#26 Skrevet Januar 1, 2008 Noen som kan forklare hva rettskårne drev er for noe, for oss som ikke er så veldig tekniske? Se her Rettskårne drev.. Slike finner du på drevet til reversen din:) Heliske drev, eller skråskårne drev:) Disse finner du på de andre girene dine.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Januar 2, 2008 Rå girkasselyd dette ja, men er nok slitsomt å kjøre med over lengre tid. Fin kjøring også Finn Kristian: På vanlige girkasser er drevene i girkassen skråskjærte Illustrasjon: //// Det er for å få mindre lyd, men de tåler mindre enn "vanlige" tannhjul. På en girkasse med rettskårne drev ser det slik ut: ||||| Disse tåler mye mer enn girkasser som vanligvis blir brukt i personbiler/varebiler/lastebiler, men lager da den hvine-lyden du hører på klippet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Januar 2, 2008 Grunnen til at det er brukt skråskårne tannhjul i normale girkasser er både fordi at det som regel er kraftig nok, og lett å gire med da tannhjulene nærmest sklir på plass.. Med rettskårne drev må man være hardhendt for å få den i gir.. hvis du ikke tar hardt nok i når du girer så kan du knuse tannhjula.. Så, kasser med rettskårne drev tåler hardere belastning enn vanlige, men hvis du er for forsiktig med giringa så kan det også gå galt... Men steike så racing det høres ut:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Januar 2, 2008 Skråskårne drev er bedre mot slitasje grunnet større anleggsflate:) Jeg tror jeg hadde gått fort lei den lyden der! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Januar 2, 2008 Grunnen til at det er brukt skråskårne tannhjul i normale girkasser er både fordi at det som regel er kraftig nok, og lett å gire med da tannhjulene nærmest sklir på plass.. Med rettskårne drev må man være hardhendt for å få den i gir.. hvis du ikke tar hardt nok i når du girer så kan du knuse tannhjula.. Så, kasser med rettskårne drev tåler hardere belastning enn vanlige, men hvis du er for forsiktig med giringa så kan det også gå galt... Men steike så racing det høres ut:D hva er poenget på rettskårede drev i standard kasser da? hvorfor ikke skråskårede? lettere og billigere å produsere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Januar 2, 2008 Med rettskårne drev blir det sånn, men den kassa han har, hvor har han fått tak i den? er nåke han har kjøpt i englad. lurer på om det er ein ferguson kasse, girer uten chlutch på den, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 2, 2008 hva er poenget på rettskårede drev i standard kasser da? hvorfor ikke skråskårede? lettere og billigere å produsere? Det ER skråskjerte drev i std kasser på alle gir for uten revers 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 2, 2008 hvis du ikke tar hardt nok i når du girer så kan du knuse tannhjula.. Så, kasser med rettskårne drev tåler hardere belastning enn vanlige, men hvis du er for forsiktig med giringa så kan det også gå galt... Har ikke dette heller med at det skjelden (aldri?) er synkronisering på disse kassene, men at det er kun tennina som kuttes når man skifter/banker den i neste gir? Og om man er for forsiktig så er ikke tenningskuttet langt nok..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 2, 2008 Skråskårne drev er bedre mot slitasje grunnet større anleggsflate:) Jeg tror jeg hadde gått fort lei den lyden der! Rettskårne drev gir deg større anleggsflate, er derfor de tåler mere deng. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 2, 2008 Takk for gode svar folkens! Dagens leksjon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Januar 2, 2008 Takk for gode svar folkens! Dagens leksjon Jepp, artig å vite, da jeg har lurt på hvorfor den hvine-lyden kommer bare når man rygger. Så da vet man det. *ut å rygge* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Januar 2, 2008 Rettskårne drev gir deg større anleggsflate, er derfor de tåler mere deng. Hvordan får du større anleggsflate på et rettskårent drev? Hvis du har et tannhjul som er 20mm bredt feks.. da du jo anleggsflate som er like langt som det tannhjulet er bredt mens på et skråskåret tannhjul vil du jo få lengre anleggsflate. Er jeg helt på jordet? Grunnen til at de er svakere er jo at med den "skråeffekten"/kreften i aksial-retningen på hjulet så vil tannhjulene presses fra hverandre og da får man en svakere girkasse. Blir noe annet på en kasse med rettskårne drev, da du ikke får denne "kraften" som vil presse på tannhjulene, slik har jeg forstått det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Januar 2, 2008 Hvordan får du større anleggsflate på et rettskårent drev? Hvis du har et tannhjul som er 20mm bredt feks.. da du jo anleggsflate som er like langt som det tannhjulet er bredt mens på et skråskåret tannhjul vil du jo få lengre anleggsflate. Er jeg helt på jordet? Grunnen til at de er svakere er jo at med den "skråeffekten"/kreften i aksial-retningen på hjulet så vil tannhjulene presses fra hverandre og da får man en svakere girkasse. Blir noe annet på en kasse med rettskårne drev, da du ikke får denne "kraften" som vil presse på tannhjulene, slik har jeg forstått det. Legg merkepapir mellom de respektive så ser du det. Modulen har også endel å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Januar 6, 2008 hva er poenget på rettskårede drev i standard kasser da? hvorfor ikke skråskårede? lettere og billigere å produsere? Les hva jeg skriver før du svarer:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Januar 7, 2008 Hvordan får du større anleggsflate på et rettskårent drev? Hvis du har et tannhjul som er 20mm bredt feks.. da du jo anleggsflate som er like langt som det tannhjulet er bredt mens på et skråskåret tannhjul vil du jo få lengre anleggsflate. Er jeg helt på jordet? Husk på at på et skråskåret tannhjul, vil denne flaten bøye seg utover fra hverandre. Du ser det tydelig på bildene som er lagt inn på side 2 i denne tråden. Tanna på tannhjulet blir lengre, men anleggsflaten blir mye mindre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Januar 7, 2008 har rettskårne kamdrev i bobla har denne hvine lyden men så slipper jeg å tenke på å mose girkassa da for der er det fortsatt skråskjærte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...