#1 Skrevet Desember 28, 2007 Er egentlig på utkikk etter bilder elller tegninger som viser hvordan man løser dette problemet på 2,2 20vt motorer (3b). Jeg veit forsåvidt at man må lage skvalpe vegger i bunnpanna, men der stopper også viten min om dette temaet... Jeg er ganske sikker på at jeg har lest om folk her i klubben som har gjort dette, men jeg klarte ikke å finne trådene igjen... Så her er det bare å komme med forslag! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 28, 2007 Fylle oljeniva til litt over max ved banekjøring/herjing ( les breisladd og piruetter ). Ikke direkte svar til det du lurte på men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 28, 2007 Kan sikkert være en grei nødløsning, men jeg var ute etter noe mere permanent... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 28, 2007 Bygg en accosump, en tank med olje som er fylt med trykk. Når oljetrykket går under et visst trykk sender den olje i bunnpanna og unngår problemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 28, 2007 Er du ute etter å bruke penger så er tørrsump også en løsning... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 28, 2007 Oljekanal fra topp og ned i bunnpanna for å få drenert olje ned i panna fortere, kan være en løsning. Jeg har borret opp et hull i bak-kannt av toppen, satt i AN-kobling og slange ned i bunnpanne. Har ikke prøvd ut dette på bane enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 29, 2007 Som mr rui har skrevet over her, enten så bygger du tørrsump eller en accusump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 29, 2007 Tørrsump er uaktuelt pga kostnadene den bringer med seg, men accusump kan jo være aktuelt... Har dere noen tegninger eller bilder av en slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 29, 2007 Tørrsump er uaktuelt pga kostnadene den bringer med seg, men accusump kan jo være aktuelt... Har dere noen tegninger eller bilder av en slik? Ta kontak med Frode jørgensen (97067329) han kan hjelpe deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 29, 2007 Accusump selger vel summit-racing for små penger? 1000-1500kr såvidt jeg husker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 29, 2007 Også selvsagt litt penger til slanger/fittings og litt smådill. Det eneste aberet med accosumpen er plassen....og det er det ikke akkurat mye av i motorrommet på en typ 85/b3/b4. Men anyways en billig og forholdvis enkel løsning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 29, 2007 Jeg fant disse på summit sine sider... http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=700+4294925232+4294839075+115+4294851301 Men hva skjer etter at denne har tømt seg? Er man nødt til å tappe ut olje fra motoren, og fylle ny olje i tanken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 29, 2007 OIL ACCUMULATOR It could save your engine. These Moroso engine oil accumulators just might save your engine from damage, by giving you extra oil in reserve. Plumbed into the pressurized side of your oiling system, they use compressed air to force its oil reserve into your engine when the oil pressure drops below normal. When the pressure returns to normal, that reserve oil is forced back into the accumulators, and is ready for the next emergency. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 29, 2007 Dumt spørsmål kanskje, men er dette et reelt problem på 2,2T motorene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 29, 2007 OIL ACCUMULATOR It could save your engine. These Moroso engine oil accumulators just might save your engine from damage, by giving you extra oil in reserve. Plumbed into the pressurized side of your oiling system, they use compressed air to force its oil reserve into your engine when the oil pressure drops below normal. When the pressure returns to normal, that reserve oil is forced back into the accumulators, and is ready for the next emergency. Dooh... Sto visst på sidene dems det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 29, 2007 Dumt spørsmål kanskje, men er dette et reelt problem på 2,2T motorene? Er vel egentlig ikke ett problem,men det kan vel skje ved mye herjing... Så det blir litt sånn føre var... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 30, 2009 (endret) Tar opp denne igjen. Har kjøpt Canton accumulator og lurer litt på monteringen. Instruksjonene viser at accumulatoren skal monteres etter filter og oljekjøler, men er det noen som vet hvilken av uttakene på oljefilter raketten på en ABY 20VT femmer som er returen? Filteret står jo på en brakett med 2 uttak og er usikker på hvilken av dei 2 som går til oljekjøleren og så til returen tilbake til motor. Vil bruke en T-kobling som tegning viser og -AN koblinger, men ang -AN koblinger, trenger man noe spesial verktøy eller er det bare å skru dei inn på -AN slangene med normalt verktøy. Ser på forskjelige sider at man kan kjøpe spesial verktøy for -AN koblinger, men har aldri gjort dette før så spør heller først før jeg gjør noe feil. Accusump.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 30, 2009 Ingen som vet hvilken som er returen på braketten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 18, 2015 noen som har noe å tilføye ang montering av accusump, evt tips er det nødvendig/slipper å lage vegger i bunnpanne, når man monterer accusump? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 19, 2015 Har du det originale skvalpeskjoldet i bunnpanna så holder det greit hvis du har accusumpen. Flere og tettere deksler vil hjelpe på, men det originale klarer seg. En grei måte å koble til Accusumpen er å borre gjennom bolten som holder oljefilterhuset og så sveise på en ansats der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 20, 2015 hmm, er dt dekslet som er i 7a bunnpanner osv du tenker på ? aan bunnpanna mi er helt tom så jeg. kun de org veggene. men jeg har vel det store dekslet mellom blokk og bunnpanne, hvis det er det som er skvalpedekslet? jeg fikk vel med en sveise ansats i accu kitet. men holder det kun med kran på accu`n? eller må/burde man ha no elektrisk styting? hva trykk skal den fylles til:)? ansats 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 24, 2015 hmm, er dt dekslet som er i 7a bunnpanner osv du tenker på ? aan bunnpanna mi er helt tom så jeg. kun de org veggene.men jeg har vel det store dekslet mellom blokk og bunnpanne, hvis det er det som er skvalpedekslet? jeg fikk vel med en sveise ansats i accu kitet. men holder det kun med kran på accu`n? eller må/burde man ha no elektrisk styting? hva trykk skal den fylles til:)? Det store dekselet ja med "spor" som gir plass til rådene En kran fungerer fint. Accusump skal fylles med 10psi og vil anta at det er noe tilsvarende for Moroso sine systemer også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 24, 2015 ja det skal være der ja så Hansen hadde billet bolt til oljefilterhuset med an kobling, så spørs om jeg går for den:) ja leste 7-10psi, så er sikkert no ala det samme for Moroso da gjenstår det bare å finne plass til accu`n i bilen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...