Passat 2004 Bytte av mansjetter - tips??

Anbefalte innlegg

Må bytte begge ytre mansjettene på drivaklingene. Er dette en stor jobb?

Noen som har noen bilder eller en fremgangsmåte, slik at eg slipper å demontere for mye og evt er d bare å "banke" den i fra hverandre????

 

 

Tips mottas med takk!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkje ein jævel som har en uttalelse:-)????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får bilen opp i høyden og har ordentlig verktøy, er det en helt kurant jobb.

Du ser fort hva du må av med, og det meste av skruer og muttere er lett å få tak på.

Et lite tips fra meg, er å ta av hele drivakselen så kommer du til mye lettere.

Kort sagt er det å skru ut senterbolten, få av bærearmene, skru ut skruene som fester drivakselen og dytte den ut der den er festet i spindlene.

Er vell noe slik det ser ut under der:

 

audi_vw_cv_joint_live.jpg

 

Ganske likt på mange VAG ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger ikke ta ut akselen.. la den henge i..så kjører du den store bolten inn i hullet igjen med muttertrekker, så presser knuten av akselen. når du skal ha det på igjen så dunker du på med stor hammer (feisel)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...ha det på igjen så dunker du på med stor hammer (feisel)

Husk å sette på ny låsering og låseskive, ellers er det ikke sikkert knuten sitter skikkelig fast på akslingen. Bytt også denne senterbolten.

Om du har kjøpt deler på Møller følger alt med som du trenger, har varierende erfaringer med de såkaldte "komplette" kit'ene fra andre leverandører..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi dro av nedre bærearm og dro ut akslen.. hadde ikke av senterbolten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger ikke ta ut akselen.. la den henge i..så kjører du den store bolten inn i hullet igjen med muttertrekker, så presser knuten av akselen. når du skal ha det på igjen så dunker du på med stor hammer (feisel)

 

Vet ikke om eg helt skjønte denne..... Har du en mer inngående forklaring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi dro av nedre bærearm og dro ut akslen.. hadde ikke av senterbolten..

 

Dette hørtest egentlig enkelt ut? Er det bare "å dra""?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akselen sitter festet på knuten med en låsesplint/skive, og er bare å dra av ja, men krever litt krefter ofte. Derfor er det enkleste om en tar av senterbolten og skrur denne inn igjen i knuten etter at knuten er tatt ut av hjulet, og skrur den så langt inn at den presser mot akslingen og derved presser av knuten fra akslingen.

Men om du gjør som over, så er det bare å dra den av ja...

 

Men uansett, så blir låseringen/skiven skadet i denne prosessen, og bør skiftes. Men som sagt over, det følger iallefall med i pakken med mansjett fra Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør så her:

Skru ut senterbolten til knuta

Skru av nedre bakre bærekule.

Vipp Fjærbein så langt ut du får den.

Da skal du klare å lirke ut drivknuten

Løsne strammebånda til belgen

Skru så inn senterbolten i knuta helt til knuta løsner

Nå skal knuta være løs

Skru ut senterbolten

dra av foringsringen på aksel og låsering

dra av gammel maskjett.

 

Monter i motsatt rekkefølge

Men untak av knuta. denne banker du på med en plasthammer ol. til den klikker på plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.