#1 Skrevet Januar 1, 2008 Godt nytt år til dere alle! Skal viften med viskosekobling gå helt fra starten? Motoren bruker laaaang tid på å oppnå 90 grader, om den i det hele tatt kommer dit. Har bytta termostat uten at det hjalp, tempsensoren til instrument bytta jeg i sommer da instrumentet var helt dødt. I 5-gir 80-90km/t kan temperaturen ligge på 90 grader, men synker til 70-80 ved rolig kjøring. Er forøvrig en 1.9 TDI PD. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 1, 2008 Ja, det skal den. Dvs. den slurer egentlig med hele tiden. Viscokoblingen strammer seg mer og mer etterhvert som temp. stiger ( motoren er veldig varm ), slik at vifta følger eksakt motorturtall etterhvert. Da motoren har "riktig" temperatur igjen løser viscokoblingen opp og vifta slurer mer eller mindre. Har ingen stor erfaring med disse motorene og varme/ikke varme selv, men syns det virker litt rart at tempen skal falle under kjøring/belastning. Vil i grunnen tro at termostaten din ikke er helt ok.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 1, 2008 Nå var det slik både før og etter termostatbyttet. Hadde vannpumpen vært gåen så hadde det vel vært omvendt, for varm motor. Jeg har ikke målt med instrument, men motoren kjennes kald ut så at den faktisk er kald etter en noe lengre tur tror jeg er riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 1, 2008 disse diesel motorene tar langt tid på å bli varme, dette pga di brenner så rent.. om det ikke er webasto varmer på denne vil den være under 90c ved småkjøring og korte turer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 1, 2008 Men etter en times blandet kjøring, burde den ikke være opp mot 90 grader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...