#1 Skrevet Desember 30, 2007 Etter nybygd motor så vil den ikke gå på tomgang.Må ruse bilen hele tiden for å holde liv i den helt til den blir lunken.Da maler den som en katt. Ved oppstart og rusing så hoster og harker den noe alvorligt og den høres ut som den får alt for mye bensin med påfølgende tenning i eksos eller noe i den dur. Har ikke koblet til LMM enda pga mangler noe rør og overganger til innsug på turbo, men kan denne gi desse symptomene? Vet at motronik tar noen referanse verdier på temperatur som ligger i hjernen når noen av følerene ikke fungerer, men om den gjør det nå når LMM er frakoblet vet jeg ikke. Hvilken føler er det som styrer at den skal gå normalt på tomgang ved kald motor, altså den som styrer en slags "choke" funksjon? Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 30, 2007 Vil nok tippe at det er LMM som fører til disse symtomene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 30, 2007 Er den jeg misstenker ja som synderen til problemene,men er det kun den som styrer "choke" funksjonen på motoren eller er det andre sensorer med og styrer tomgang ved kald motor?Motronik er jo en lur sak så det skulle ikke forundre med om det er flere ting som skal jobbe ilag her for at det skal virke perfekt, men første bud nå er å få koblet opp LMM og se hva som skjer da selvfølgelig. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2008 Det var gasspjeld sensoren som ikke gikk helt i grunnstilling som gjorde dette. Jeg synes tomgang var litt lav og justerte opp,men da gikk ikke spjeldet helt tilbake som gjorde at motroniken ikke fikk "beskjed" fra spjeldet om at den gikk på tomgang. Vet ikke helt hvordan dette henger sammen, men det ordnet seg når jeg justerte tomgangskruen (som er blombert og ikke skal skrues på) tilbake der den stod. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2008 Kan legge til at motoren stoppet avogtil på helt kald motor selv om gasspjeld sensoren var riktig justert, men når LMM ble tilkoblet så gikk den helt normalt på kald motor: rock : Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 6, 2008 Tipper den hvite tempgiver bak i blokka justerer choken din...er den som sier å varm motoren er. Gassspjell er ikke stort å justere på. sitter en bryter inni der som sier om den er på tomgang eller ikke, vrir du på TPSen så vil den tro at du aldri er på tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 6, 2008 Tipper den hvite tempgiver bak i blokka justerer choken din...er den som sier å varm motoren er.Gassspjell er ikke stort å justere på. sitter en bryter inni der som sier om den er på tomgang eller ikke, vrir du på TPSen så vil den tro at du aldri er på tomgang. Riktig, man kan ikke justere noe særlig der.Da skjer det som skjedde med meg, at motronik ikke får beskjed om at gasspjeld er på tomgang. Vet ikke helt hvordan det henger sammen, men luft/bensin blandingen blir ihvertfall helt feil og motoren går som ett dass inntil den blir varm,hvis man i det hele får den til å gå. Den hvite bak der ja er ett godt tips. Har jo tempføleren på innsuget også,men vil tro du har rett siden den står på kjølevann, og i tillegg så tror jeg motronik må ha signal fra LMM og TPS for at det skal virke opptimalt. Nå virker det jo som det skal og i mitt tilfelle, det var som sagt TPS sensor og LMM som tulla litt med meg. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...