Blinklys som markeringslys?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle koble om blinklysene på kjerra, slik at de lyser konstant som markeringslys, men selvsagt blinker når jeg vipper signalbryteren.

 

Er det noen som har en enkel "how-to" på dette? Finner ikke noe via søkefunksjonen, så link gjerne til en tråd som kan svare meg, om noen andre finner det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke akkurat en HowTo men med jordingsfeil på blinklyskretsen opplever du det samme....:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det absolute enkleste er vel å borre inn en ekstra pære i blinker'n som du kobler direkte fra parklyset.. (som er litt svakere en blinklyspæra vel og merke) Slik at den orginale blinklyspæra lyser over/sterkere en den...

 

Skal du lage det enda grommere slik at du bruker samme pære, må du vel inn med diverse relè å sånn.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil bruke samme pære som sitter der nå ja, slik at den lyser konstant, men blinker når jeg skal blinke. Jeg må bruke rele ja, men hvordan er jeg heller usikker på. Hva slags rele og hvordan koble det opp? Om noen som vet kan svare, er det fint. Jordingfeil hjelper meg fint lite ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk Ørjan, skal kikke litt nærmere på det og se om jeg blir klokere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir jo omtrent det samme som jordingsfeil jo

 

Standatrt.jpg

 

Var det jeg visste:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da har man mest sannsynlig disko rundt bilen hver gang man blinker også, noe jeg ikke er så veldig fysen på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å så får du biltilsynet på nakken og feil på eu ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å så får du biltilsynet på nakken og feil på eu ...

 

Huffamei...:P Den tid den sorg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da har man mest sannsynlig disko rundt bilen hver gang man blinker også, noe jeg ikke er så veldig fysen på..

 

Jeg tuller ikke, dette er antagelig bare en motstand som monteres inn. Ikke ulikt en typisk jordingsfeil som man vanligvis ikke vil ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkleste og beste er rett og slett å borre et nytt hull til parklys i blinkeren, flytte det originale parklyset ned dit, eventuel bruke strømtyv, kabelsko og noen ledingsstubber som du kobler inn på en ny parklysholder. Det siste gjør du kun om du vil ha parklys der det originale er og i blinkeren. Når du gjør en av disse alternativene, sitter fremdeles blinklyspæren der den skal være, og du ser fint at den blinker når du blinker.

 

Resultatet:

IMG_0528.jpg

 

IMG_5570.jpg

 

Så lett kan det gjøres, og du slipper å bruke tid, energi og penger på å kjøpe deg noe som både ser og høres fancy ut, som du absolutt egentlig ikke trenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde vært litt moro å satt på passaten dette faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble til et vanlig vekslel rele. Det ser man på at den midterste polen er merket med 87a. Men det som er viktig er at man ikke bør bruke 21w pære som parklys. En annen ting er vel at blinklys skal vel være 21w i fronten for at det skal være godkjent som blinklys. Men uansett så går det an å gjøre følgende.

 

- 30 polen kobles til parklys kretsen på bilen

- 87a polen kobles til blinklys pæra

- 85 polen kobles til jord

- 86 polen kobles til blinklys kretsen

- 87 MÅ IKKE BRUKES

 

30 kontakten får strøm fra parklyskretsen som da slipper strøm igjennom til 87a kontaktene når det ikke står strøm på 86 kontakten. Men så fort man setter på blinklyset vil det komme strøm til 86 kontakten og da brytes strømmen til 87a kontakten. Egentlig blir strømmen fra 30 kontakten flyttet over til 87 kontakten. Men den er jo ikke i bruk. Derfor kalles det vekslel rele.

Dette må gjøres på beggesider. NB! Blinklyset vil da lyse/blinke motsatt i forhold til bak og på siden (evnt framskjermen)

På samme måte går det å koble slik at markerings lys vil blinke når blinklysene blir brukt. F. eks på amerikanske biler som har markeringslys på siden som man gjerne vil ha til å blinke sammen med blinklysene. Men det går også å koble dette uten rele. Men dette er jo en helt annen sak.

Ble mye tekst her. Håper du ble litt klokere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke hvilken bil det er snakk om her, men på min bil har jeg fått programmert om slik at blinklysene i hovedlyktene fungerer som markeringslys.

Sitat politiet i Ålesund: "Har blinklysene dine fryst fast?"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener jeg og kodet om div a4 når jeg jobbet på møller 8E biler. satte disse på andre landskoder, med kjøre lys, markeringslys, kjørelys i tåkelys. noen som vet om dette går på alle A4 01 og oppover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bruk 21w pærer som parklys, kjøp noen 21/5w istede, disse har samme sokkel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder en Chrysler Voyager, 96 modell, så tviler på at dette kan kodes om ;)

 

Skal prøve tipset ditt Hans Olav, tror det må bli måten å gjøre det på for min del.

 

Godt tips fra deg også Mads Kristian, men iom jeg har klart glass i lyktene, vil det nok ikke funke så bra. Jeg må ha blinklyspæren til å lyse konstant, ellers blir det jo bare et hvitt lys.

 

 

John-Arne: Resultatet blir kanskje det samme med en jordingsfeil, men da får man jo som regel et utslag et eller annet, annet sted også. Litt lettere med en "kontrollerbar-jordfeil" da.

 

 

Da takker jeg for tips, og har vel igrunn fått svaret jeg var ute etter. Mange takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en "norsk"/europeisk bil, eller er den importert fra USA?

 

Hadde en -94 Dodge Grand Caravan 3,3 LE. Karosseriet før din.

På denne satt det originalt 2-polede pærer i parklysene.

 

Har du sjekket om pæresoklene dine er en- eller topolede?

 

Vil som andre har vært inne på vurdert å montere 2-polede pærer (21/5W). Hvis det ikke finnes gule (orange) pærer med 21/5W, så ville jeg vurdert å bore inn en ekstra pæreholder for 5W gule pærer som markeringslys.

21W blir "i mesta laget" som markeringslys.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De USA-bilene jeg har vært borti hittil har samtlige hatt 21/5W pærer i blinkerne foran. Men ledningen til 5W-trinnet har vært kappa. Bror min har "reparert" dette på begge 70-talls-Blazerne han har. Det er utrolig hvordan man "ramponerer" bilene for å tilfredsstille (sær)norske krav...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Godt tips fra deg også Mads Kristian, men iom jeg har klart glass i lyktene, vil det nok ikke funke så bra. Jeg må ha blinklyspæren til å lyse konstant, ellers blir det jo bare et hvitt lys.

Da er det vel ikke verre enn at du bruker blinklysholder til skjermene på Golf 2 som parklysholdere og gjør det samme som jeg nevnte? Hvis ikke kan du også kjøpe oransje "hetter" som du trer over parklyspæren.

 

Om ikke du vil gjøre noe av dette, må du nok ty til 2-pola pærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det vel ikke verre enn at du bruker blinklysholder til skjermene på Golf 2 som parklysholdere og gjør det samme som jeg nevnte? Hvis ikke kan du også kjøpe oransje "hetter" som du trer over parklyspæren.

 

Om ikke du vil gjøre noe av dette, må du nok ty til 2-pola pærer.

 

man får da også oransje små pærer, like di i parklyset. er disse man bruker om man har hvite sideblinklys etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en norsk bil ja, med helt klare lykter/blinklysglass. Sitter såvidt jeg vet ikke to-polede pærer i, men det er jo da kanskje et alternativ å bytte ut parklyspærene til orange, hvis det er å få tak i? Blir ikke HELT samme effekten, men på denne bilen sitter parklyset i underkant av blinklyset, så burde jo funke. Kanskje jeg skal prøve det først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man får da også oransje små pærer, like di i parklyset. er disse man bruker om man har hvite sideblinklys etc..

Mente det ikke var samme typer pærer jeg, men da husket jeg nok feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det er jo da kanskje et alternativ å bytte ut parklyspærene til orange, hvis det er å få tak i?

 

Vet hvilken type pærer som sitter der?

Jeg fant Oransje w5w hos både Hellanor, Mekonomen og Bilextra, og Hellanor kunne også skaffe andre sokler:)

 

på denne bilen sitter parklyset i underkant av blinklyset, så burde jo funke. Kanskje jeg skal prøve det først.

 

Jeg ville prøvd det først, enklere og gjøre om hvis du skulle få "Onkel" på nakken:)

Har gjort akkurat dette selv på 2`er Golfen, og har et sett hvite pærer i hanskerommet, sånn i tilfelle jeg får tilsnakk:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.