#26 Skrevet September 15, 2004 På turbomotorene jeg har hatt har jeg aldri kjørt med noe høyere enn 5W-50.. Ser faktisk at oljetemperaturen på 2.3E som jeg har nå ligger mye høyere enn jeg noengang så på 200'en siden 2.3'en ikke har oljekjøler.. Har sett 130 grader på 100'en mens jeg aldri så mer enn 110 på 200'en.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet September 15, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Hvorfor absolutt ikke castrol gtx? hadde det før jeg bytta til mobil1, og pris var egentlig eneste årsak til at jeg bytta. Og, i svært liten grad men dog, at det var 50 i stedet for 40. mvh Den fører til at f.eks. simmerringer og andre deler av gummi morkner, noe som i første rekke vil ta knekken på ventiltetningene, og derav oljeforbruk. Dette skjer selvsagt ikke over natten, men etter få års bruk. Dette kom fram i en japansk oljetest, om dette er sant vet jeg ikke, men lar tvilen komme motoren min til gode Hva andre velger å gjøre er opp til de selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet September 15, 2004 Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt Hva med Mobil1 0W-40 da? Dette går jo for å være bra saker.. Denne er for tynn ifølge Bartehans 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet September 15, 2004 Opprinnelig postet av Eyvind Spangen På turbomotorene jeg har hatt har jeg aldri kjørt med noe høyere enn 5W-50.. Ser faktisk at oljetemperaturen på 2.3E som jeg har nå ligger mye høyere enn jeg noengang så på 200'en siden 2.3'en ikke har oljekjøler.. Har sett 130 grader på 100'en mens jeg aldri så mer enn 110 på 200'en.. Samme på min 2.2 10V. Når fort 130 grader med litt inspirert kjøring. Er det kanskje et poeng å finne en olje som tåler litt varme da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet September 16, 2004 Etter 7 runder på våler hadde jeg 130 grader. Etter det har jeg ikke kommet over 100 grader....På våler hadde jeg 5/40 castrol. Byttet uka etter til Mobil1...er nok det som er forskjellen. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet September 16, 2004 Jeg tror en bedre løsning er å finne en brakett og oljekjøler fra en turbomotor brukt.. Har Mobil 1, men skal ikke spesielt mye til å få den opp på 130 grader. Synker sakte også, mens på 200'en med oljekjøler sank den ned til 80 grader igjen i løpet av et minutt eller to.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 25, 2005 Hmmm, mon tro om ikke min skal få seg en ny type olje da. for min tikker greit ved oppstart, så er det ikke noe problem. Hatt litt forbruk av olje synes jeg, men det har - HÅPER JEG - noe med oljegivere som lakk mye drit nedover blokka. Har vel kommet etter at bilen fikk Castrol GTX lightec, men denne skal jo være 10W40. Så fort vi her i Trondheim lokallag får i stand noe rabattordning hos mekonomen skal jeg nok handle meg noe litt tykkere olje til 2309en... Ser at Castrol har high milage olje for biler over 100 000, men den er jo mineralsk. Uten at jeg igrunnen vet forskjell på syntetisk og mineralsk Så MINIMUM 5W, og helst 10W, er mest anbefalt på en sugefemmer? Er vel det vi må konkludere ut ifra denne tråden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 25, 2005 Jeg kjører med Castrol GTX 5w-40 på min, og har ingenting å utsette. Hadde tikking før, det ble borte ved bytte til Castrol GTX. Har heller ikke hatt noe unormalt oljeforbruk. Har aldri fått oljetemp over 80 grader jeg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 26, 2005 GTX Magnatec du bruker da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 26, 2005 Ser at Castrol har high milage olje for biler over 100 000, men den er jo mineralsk. Uten at jeg igrunnen vet forskjell på syntetisk og mineralsk QUOTE] http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/oljer/Kompend-1%20H-Sperbund.htm Her står det litt om oljer og deres egenskaper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Januar 26, 2005 Esso ultron er deilig olje til femmere! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Januar 26, 2005 GTX Magnatec du bruker da? stemmer det ja, 550,- fot 5 liter hos mekonomen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Januar 26, 2005 Esso ultron er deilig olje til femmere! Stemmer for denne oljen. Oljeforbruk har gått vesentlig ned etter eg gikk over til denne :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Januar 26, 2005 Er vel like mange synspunkter som typer olje på dette... Jeg kjører på felleskjøpets billige olje Og det får være bra nok til den eldgamle 5'eren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Januar 27, 2005 Er vel like mange synspunkter som typer olje på dette... Jeg kjører på felleskjøpets billige olje Og det får være bra nok til den eldgamle 5'eren. Stakkars femmeren ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Januar 27, 2005 Stakkars femmeren ... Den ble tikkefri og har det så fint atte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Oktober 17, 2005 Hvilken olje skal vi putte på denne motoren nå som kulda setter inn? Tips? Kjører for tiden på 10w60 olja til Castrol. Fin olje det.. men føler at det begynner å bli litt drøyt nå som utetemperaturen synker.. 10w40? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Oktober 17, 2005 Hvilken olje skal vi putte på denne motoren nå som kulda setter inn? Tips? Kjører for tiden på 10w60 olja til Castrol. Fin olje det.. men føler at det begynner å bli litt drøyt nå som utetemperaturen synker.. 10w40? Kjørte på mobil1 5w/50 i fjor vinter (og vinteren før der) og det funka fint det mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Oktober 17, 2005 Hvilken olje skal vi putte på denne motoren nå som kulda setter inn? Tips? Kjører for tiden på 10w60 olja til Castrol. Fin olje det.. men føler at det begynner å bli litt drøyt nå som utetemperaturen synker.. 10w40? 10W-40 er like tykk som 10W-60 når den er kald. 10W-XX oljer går bra ned til -15 til -20 grader. Blir det kaldere, bør du heller gå for en 5W-40 eller 0W-40 olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...