Blinklys som markeringslys?

Anbefalte innlegg

Hvis du stikker innom en Chrysler-forretning, så får du kjøpt oransje 21/5 watt pærer der. Disse sitter nemlig på alle PT Cruiser, selv om de bare bruker 21-watt kretsen her i Europa. Alternativt så finnes også et VAG delenummer på slike pærer, det er N 901 298 01, men de må nok spesialbestiles da de ikke er lagervare i Norge, selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg iallefall fått mange gode tips, så da er det ingen umulighet å få til dette.. Greit om det funker uten for mye mikk makk også, siden hele lykta må ut for å bytte pærer.. Er god, amerikansk ingeniør-mekanikk det! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha ut lykta for å bytte pærer på mange Audier også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er egentlig reglene ang markeringslys?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er egentlig reglene ang markeringslys?

 

 

MARKERINGSLYS

 

4. Bil skal ha minst to lykter foran som gir hvitt markeringslys fremover, når bilen har en bredde på 230 cm eller mer.

4.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvar ende krav som i alt. a eller b.

4.2 Lyktene skal være plassert på førerhusets eller karosseriets øvre hjørner, slik at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

4.3 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, parkeringslys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, tillatte markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

 

PARKERINGSLYS 3.

 

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

 

b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

 

 

Kopiert rett fra Lovhidden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man har ikke lov til å modifisere lamper ...alt som er E merket er E merket i den stand den er fra fabrik ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man har ikke lov til å modifisere lamper ...alt som er E merket er E merket i den stand den er fra fabrik ;)

 

Tror alle er klar over det. Mye man ikke har lov til å gjøre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er egentlig reglene ang markeringslys?

 

bare svarte på denne....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel strengt talt ikke så veldig mange personbiler i dette landet som er over 230 brede. Så akkurat det avsnittet trenger dere ikke å lese dere forderet på.

 

Men enten så monterer du en ekstra 5w parkpære, eller så finner du på noe annet lurt. 21w parklys foran blir for dumt!

I beste fall så ligger det som en del her har nevnt kanskje ferdige ledninger til parklys i blinklysene dine. I så fall kobler du bare dette til igjen. Begynner å bli mere og mere av de amerikanske reglene som blir godtatt selv her i potet-norge. Det er jo for eksempel nå lov å bruke bremselys som blinklys igjen. HELDIGVIS!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at ikke oransje markeringslykter foran er lov, slik som på div. Amcars..

Har lagt merke til at endel nye biler kommer med dette orginalt nå, ikke fullt så synlig som hos Amerikanerne, men fortsatt.

Se f,eks på nye Volvoer der blinklys og parklys er integrert i en lykt osv

 

Noen som har blitt stoppet med dette eller vært på Eu-kontroll etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er litt forvirring ang benevnelsen på lysene.

 

Markeringslys som beskrevet i Lovhidden (kjøretøyforskriften) er altså toppmarkeringslys, dvs. de som sitter oppe ved taket evt. på kassa på lastebiler. Disse skal lyse hvitt, og kommer i tillegg til ordinære parkeringslys. Forbudt på biler under 190 cm bredde, valgfritt på biler mellom 190 og 230, og påbudt på biler over 230 cm bredde.

 

Markeringslys som på amerikanske biler blir da sidemarkeringslys. Disse kan være oransje foran og bak, eller de kan være røde bak hvis de er integrert i baklysenheten. Separate røde markeringslys på sidene bak er ikke tillatt.

 

Parkeringslys er altså som navnet tilsier. Disse skal være hvite på biler i Europa, og hvite eller oransje på biler i USA. Som regel bruker amerikanerne oransje parkeringlys foran, noen ganger i kombinasjon med blinklys, andre ganger i separate lamper.

 

Tidligere var det forbudt i Europa å ha både hvitt parklys og oransje blinlys i samme reflektoren her i Europa. Blinlyset skulle blinke lyst-mørkt-lyst-mørkt-lyst-mørkt- osv. Når bl.a. Volvo nå bruker parklyset i blinlyshuset så er det tydelig at reglene har blitt endret på.

 

Wikipedia har en meget utfyllende artikkel om lovgivningen om bilen lys, mye bedre beskrevet en den norske kjøretøyforskriften: http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_lighting

 

Når dette er sagt, vil jeg bare si at jeg syns også "amerikanske parklys" er stilig, og jeg vurderer muligheten for slike på bilen min... Det er ikke helt enkelt med A6/Allroad's hovedlys da det ikke går tradisjonelle ledninger til sokkelen, men den har poler i huset i steden. Må se hvordan dette kan løses, jeg tror ikke Amerikanske pæresokler er nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er litt forvirring ang benevnelsen på lysene.

 

Markeringslys som beskrevet i Lovhidden (kjøretøyforskriften) er altså toppmarkeringslys, dvs. de som sitter oppe ved taket evt. på kassa på lastebiler. Disse skal lyse hvitt, og kommer i tillegg til ordinære parkeringslys. Forbudt på biler under 190 cm bredde, valgfritt på biler mellom 190 og 230, og påbudt på biler over 230 cm bredde.

 

Markeringslys som på amerikanske biler blir da sidemarkeringslys. Disse kan være oransje foran og bak, eller de kan være røde bak hvis de er integrert i baklysenheten. Separate røde markeringslys på sidene bak er ikke tillatt.

 

Parkeringslys er altså som navnet tilsier. Disse skal være hvite på biler i Europa, og hvite eller oransje på biler i USA. Som regel bruker amerikanerne oransje parkeringlys foran, noen ganger i kombinasjon med blinklys, andre ganger i separate lamper.

 

Tidligere var det forbudt i Europa å ha både hvitt parklys og oransje blinlys i samme reflektoren her i Europa. Blinlyset skulle blinke lyst-mørkt-lyst-mørkt-lyst-mørkt- osv. Når bl.a. Volvo nå bruker parklyset i blinlyshuset så er det tydelig at reglene har blitt endret på.

 

Wikipedia har en meget utfyllende artikkel om lovgivningen om bilen lys, mye bedre beskrevet en den norske kjøretøyforskriften: http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_lighting

 

Når dette er sagt, vil jeg bare si at jeg syns også "amerikanske parklys" er stilig, og jeg vurderer muligheten for slike på bilen min... Det er ikke helt enkelt med A6/Allroad's hovedlys da det ikke går tradisjonelle ledninger til sokkelen, men den har poler i huset i steden. Må se hvordan dette kan løses, jeg tror ikke Amerikanske pæresokler er nok.

neida, reglene behøver ikke være endret, kan være kun at volvo har fått dette gjennom typegodkjenninga. Det er ikke dermed sakt at man får ettermontere!

 

Blir mer som at Saab sine BioPower motorer yter 175hk med E85 og 150 med vanlig bensin. De slipper å betale effektavgift for mer enn 150hk. Og nei, det er ikke lov å bygge om en bil som ikke er typegodkjent med denne "dealen" og ikke etterbetale effektavgift!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neida, reglene behøver ikke være endret, kan være kun at volvo har fått dette gjennom typegodkjenninga. Det er ikke dermed sakt at man får ettermontere!

 

Men hvis lampene ikke møter kravene, så kan de jo ikke bli typegodkjent? Dermed er vel reglene endret? Reglene for typegodkjenning er de samme over hele Europa (derav E-merkingen) så det er ikke noe særnorsk fenomen heller.

 

Det samme gjelder faktisk for blinklys med hvitt parklys (separat pære) for Golf 1 og Golf 2, produsentene av disse må jo følge de samme reglene, og dermed så må jo reglene ha blitt endret de senere år?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis lampene ikke møter kravene, så kan de jo ikke bli typegodkjent? Dermed er vel reglene endret? Reglene for typegodkjenning er de samme over hele Europa (derav E-merkingen) så det er ikke noe særnorsk fenomen heller.

 

Det samme gjelder faktisk for blinklys med hvitt parklys (separat pære) for Golf 1 og Golf 2, produsentene av disse må jo følge de samme reglene, og dermed så må jo reglene ha blitt endret de senere år?

det kan du jo si om det eksempelet jeg brukte også, men ang det har jeg snakket med både bt og toll, samme kase hver gang. De har ikke myndighet til å si nei, samtidig som de ikke har mulighet for å en ombygging.

 

greit nok om man bytter til en tüv godkjent blinklys/parklys lampe, men man har ikke lov å ha mer enn to parklys og heller ikke la være å ha parklys i hovedlyktene da det ikke er lov å ha en reflektor uten fungerende lampe motert på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit nok om man bytter til en tüv godkjent blinklys/parklys lampe, men man har ikke lov å ha mer enn to parklys og heller ikke la være å ha parklys i hovedlyktene da det ikke er lov å ha en reflektor uten fungerende lampe motert på bilen.

 

Korrekt at man ikke har lov til å ha mere enn to parklys foran, men det er ikke påbudt å ha parklys i hovedlykta. Det er mange biler som har parklys i støtfangeren, eller i separat lampe ved siden av hovedlykta. Audi Q7 f.eks. har parklys nede i fangeren. Så, man får en blink/parklysenhet, som Golf-eksempelet, godkjent, hvis man fjerner lampesokkelen til parklyset i hovedlykta. Hvis man prøver seg med parklys både i lykta og fangeren samtidig vil ikke dette bli godkjent, ei heller om man kommer med oransje parklys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så da mener du at de ikke bryr seg om at "reflektoren" til parklyspæra fortsatt er i hovedlykta og stå "tom"? mja, mulig siden det osgå som oftest er reflektoren til hovedlys...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble til et vanlig vekslel rele. Det ser man på at den midterste polen er merket med 87a. Men det som er viktig er at man ikke bør bruke 21w pære som parklys. En annen ting er vel at blinklys skal vel være 21w i fronten for at det skal være godkjent som blinklys. Men uansett så går det an å gjøre følgende.

 

- 30 polen kobles til parklys kretsen på bilen

- 87a polen kobles til blinklys pæra

- 85 polen kobles til jord

- 86 polen kobles til blinklys kretsen

- 87 MÅ IKKE BRUKES

 

30 kontakten får strøm fra parklyskretsen som da slipper strøm igjennom til 87a kontaktene når det ikke står strøm på 86 kontakten. Men så fort man setter på blinklyset vil det komme strøm til 86 kontakten og da brytes strømmen til 87a kontakten. Egentlig blir strømmen fra 30 kontakten flyttet over til 87 kontakten. Men den er jo ikke i bruk. Derfor kalles det vekslel rele.

Dette må gjøres på beggesider. NB! Blinklyset vil da lyse/blinke motsatt i forhold til bak og på siden (evnt framskjermen)

På samme måte går det å koble slik at markerings lys vil blinke når blinklysene blir brukt. F. eks på amerikanske biler som har markeringslys på siden som man gjerne vil ha til å blinke sammen med blinklysene. Men det går også å koble dette uten rele. Men dette er jo en helt annen sak.

Ble mye tekst her. Håper du ble litt klokere?

 

Gidder ikke lage ny tråd.

 

Er det noen som har prøvd dette?

 

Jeg kobla opp og ting fungere slik det skulle. Eneste problemet er at blinklysa blinker mye fortere.

Må jeg lodde inn motstand?

 

Forslag.....

 

Ledningsnett er fra golf 2 16v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.