Anbefalte innlegg

noen som veit om det er mye arbeid å fikse det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mengden av arbeid er avhengig av hvilken motor det gjelder. Er motoren gått over 150' km så kan det være på tide å skifte løfterene. Er ingen stor jobb, tar mer tid på 10v/16v/20v enn på 8v.

Riktig oljeviskositet er også viktig, i vårt klima kjører jeg med 5W-40 eller 5W-50.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SKJEKK OLJETRYKK

 

det går slik som før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mengden av arbeid er avhengig av hvilken motor det gjelder. Er motoren gått over 150' km så kan det være på tide å skifte løfterene. Er ingen stor jobb, tar mer tid på 10v/16v/20v enn på 8v.

Riktig oljeviskositet er også viktig, i vårt klima kjører jeg med 5W-40 eller 5W-50.

 

er en 20vt.

kjører på 5W- 40 troreg det er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve med 0W-40 eller 0W-50 i første omgang ihvertfall, da det gjerne hjelper på med en tynnere olje. Kjørte på 5W-40 på min forrige GTi 16v og da tikket det veldig mye, men alt ga seg når jeg fylte på en olje med samme viskositet som de to nevnt over. Om ikke det hjelper, må du pent bytte ventilløftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en innvendig motorrens fra QMI

Prøvde denne i dag, utrolig hvor mye skitt jeg fikk ut av motoren.

Før rens var det mye belegg/skitt å se via oljepåfyllingshullet. Etter rens var det så og si helt rent, noe som også vistes godt på olja jeg tømte av motoren.

 

Fylte opp motoren igjen med QMI motorbehandling og Royal Purple olje.

 

Fikk roligere gange i motoren etterpå

Har kun kjørt ca en time etter behandling, men hører allerede forskjell i positiv retning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve med 0W-40 eller 0W-50 i første omgang ihvertfall, da det gjerne hjelper på med en tynnere olje. Kjørte på 5W-40 på min forrige GTi 16v og da tikket det veldig mye, men alt ga seg når jeg fylte på en olje med samme viskositet som de to nevnt over. Om ikke det hjelper, må du pent bytte ventilløftere.

 

ok.

skal se om eg får kjøpt meg en av de oljene idag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor rens er en midlertidig løsning, det kommer igjen. Bytt ventlil løfterne, det koster vel rundt 65kr stykket. Kanskje ta med reg reim og vannpumpe i samme slengen. Kjede mellom kammene er kanskje heller ikke så dumt da det kan lage litt lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva koster et slikt arbeid på verksted?

Bytte ventilløftere og ventiler og slikt. uten deler. kun arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er en 20vt.

kjører på 5W- 40 troreg det er..

 

Min kakklet også en del når den ble stående på tomgangen litt, byttet til castrol motorsport 10w60 å alt var vekke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner ikke til de r5 motorene, om det er kjede eller reim, men hvis det er reim så bør du sjekke om den har hoppa ei tann. blir gjerne no jækli kakling hvis tanna hopper et hakk, og stor sjangs for ras hvis den har hoppet mere enn ei tann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner ikke til de r5 motorene, om det er kjede eller reim, men hvis det er reim så bør du sjekke om den har hoppa ei tann. blir gjerne no jækli kakling hvis tanna hopper et hakk, og stor sjangs for ras hvis den har hoppet mere enn ei tann.

 

 

Det er reim, og hopper den over ei tann så hopper det 150 ponnier ut av motoren, så det merkes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trasig. ikke samme problemet med min motor heldigvis. ROMSLIGE klaringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette en 3B motor, så er det ikke noe stress.. Jeg skiftet nettop løftere på min..

Den tikket endel før.. Så skiftet jeg løftere og da gikk det klokkereint..

Fremgangsmåte:

Det første du begynner med er å fjerne Lmm og luftfilter.. Lmm er bare festet med slangeklemme, så den er bare å skru rett av å ta den ut..

Så må du fjerne innsugsrøret før gasspjelden.. Denne sitter fast med 2-3 10mm skruer.. Så har du tilgang til gasspjelden.. Denne sitter fast med 4 umbraco skruer.. To oppe og To nede.. Husk å fjern waieren.. Den er bare festet med clips, så den er bare å feste rett av.. Etter du har tatt av gasspjelden, har du tilgang til alle 6 skruene som må til for å skru av toppdekselet.. Det er 6 umbracoskruer som er av samme dimmensjon som skruene på gasspjelden.. 8mm mener jeg å huske.. Når toppdekselet er av er det bare å skru av kammene.. Før du gjør det kan du løsne regreim ut ifra kamdrevet på forsiden.. Når den skal taes på igjen må du huske å sette den samme vei (på samme spor).. Det er en liten prikk på drevet som du kan ta utgangspunkt av.. Også er det et lite V-hakk på toppdekselet som skal stå i forhold til prikken.. Når du skrur ut kammene, må du huske å skru i spiral.. Begynn inderst å skru utover.. Skru hver skrue litt og litt.. Ikke løs en og en men skru alle litt og litt.. Når kammene er av kan du skifte løfterene.. Jeg brukte bare en vanlig magnetpenn (kan kjøpes på biltema osv).. Etter du har skiftet løfterene er det samme prosess bare motsatt vei.. Husk momentnøkkel når du skal stramme kammene.. 15nm skal de trekkes til meg..

Jeg brukte 3-4 timer på dette..

Lykke til Mvh Joakim:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at noen tar seg tid til å beskrive så godt som det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ikke så veldig forskjellig på AAN motoren tipper eg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette en 3B motor, så er det ikke noe stress.. Jeg skiftet nettop løftere på min..

Den tikket endel før.. Så skiftet jeg løftere og da gikk det klokkereint..

Fremgangsmåte:

Det første du begynner med er å fjerne Lmm og luftfilter.. Lmm er bare festet med slangeklemme, så den er bare å skru rett av å ta den ut..

Så må du fjerne innsugsrøret før gasspjelden.. Denne sitter fast med 2-3 10mm skruer.. Så har du tilgang til gasspjelden.. Denne sitter fast med 4 umbraco skruer.. To oppe og To nede.. Husk å fjern waieren.. Den er bare festet med clips, så den er bare å feste rett av.. Etter du har tatt av gasspjelden, har du tilgang til alle 6 skruene som må til for å skru av toppdekselet.. Det er 6 umbracoskruer som er av samme dimmensjon som skruene på gasspjelden.. 8mm mener jeg å huske.. Når toppdekselet er av er det bare å skru av kammene.. Før du gjør det kan du løsne regreim ut ifra kamdrevet på forsiden.. Når den skal taes på igjen må du huske å sette den samme vei (på samme spor).. Det er en liten prikk på drevet som du kan ta utgangspunkt av.. Også er det et lite V-hakk på toppdekselet som skal stå i forhold til prikken.. Når du skrur ut kammene, må du huske å skru i spiral.. Begynn inderst å skru utover.. Skru hver skrue litt og litt.. Ikke løs en og en men skru alle litt og litt.. Når kammene er av kan du skifte løfterene.. Jeg brukte bare en vanlig magnetpenn (kan kjøpes på biltema osv).. Etter du har skiftet løfterene er det samme prosess bare motsatt vei.. Husk momentnøkkel når du skal stramme kammene.. 15nm skal de trekkes til meg..

Jeg brukte 3-4 timer på dette..

Lykke til Mvh Joakim:)

 

er ikkje en 3b men en ABY, men det er vel ikkje så mye forskjell tenker eg meg..

 

men tusen takk for at du har beskrevet dette så bra som du gjorde, dette hjalp VELDIG:)

men før eg setter igang med dette skal eg ta en motor vask og bytte olje, så får en se hvordan det går..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det konstant ventil tikking, eller når den er kald/varm? på tomgang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det konstant ventil tikking, eller når den er kald/varm? på tomgang?

 

heile tida trur eg, er vertfall når den er varm, skal sjekke når eg skal ut å kjøre etterpå om det er når den er kald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heile tida trur eg, er vertfall når den er varm, skal sjekke når eg skal ut å kjøre etterpå om det er når den er kald

Samme som jeg hadde det.. Tikket uansett..

Men vær obs på at hvis kammene er veldig slitt, så kan det være de også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det konstant ventil tikking, eller når den er kald/varm? på tomgang?

 

er bare av og til når den er varm bare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.