W-40 olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.