hovedlys til besvær.. HJELP!??

Anbefalte innlegg

Var ute på en lengre kjøretur, og stoppet da naturen kalte.. Slukte bilen og av med lysene som normalt. Da pausen var over, kom ikke lysene på da jeg startet. verken kjørelys eller hovedlys.. jeg skjekket alt. pærene var hele, men på 120 w: klø : Ingen sikringer var gåen heller. : klø :

 

dette var på fjellet så jeg måtte nesten bare fortsette uten lys, men til min store forbauselse kom kjørelysene på når motoren kom over 2000 omdreininger. sånn har den vært i nesten ett halvt år.

 

Kan noen tenke seg til hva det kan være??? har noen kanskje hatt liknende problem??? er litt lei!! gidder ikke sette bilen inn på verksted og betale en formue bare for å feilsøke og ikke finne noe.. Regner med det er ett rele som er gåen..

 

på forhånd takk:bs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på dynamo? lyser ladelyset(batteri) ?

 

Og hvilken bil er det? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pærene var hele, men på 120 w:

 

hva er på 120w?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lyser ikke i ladelampa. for å være helt ærlig lyser det ikke i noe før motoren har vært over 2000 omdreininger. Er som om et rele som slår inn etter 2000 rpm..

 

Bilen er en Audi 80 1,8E, 87 modell som er ombygd til 89 modell!!

 

120W er 120 Watt. pæra i hovedlykt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være dynamoen som er gåen.. men er så rart at kjørelys funker, men ikke hovedlys og langlys..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser ladelampa ved påslått tenning for så å slukke da motor starter? I så tilfelle, glem det jeg skriver om ladelampe og magnetiseringsstrøm.

 

 

Forslag: Tenning/startbryter ( tenningsbakstykket eller el- del i tenningslåsen om du vil ), muligens dynamo, ledningsforbindelse til dynamo.

 

Da dette er defekt sendes det kanskje ikke magnetiseringsstrøm til dynamoen. Det medfører at ladelampa ikke vil lyse da denne magnetiseringsstrømmen sendes fra tenningslås, gjennom ladelampa og til dynamoen hvor den jordes helt til dynamoen begynner å lade. Da sender dynamoen strøm i jordingspunktet for ladelampa og lampa slokner. Uten magnetiseringsstrøm er dynamoen avhengig av høyt turtall for at ladingen skal komme igang. derav de 2000 omdr du nevner.

 

Antakeligvis er signalet til kjørelysreleet koblet opp mot dynamoen. Da denne ikke lader før du har ruset opp motoren, har du heller ikke kjørelys.

 

Ang. hovedlys som ikke virker tipper jeg at feilen er en defekt lysbryter. I så tilfelle ikke uvanlig på Audi 80. Noen ganger fungerer derimot fulltlys hvis du trekker inn og holder spaken/lyshornet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Ang. hovedlys som ikke virker tipper jeg at feilen er en defekt lysbryter. I så tilfelle ikke uvanlig på Audi 80. Noen ganger fungerer derimot fulltlys hvis du trekker inn og holder spaken/lyshornet.

 

Må det her byttes hele boksen med alle fire spakene, eller kan jeg plukke den i fra hverandre og bare bytte den som ikke virker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må det her byttes hele boksen med alle fire spakene, eller kan jeg plukke den i fra hverandre og bare bytte den som ikke virker?

 

Lurer på om det ikke er to og to som henger sammen her. Antakelig byttes hele v.s hvis lysbryteren er def.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det skjedde med meg også på min gamle audi 80 88mod. da hadde lysbryreren smeltet innvendig..

å jeg hadde "bare" 100w langlys

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.